Domů INTERVIEWS Karolína Erben: Zakládám si na osobním přístupu

Karolína Erben: Zakládám si na osobním přístupu

Karolíně Erben bylo čtyřiadvacet let, když se rozhodla založit vlastní cestovní kancelář. Měla obavy, ale věděla, že chce dělat věci jinak, dopřát klientům osobní přístup, luxus a jistotu. Dnes je její kancelář Blue Flamingo, které se specializuje na exotické zájezdy, vyhledávanou firmou a ona není líná navštívit i dvacet hotelů během čtrnácti dní, jen aby svým klientům nabízela to, co sama vyzkoušela. Jaké jsou největší chyby při výběru dovolené a které země budou hitem dalších let, nám prozradila v rozhovoru. 

Vzpomenete si ještě, o jakém povolání jste snila jako malá? 

Popravdě jsem vždycky přemýšlela o tom, že jednou budu doktorkou nebo architektkou, jelikož tato povolání máme v rodině. K cestovnímu ruchu jsem se pak dostala úplnou náhodou až na vysoké škole. Musím říct, že tenhle obor ale určitě naplnil moje očekávání, jelikož jsem díky němu zjistila, jak moc ráda cestuji a jednám s lidmi. Při škole jsem pak hledala nějakou brigádu a nechala se zaměstnat v jedné cestovní kanceláři. 

Tam se vám ale úplně nelíbilo…

Došlo mi tam, že by se spousta věcí dala dělat jinak, třeba i lépe. A také, že jsem samostatná, což se, když pracujete pod někým, nemusí vždy setkat s moc velkým pochopením. Při prvním impulsu od rodiny a partnera jsem se tedy rozhodla, že se nebudu dál podřizovat a zkusím to sama. Je jasné, že na začátku má člověk pořád obavy, hlavně mi v té době bylo jenom čtyřiadvacet let. Naštěstí mi manžel, se kterým jsem cestovku zakládala, řekl to, co potřebuje slyšet asi každý, kdo se chystá na vlastní podnikání – že to zvládnu. A taky jsem si tehdy spoustu věcí neuvědomovala a nepřipouštěla. Ať už co se týká právních věcí nebo těch administrativních. Kdybych věděla dopředu, co přijde, nevím, zda bych se do vlastní cestovky znovu pustila. Nakonec to ale dobře dopadlo a postupem času si vše sedlo.

Dubaj, foto: Archiv Karolíny Erben

Co pro vás tedy bylo v začátcích nejtěžší? 

Vůbec se k tomu odhodlat a potom čekat, až dostaneme koncesi. To je poměrně náročný proces, který schvaluje ministerstvo a pojišťovna. Potom už začali pomalu přicházet klienti a já si trošku oddychla. I když tedy na úplném začátku jsem si bláhově myslela, že získávat novou klientelu bude jednodušší. Že si zaplatím billboard a ono to bude fungovat, jenomže tak to není. Na začátku asi každý bojuje s tím, že nemá mezi konkurencí jméno. Nakonec stejně vždycky nejvíc pomůžou dobré recenze od klientů. 

Říkala jste, že vás při práci v cestovní kanceláři štvalo pár věcí. Jaké to byly?

Určitě nedostatek osobní péče, klientů jsou tisíce a vy s nimi nemůžete navázat nějaký osobnější vztah a neznáte jejich potřeby. Já se naopak vždycky snažím klienty uchopit a pracovat s nimi delší dobu. Není to totiž tak, že by se mnou jeli jen na jednu dovolenou. Vymýšlíme na každé roční období jiný zájezd a já už například vím, že mají dvě děti, jaké mají nároky na pokoj, že s nimi jezdí chůva a zda vyhledávají klidnější místo, nebo naopak zábavné parky. Tahle kontinuálnější práce s klienty mi chyběla, stejně tak znalost prostředí. Já se totiž specializuji jen na pár destinací, které ale opravdu dobře znám. Nelíbí se mi za každou cenu prodávat všechno a nic o tom nevědět.

Omán, foto: Archiv Karolíny Erben

Nabízíte jen exotické destinace. Proč ne třeba Evropu? 

My Evropu nabízíme, ale především opakovaným klientům. Víme, co hledají, jaké ubytování potřebují a většinou jsou to hodně nároční hosté. Vybrali jsme tedy jen několik luxusních hotelů, ty vyzkoušeli a můžeme je doporučit. Rozhodně ale nepůjdeme tou cestou nabízet stovky resortů v Evropě. Není možné je všechny navštívit, otestovat… A bez toho bychom šli pod náš standard služeb. Takové zájezdy nabízí jiné cestovky a myslím že trh je nasycený.

Jaký typ dovolené u vás Češi nejvíce vyhledávají? 

My Češi jsme hodně plážoví. Typická dovolená je tedy pláž s dětmi. Pro nás je to samozřejmě jednodušší v tom, že nemusíme moc často řešit různé výlety a poznávání. Co nám hraje do karet je i určitý odklon od zájezdů do Evropy a od typických destinací, co tady byly vždycky, jako jsou Egypt, Turecko a Tunis. Nejvíc teď táhne třeba Mauricius a Dubaj, Češi teď všeobecně létají tam, kam před deseti lety létali Francouzi nebo Angličané. 

A jaká místa preferujete k odpočinku vy? 

Já osobně mám třeba ráda Maledivy. Vůbec totiž nesouhlasím s tím, že by tam měla být nuda, jde jen o to, jak si člověk nastaví aktivity. Můj manžel zase miluje Mauricius, kde žijí skvělí lidé, je to větší ostrov a dá se tam tedy i hodně cestovat. 

No a můžete si vlastně pořádně užít dovolenou, když musíte být pořád na telefonu? 

Ze začátku to byl strašný stres. Třeba když jsem letěla dvanáct hodin letadlem a pořád myslela na to, co když mi někdo bude volat. Sice si to celé časem sedlo, ale je pravda, že za poslední tři roky jsem neměla opravdovou dovolenou. Každý den musím vytáhnout notebook, odepsat na maily a telefon zvednou opravdu vždycky, protože u klientů, co jsou právě na dovolené, funguje čtyřiadvacetihodinový servis. Sice se samozřejmě vždycky do tepla těším, ale je to teď už hodně pracovní. Zvlášť když si člověk uvědomí, že ho čeká návštěva deseti hotelů a deset balení kufrů. Rekord mám dokonce dvacet hotelů za čtrnáct dní.

Plánujete tedy v nejbližší době přidávat i další destinace? 

Určitě. Zrovna pracujeme na Kataru, protože tam začala létat přímá linka. A i když je to tam trošku omezenější například oproti Dubaji, na kterou jsou Češi zvyklí, tak myslím, že do budoucna bude právě Katar jedna z top destinací. Nabízí opak k plážím a tropickým ostrovům a řekla bych, že se u něj nabízí srovnání s Emiráty nebo třeba Ománem. 

Dá se tedy říct, že cílíte na lidi, kteří si chtějí naplno užívat luxusu?

Ano. A hlavně na klienty, kteří už vědí, co chtějí, vyhledávají vysokou kvalitu služeb a rádi si za vyšší standard připlatí. Takže asi nebudeme cestovní kancelář pro osmnáctileté studenty, kteří chtějí vyrazit za velkým poznáním s batohem. Spíš pro ty, co hledají komfort služeb a jde jim o jistotu kvality. Není třeba vůbec jednoduché vybrat něco pro rodinu s dětmi, aby byli všichni spokojení. 

A jaké chyby dělají lidé při výběru dovolené nejčastěji? 

Třeba chtějí jet na dovolenou tehdy, když v dané destinaci není vůbec sezóna. Lidé si totiž samozřejmě nechávají udělat nabídku u vícero kancelářích. A pak si je nějakým způsobem porovnávají. Často se k nám tedy dostanou i konkurenční nabídky. No, já tedy rozhodně nemůžu s klidným svědomím poslat někoho na Mauricius v červenci, když vím, že tam bude větší zima než tady v Praze, studené moře a vítr. Ale to jim nikdy nikdo neřekne. Takže se dost často stává, že klienti chtějí do Emirátů v srpnu, když je tam 50 stupňů a podobně. Je to každý den něco, jelikož hodně cestovek vypíše levné ceny přesně na tyto termíny a lidem, kteří o tom moc nevědí, to pak přijde jako super akce. Důležité je tedy dávat si pozor právě na sezonu, dohledat si recenze a reálné fotografie. Tyto informace dáváme naším klientům automaticky, aby pak nebyli překvapení, že je blízko u pláže korál, nebo že hotel vypadá starší než na webu.

Všeobecně je hodně rozšířené tvrzení, že dovolená s cestovní kanceláří je vždycky dražší, než když si hledáte ubytování na vlastní pěst. Kolik je na tom pravdy? 

Tohle tvrzení vůbec neplatí a rozhodně to neříkám proto, že cestovku sama mám. My si totiž samozřejmě vedeme statistiky, jak dané služby vychází u konkurence, ale i na nezávislých webech, jako je třeba Booking. A opravdu to na tom není moc pravdy, jen se o tom lidé strašně těžko přesvědčují. Zjistí to, až když si u nás dovolenou poptají a ceny porovnají. Cestovní kanceláře mají často lepší ceníky, jelikož hotely preferují dlouhodobé spolupráce, rozhodně u exotických destinací.

- Reklama -

Lilia Khousnoutdinova: I tygři přebíhají do Bhútánu

Narodila se v ruském Magnitogorsku, na Oxfordu vystudovala politologii a historii, píše, navrhuje šperky, je i lektorkou, dulou, kněžkou, kurátorkou ženských start-upů...

Cesty Lukáše Loskota: Organický život u protinožců

Lukáš Loskot  vybudoval velmi oblíbený concept store s niche parfémy a luxusní přírodní kosmetikou Ingredients. Je ale také vášnivý...

Pavel Milan Černý: S Econeou chceme měnit svět

Místo, kde lidé mohou nakupovat vše, co potřebují k udržitelnému životnímu stylu. A ještě se u toho...

6 záblesků z letošního Designbloku. Co nás na udržitelném ročníku nejvíc okouzlilo?

Ahoj Future! Letošní Designblok se nesl v duchu  zkoumání  role designéra při navrhování produktů v dnešním věcmi přeplněném světě...