Domů ART Doba brožová

Doba brožová

Brož je přesně ten druh šperku, který dokáže i ten nejkonzervativnější oděv katapultovat k módním výšinám. Na rozdíl od příbuzné spony nemá žádnou funkci. Tedy vlastně má, dá-li se počítat, že jde o estetický předmět, který přitahuje pohledy. Jak si opět zamilovat brože? Ptali jsme se Márie Gálové, ředitelky aukčního domu Dorotheum.

Dá se s jistotou předpokládat, že to byly hlavně ženy, které měly touhu se zdobit už v dobách, kdy hlídaly v jeskyních ohně, než se muži navrátili z lovu. S trochou fantazie si domyslíme, že tehdy byly tyto ozdoby tvarově velmi jednoduché a způsobem uchycení připomínaly spíše spony. Vhodným materiálem k jejich vyhotovení byly kosti a kůstky různých zvířat, k připnutí sloužily třeba trny z rostlin. 

Špendlík z Kréty

Zásadnější doba rozkvětu šperků, a tudíž i samotných broží, nastala v rané době bronzové, což samozřejmě souviselo s rozvinutou dovedností zpracovávat kovy. Ženy byly šperky zkrášlovány nejen během života, ale stalo se zvyklostí, že se ozdobené svými oblíbenými kousky i pohřbívaly. Zasazováním drahokamů do zlata a ozdobným rytím ovlivnili vývoj celého evropského zlatnictví staří Řekové. Právě na starověké Krétě se dochoval systém zavíracího špendlíku, který zajišťuje předmět ostrou jehlicí, kloubem a zarážkou, typickými pro brože i dnes. V době římské se tato okrasa stala vůbec nejčastějším druhem šperku. Brože měly tehdy funkci praktickou – sloužily k sepínání šatů, a to u žen i mužů. Vyráběly se z bronzu, perel, kostí i zkamenělého dřeva. Movitější občané nosili brože ze zlata, osázené diamanty, smaragdy, jantary nebo třeba safíry. Dostupnost používaných materiálů byla díky vojenským výpravám Římanů značná. Řím vyrostl v centrum zlatnických dílen, kde šperkařství zažívalo velmi dynamický rozvoj. Římanky prosluly zalíbením v nejrůznějších typech šperků, především však v prstenech a právě brožích. 

Brož plná vlasů

Oblíbenost broží následně prostupovala i dalšími staletími. Pro výrobu šperků se ve většině případů používaly vzácné kovy a drahé kameny. Šperk se tak stal něčím, co nejenže podtrhovalo krásu jeho majitele, ale navenek se jeho prostřednictvím prezentovalo i společenské postavení, byl tedy výsadou těch nejbohatších. V některých obdobích si na nich hodně zakládali i muži, kteří si, třeba v období gotiky, právě brože připínali na baret či klobouk. Postupně se tak staly nedílnou součástí horní části oděvu – nosily se na košili, živůtku šatů nebo na klopě saka či kabátce. Skutečný rozpuk v módě zažily v době viktoriánské. V módě byly brože otevírací, které v sobě ukrývaly portréty blízkých, či dokonce jejich vlasy. Šlo o symbol vyjádření lásky k dotyčné osobě, případně i o projev truchlení za zemřelým.

Lákadlo pro sběratele

Starožitné brože, které jsou dostupné na trhu a ne pouze v expozicích muzeí, se datují nejčastěji od 19. století blíž k současnosti. Brože z období biedermeieru či historismu však patří spíše do vitrínky než na klopu. Krásné, precizní šperkařské práce, ke kterým je nutné přistupovat s respektem se nekupují za účelem nošení, jsou vnímány spíš jako malé umělecké artefakty. Devatenácté století však přineslo i snahu nahrazovat drahé materiály levnějšími, což se přirozeně promítlo na dostupnosti šperků. V této době se dočkaly ohromného rozkvětu vlasové šperky. Technika jejich výroby připomínala paličkování. Na spojovací materiál a uzávěry byly používány převážně nízkoryzostní zlato, zlacené stříbro či zlacená mosaz. Již samotný materiál i technologie provedení šperku – splétání – ho předurčily ke krátké životnosti. Proto je dnes dobře zachovalý vlasový šperk s nepoškozenou montáží hodně výjimečný. 

Pro každou z nás

Velký boom zažily brože i v období secese. Dalo by se říci, že je tehdy vlastnila každá žena. Většinou byly vyráběny z bílého nebo žlutého zlata, ale také ze stříbra, a tudíž byly obecně dostupnější. I z toho důvodu se secesních broží, které pocházejí z počátku 20. století, zachovalo poměrně velké množství a tím je i jejich současná cena pro kupující o poznání příznivější. Můžeme si je tak dopřát „vynést na světlo“ hlavně při slavnostnějších příležitostech. Pro to běžné nošení můžete sáhnout po replikách původních návrhů, které jsou nyní k mání opravdu v širokém spektru. 

Díky, Madeleine!

Je pravdou, že zatím poslední velká éra broží skončila právě obdobím secese. Dnes jsou brože, především u nás, hodně opomíjené. Na rozdíl od náhrdelníků, prstenů nebo náramků je můžeme vidět jen velmi ojediněle, což je velká škoda. Brože mají všestranné použití. Dokážou upoutat materiálem, tvarem, barvou i tématem. Okouzlí svojí hravostí a vtipem. Dokonce mohou do okolí vysílat významné signály. Třeba jako v případě jedné z historicky prvních dam americké zahraniční politiky Madeleine Albrightové. Právě ona dokázala povýšit brože na významnou součást jemné nonverbální diplomacie. Vášeň pro brože se postupně stala jejím „rukopisem“ a před každým významným jednáním nebo na důležitých zahraničních misích se netrpělivě očekávalo, kterou brož Madeleine tentokrát pro svůj oděv zvolí. Tato okrasa její ženské výbavy byla natolik důležitá, že o brožích a jejich významu pro svou práci napsala knihu. A jak sama zmínila, svou zálibou přispěla k obrození brože a především v mnoha západních zemích ovlivnila tisíce nositelek. Bohužel se to nedá říci o našich končinách, což mě dost mrzí. Přála bych si proto, aby vás naše fotografie inspirovaly a probudily ve vás touhu si nějakou brož pořídit. Jakmile totiž jejich vábení jednou podlehnete, tato vášeň už vás neopustí. A nemusíte kvůli tomu nezbytně vstupovat do služeb vysoké politiky.

Umělkyně chce poukázat na plýtvání a tvoří působivá díla ze zvířecích...

Emma Witter tvoří nádherné vázy a do nich i jemné květiny. Na tom by nebylo nic zas až tak zvláštního, kdyby celá...

Fotograf uspořádal výstavu pod mořskou hladinou. Chce upozornit na znečištění

Chodit na výstavy do galerií už se může jevit jako nuda. Rozhodně tedy ve srovnání s projektem Plastic ocean, který má na...

Dopřejte si bylinkové zázraky, které uleví od bolesti

Výroba bylinných produktů je odedávna opředena různými pověrami, kouzly a tajemstvími. Lidé totiž díky svým zkušenostem věřili,...

Umělkyně chce poukázat na plýtvání a tvoří působivá díla ze zvířecích kostí

Emma Witter tvoří nádherné vázy a do nich i jemné květiny. Na tom by nebylo nic zas...

Jitka Čvančarová: Narozená pro spravedlnost

Pojďme si povídat o strachu, smutku a smrti, navrhla jsem herečce Jitce Čvančarové opatrně a trochu se bála, že mě s tím...
Zavří­t reklamu