Víc než patnáct let sbírá Elena Spirina parfémy a před dvěma a půl lety posunula svou vášeň k založení vlastní značky vůní Anomalia Paris. Sází na udržitelnost, osobitost a nadčasovost a věří, že parfém může nositeli pomoct v osobním růstu.
Nedávno jste byla v Praze, co vás sem přivedlo?
Zastavila jsem se v Ingredients Store, kde jsem se znovu setkala s Jakubem Kopčákem, jehož práce a styl jsou nepřekonatelné. Nový design jejich obchodu je jednoduše neskutečný a obdivuju jejich přístup ke klientům i značkám, s nimiž spolupracují. Nasát tu úžasnou atmosféru je vždy inspirativní zážitek.
Měla jsem příležitost s jejich týmem sdílet plány své značky Anomalia Paris, představit naše poslední novinky a probrat budoucí aktivity. Je to perfektní příležitost posílit naši spolupráci, která stojí na stejné vizi.
Nebyla to vaše první návštěva Prahy. Kdy jste tu byla poprvé?
Poprvé jsem Prahu navštívila v šestnácti letech a byla jsem unešená zdejší architekturou a unikátním stylem. Myslím, že stejně se cítí většina lidí, kteři sem přijedou poprvé. Dojem, který krása tohoto města v lidech zanechá, přetrvá ještě dlouho.
Bohužel jsem se pak do Prahy dlouho nepodívala, ale měla jsem možnost ji navštívit znovu před dvěma lety. Byla jsem naprosto okouzlená tím, jak nádherné město to dnes je. Zachovalo si svůj historický šarm, a přitom začleňuje současné prvky, které nepůsobí rušivě.
Oblíbila jste si tu nějaká místa nebo třeba značky?
Ráda si v Praze zajdu na procházku ulicemi a jen tak se kochám krásnou architekturou. Jsem velkou fanynkou zdejších osobitých restaurací i moderních, stylových kaváren. Díky Jakubovi jsem taky objevila úžasnou lokální značku J. F. Hiermann. Její vůně Amulet je naprosto nádherná a s nadšením jsem ji před pár měsíci přidala do své sbírky.
Bohužel moje cesty do Prahy byly vždy krátké a spojené s prací. Nicméně bych se určitě někdy ráda vrátila jen tak pro radost, ideálně aspoň na tři dny, abych mohla víc prozkoumat město a opravdu zažít vše, co nabízí.

Parfémy sbíráte už více než patnáct let. Jaké poklady máte ve sbírce?
V tomhle jsem docela staromódní. Hluboce obdivuju mistrovské kousky, u kterých tvoří design flakonu s jeho obsahem neoddělitelný celek.
Mými absolutními srdcovkami jsou vintage vůně, jak kvůli jejich jedinečným čichovým profilům, tak kvůli nádherným flakonům. Jsem vášnivou fanynkou Guerlain, od vintage po jejich současné kolekce. Taky už dlouho miluji Caron, mám od nich téměř všechno. Jejich styl se v průběhu doby vyvíjel (což chápu, že je nezbytné), cítím však nostalgii k esenci jejich dřívější práce.
Z moderních parfumářských domů je to Maison Francis Kurkdjian. Obdivuju jejich estetiku a Francisovu nepřekonatelnou genialitu při výtváření vůní. Jsme dobří přátelé a právě on mě naučil ocenit takzvané fresh vůně, které by jinak unikly mé pozornosti.
Před pár lety jsem během výletu do Spojených států narazila na značku D.S. & Durga. Okamžitě jsem se zamilovala do jejich konceptu, řemesla a vůní.
Podle čeho si vůně vybíráte?
Se sbíráním vůní to mám velmi podobně jako s lidmi, hudbou, literaturou nebo uměním. Nerada se omezuju kategoriemi, jako jsou umělecké styly nebo třeba znamení horoskopu. Místo toho oceňuju kreativitu a talent ve všech formách.
Láska k tvorbě u mě dokonce vedla k fascinaci ironií. Založila jsem si malou sbírku věnovanou fejkům Anomalia Paris. Ačkoli má naše značka teprve dva a půl roku, na trhu už se obejvily padělané verze našich parfémů! Všechny je kupuju, abych mohla prožít tu „krásu strachu.“ Je to nezvyklá perspektiva, ale to, že vás někdo kopíruje, svým způsobem znamená úspěch. A úspěch někdy přichází se smyslem pro humor!
Než jste se pustila do podnikání s parfémy, věnovala jste se umění a filmové tvorbě. Jak se to promítá do vaší značky?
Začátkem nultých let jsem založila jednu z předních marketingových komunikačních agentur. Připravovali jsme marketingové a reklamní kampaně pro řadu velkých brandů. Hrála jsem třeba stěžejní roli při uvedení vůní Armani Privé v Moskvě. Následně jsem vytvořila „bibli“ pro vůně Armani Privé – luxusní publikaci s poutavými příběhy a ohromujícími vizuály.
Organizovali jsme exkluzivní soukromé eventy po celém světě a spolupracovali s takovými jmény jako Cirque du Soleil, The Scorpions, Dita Von Teese, Preston Bailey a Bruno Aveillan. Na jednom projektu jsme pracovali s Francisem Kurkdjianem, a tím začalo naše srdečné přátelství.
Také jsme produkovali komerční spoty, televizní dokumenty a hudební klipy pro různé umělce, což mi vyneslo několik mezinárodních cen.
Všechno, čím jsem se v životě zabývala, bylo úzce spojeno s uměním, dokonce I sport. Jedním z mých nejoblíbenějších sportů je moderní gymnastika.
U filmu se říká: „Pokud to vidíš, můžeš to natočit.“ Podobným principem se řídím i v parfumérství. Vizualizuju si vůni a vnímám její aroma ještě před jejím zrodem. Tahle schopnost mi umožňuje připravit co nejpreciznější kreativní zadání pro mistry parfuméry, se kterými pracuji.

Jedním z výrazných aspektů vaší značky je udržitelnost. Jak důležitá pro vás je a jak ovlivňuje pracovní proces?
Udržitelnost je výzva, kterou jsem přijala ze zvědavosti. Opravdu je možné jí dosáhnout, nebo se jen spokojíme s tím, že se pokusíme být udržitelní, jak to půjde? Věřím, že skutečné udržitelnosti lze dosáhnout, pouze když vytvoříte mistrovský kousek, který odolá zkoušce času.
Mým primárním cílem je vytvářet produkty, které nikdy nevyhodíte, a dát všemu, na co sáhneme, druhý život. Proto jsou naše výrobky znovuplnitelné a navržené tak, aby mohly sloužit i k jiným účelům. Například z nich mohou být krásné vázy na květiny a stanou se tak nadčasovou dekorací. Klademe velký důraz na vizuální podobu našich produktů, abychom se postarali o to, že budou obdivované a neskončí jako odpad.
V rámci udržitelnosti všechno vyrábíme ve Francii. Není to jen kvůli snížení emisí CO₂, ale i kvůli podpoře lokálních tvůrců. Tuto filozofii naplňuje také balení zboží – je jednoduché, přitom elegantní, bez zbytečného zdobení, ale stále je sofistikované a vkusné.
Mám silnou ambici vytvářet neobyčejné olfaktorické produkty. Věřím, že dosažením výjimečnosti se stává udržitelnost přirozeným vedlejším produktem. Například i ty nejmenší detaily jako inkoust, který používáme při tisku, a lepidlo na etikety jsou pečlivě vybrané tak, aby byly eco-friendly a recyklovatelné. Mnozí si to neuvědomují, ale ne všechny tisky a pojiva se mohou plně recyklovat, proto každé složce věnujeme pozornost.
A nakonec věřím, že tím, čím můžeme opravdu zachránit planetu, je láska. Láska k tomu, co vytváříme, a láska k tomu, co nás obklopuje. Když jsou produkty vyrobené s láskou a jedinečným respektem k jejich účelu, stanou se z podstaty udržitelnými. To je esence značky Anomalia Paris.
Jaká je vaše oblíbená vůně nebo složka parfémů? Máte s nimi spojené nějaké hezké vzpomínky?
Miluju guajakové dřevo. Jeho temná, hřejivá a bohatá esence působí tajemně a zároveň ležérně chic. Můžete se jí předávkovat prostřednictvím naší nejprovokativnější vůně Shaman, kterou mimochodem obdivuje i renomovaný parfumérský kritik Luca Turin.
Mám taky ráda zázrak v podobě konvalinky vonné. Okamžitě mě přenese do mé zahrady na jihu Francie. Díky tomuto propojení miluju Diorissimo. Tato láska mě inspirovala k tomu, abych silnou dávku konvalinky vložila do našeho parfému Jardins Humanistes, který se zrodil ze spolupráce s parfumérem Bertrandem Duchaufourem.
Pevné místo v mém srdci patří taky vůni čisté vanilky. Nejde o její sladkost, ale surovou, zemitou esenci, která znamená něco naprosto nového. S touto nótou pracujeme na něčem speciálním a nemůžu se dočkat, až se o to budu moct podělit.
Mám pro vás jednu kuriozní historku. Během cesty do Kolumbie jsem vyzkoušela lístky koky, které místní často žvýkají. Když jsem pak po letech poprvé ucítila květ tuberózy, okamžitě se mi vybavila stejná vůně. Teď už tuhle spojitost, ať je sebezvláštnější, nedokážu dostat z hlavy.
Taky miluju kadidlo, protože mi připomíná návštěvy kostela, když jsem byla malá. Kadidlo je klíčovou složkou mnoha parfémů naší značky.
Mému srdci jsou blízké také nóty šafránu, irisů, oudu, kůže, tabáku a koření. Musím ale přiznat, že bych si nikdy nedokázala vybrat jen jednu oblíbenou vůni. Parfém vnímám jako šaty pro duši. Nenosím každý den ty stejné „malé černé šaty“. Každá část dne v sobě má jinou energii a v Anomalia Paris se snažíme tyto rozmanité nálady zachytit.

Všímáte si nějakých chyb, kterých se ženy v beauty rutině dopouštějí?
Rozhodně. Jednou z častých mylných představ je, že nějaký konkrétní parfém zajistí, abyste působili zámožně. Pravda je taková, že vám žádná vůně zčistajasna nepomůže vypadat a vonět jako boháči. Ale některé vůně vás mohou posílit a inspirovat, abyste dosáhli svých cílů a stali se lepšími verzemi sebe samých – a ne jen kopírovali někoho jiného. Touto myšlenkou se řídíme v Anomalia Paris. Vytváříme parfémy jako nástroje motivace, které povzbudí váš osobní růst.
Dalším častým mýtem je, že skincare umí vyřešit každý problém. Ačkoli je skincare krásnou součástí každé rutiny, není to žádný kouzelnický trik. Uspokojující selfcare režim zahrnuje mnohem víc, včetně pravidelné fyzické aktivity, odhodlání stále se vzdělávat, dobrých skutků, velkorysosti a bezpodmínečné lásky – a to ne pouze při vhodných příležitostech, ale jako trvalé hodnoty.
Navíc opravdové naplnění vychází z vášně pro život a práci, které se věnujete. Pokud některá z těchto složek chybí, žádný kosmetický produkt nebo vůně tuto prázdnotu nezaplní. Je důležité si uvědomit, že utrácet peníze za věci může mít sice v dané chvíli terapeutický účinek, ale nedokáže nahradit opravdovou péči o sebe samé. Když si něco koupíte, mělo by to spíš doplnit vaši osobnost a inspirovat váš vnitřní růst. Pokud se zaměříte na zlepšování sebe samých zevnitř, vnější proměna bude přirozeně následovat.
Co ještě děláte pro to, abyste se cítila krásná a spokojená?
Pořád se snažím učit, ať už prostřednictvím čtení, studia nebo objevování nových témat. Důležité je dávat si výzvy. Čelit překážkám a překonávat je, ať už jsou viditelné nebo vycházejí z mého nitra, mě naplňuje pocitem čirého štěstí a úspěchu. Pevně věřím, že lenost a ledabylost nejsou jen nepřáteli produktivity, ale také osobního růstu i krásy.
Co se životního stylu týče, uvědomila jsem si, že se nepřejídám. Jsem přesvědčená, že často saháme po jídle z nudy. Když jsme hodně zaměstnaní nebo prožíváme něco silného, třeba jsme zamilovaní, naše pozornost se přesune jinam a potřeba jídla se sníží. Pokud jíme méně, nejsou naše těla zahlcena požadavkem na vysokou spotřebu energie na trávení jídla, a díky tomu pak máme víc energie a cítíme se celkově zdravější. Každopádně klíčem je rovnováha a v tom hraje důležitou roli aktivita. Je důležité sportovat. Sport nám klade výzvy a posunuje naše limity toho, co dokážeme, dál, než bychom si připustili. Byli byste překvapení, co všechno zvládnete, když se budete snažit.
A samozřejmě je zásadní pečovat o své blízké. Neznám nikoho, kdo s láskou pečuje o druhé a vypadá nepříjemně.
A konečně, vždy si najděte čas sami pro sebe. Buďte trochu sobečtí a každý den se chvíli rozmazlujte. V mém případě to znamená vstát v pět ráno, abych mohla strávit několik hodin v klidu o samotě, ponořená do svých myšlenek a do vůně Rock Rose od Anomalia Paris. Je to můj způsob, jak příjemně přivítat nový a inspirující den. Během té doby se věnuju aktivitám, které posilují mou osobní pohodu, jako jsou meditace, jóga, čtení nebo učení se něčemu novému.
Pamatujte si, jste jedinou osobou, s níž strávíte celý svůj život, proto je nezbytné pečovat o sebe a být na sebe hodní. Díky tomu si vytvoříte pozitivní vztah k sobě a díky tomu se budete radovat z vlastní společnosti a ne jí litovat.