Čtvrtek, 2 února, 2023
spot_img

Jak chutná rum s neutrální uhlíkovou stopou

Turisté si z Nikaraguy vozí buď kvalitní kávu, nebo lahodný rum Flor de Caña. Nebo obojí. Je to jediný destilát na světě, který získal certifikáty uhlíkové neutrality i fairtrade.

Ve městě Chichigalpa, ležícím ve fotogenické krajině mezi Tichým oceánem a pásem sopek, můžete zajít na exkurzi do výrobny a sami si ověřit, jak vzniká rum, který zraje přirozeně bez cukru a jiných přísad. Už více než deset let se rum destiluje výhradně za použití obnovitelné energie. Při výrobě melasy využívá cukrovou třtinu z vlastních plantáží v okolí Chichigalpy.

S láskou k tradici

Rum se zde vyrábí už od roku 1890. Mladým rumem se tehdy oslavovalo ukončení sběru cukrové třtiny. Ty lepší, starší rumy si pro sebe schovávali majitelé továrny na zpracování cukrové třtiny. Postupně se ale kvalitnější stařené rumy dostaly i mezi veřejnost, proto v roce 1937 vznikla firma Compañia Licorea de Nicaragua, která se zaměřila na distribuci právě těchto stařených rumů.

Cukrová třtina se pěstuje a zpracovává stále v Chichigalpě a vedení společnosti je již pátou generaci v rukou rodiny Pellas. Firma si zakládá na tradici, rychle si však osvojila moderní trend, který klade důraz na udržitelnost, citlivé využívání přírodních zdrojů a obnovitelnou energii. Stala se v tomto ohledu průkopníkem a vzorem pro ostatní. Flor de Caña byla jednou z prvních značek destilátů, která se mohla pyšnit certifikátem fairtrade.

Důraz na přírodu i lidi

Certifikace od Fair Trade USA, hlavní organizace certifikující fairtrade výrobky v Severní Americe, pokrývá vedle oblasti životního prostředí také bezpečné pracovní podmínky nebo ochranu základních lidských práv. Výrobce rumů jde příkladem i v péči o lidi. Od roku 1913 nabízí prostřednictvím vlastní školy bezplatné vzdělání pro děti svých zaměstnanců a od roku 1958 zajišťuje ve své nemocnici bezplatná lékařská vyšetření rodinám zaměstnanců.

Certifikaci uhlíkové stopy značky Flor de Caña provedla organizace Carbon Trust, která je světovou špičkou v měření a testování ekologické zátěže. Její certifikáty potvrzují dosažení mezinárodně uznávané normy PAS 2060, která hodnotí uhlíkovou neutralitu celého životního cyklu produktů Flor de Caña a dodržování plánu snižování emisí a kompenzaci případných zbývajících emisí.

Společně za zelenější budoucnost

V roce 2020 společnost za své příkladné aplikování udržitelného přistupu získala prestižní cenu pro ekologicky aktivní firmy Green Award. Výrazně se také zasazuje o obnovu přírodního bohatství. Od roku 2005 už vysázela téměř 750 tisíc stromů. Do roku 2025 to chce zaokrouhlit na milion.

Loni navázala partnerskou spolupráci s neziskovkou One Tree Planted, která po celém světě obnovuje lesy po požárech či povodních. Za každý dolar, který zákazníci či majitelé barů a restaurací věnují v rámci kampaně, společnost vysadí jeden strom. Flor de Caña navíc ke každému dolaru přidá ještě jeden. Celosvětová kampaň Společně za zelenější budoucnost probíhá i na sociálních sítích pod hashtagem #TogetherForAGreenerFuture.

Zelené cíle

Tím ovšem zelené plány nekončí. „V globálním průmyslu destilátů, vína a piva toho lze pro udržitelnost stále udělat více,“ uvedl Eduardo Pellas, CEO značky Flor de Caña. Dle vlastních slov by si přál mít „zcela udržitelný výrobní cyklus“. V současnosti se veškerý CO2 , který vzniká během fermentace, zachycuje a recykluje. „Naším dalším cílem je mít zcela ekologické balení, vyrobené ze stoprocentně recyklovaného materiálu,“ dodává Eduardo Pellas.

Spolupráce se značkou si velmi váží Vítězslav Cirok z pražského L’Fleur baru, vítěz Flor de Caña Mixtronomy Competition 2018. „Nejvíc mě zaujal jejich Zero Waste program a ekologické smýšlení. Flor De Caña se snaží maximálně využívat vyprodukovaný odpad jako zpětné palivo nebo hnojivo, ale zároveň se opravdu zajímá o své zaměstnance a komunitu. Myslím, že je v dnešní době nesmírně důležité uvažovat komplexně a snažit se mít co nejmenší dopad na životní prostředí, a to i v gastronomii,“ říká Cirok.

Vychází 31. ledna

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů...

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky Kneipp jsou navíc také v...

Češka tvořící pro Coldplay, Metallica s krví nebo drahý banán od...

Jsou alba, která potěší nejen váš sluch, ale i oko. Jak to dopadlo, když známí hudebníci oslovili ke spolupráci na přebalech svých desek originální umělce?

Herec Ryan Reynolds získal cenu, která ho rozbrečela

Ryan Reynolds obdržel prestižní ocenění za přínos pro rodnou Kanadu. Cenu provází hudební video, které oblíbeného hollywoodského idola dojalo...

Nábytek, nebo kameny porostlé mechem? Takhle vypadají pohovky, které nerozeznáte od zákoutí divoké přírody 

Chtěli byste strávit dlouhé hodiny rozjímáním uprostřed lesů nebo pozorovat mořské vlny tříští se o útesy, ale přitom ležet...

Adam Ondra a Jo Nesbø: Co mají společného?

Úspěšný český sportovec a úspěšný norský spisovatel se setkali pod Pálavou. Podívejte se na video z jejich společného horolezeckého zážitku.
Zavří­t reklamu