Pondělí, 30 ledna, 2023
spot_img

Proč milujeme dobová dramata? Dle psychologů zlepšují mentální zdraví i sociální vazby

Do kin za pár dní dorazí druhý film z Panství Downton, ČT úspěšně reprízuje První republiku, Netflix si mne ruce nad sledovaností Bridgertonu a chystá další řady… Historické seriály jsou sázkou na jistotu.

Jedním z faktorů oblíbenosti takových seriálů je navození pocitu nostalgie. „Nostalgie je hořkosladká emoce a zahrnuje převážně pozitivní pocity s nádechem smutku a touhy,“ vysvětlovala britské verzi časopisu Vogue doktorka Wing Yee z Univerzity ve Winchesteru. „Nostalgické narativy obvykle evokují osobně významné a tak trochu růžové vzpomínky na naše dětství nebo důležité životní události, jako jsou narozeninové oslavy a svatby.“ Pokud se tam v mysli prostřednictvím seriálů přenášíme, pomáhá to podle ní zlepšit náladu a sebevědomí.

Červená knihovna s moderní tváří

Jako odrazové můstky pro vyprávění často slouží skutečné historické události, proto se seriálům nedá upřít částečná osvěta a vyvolání zájmu o dějiny i u lidí, kteří na hodiny dějepisu nevzpomínají s láskou. Seriály nicméně minulost romantizují. Berou si z ní to hezčí – dobovou estetiku a už méně se zabývají skutečnými problémy tehdejšího běžného života. Diváci se zhlížejí v aristokracii, ne ve služebnictvu. Dostávají idealizovanou verzi historie, na kterou se příjemně dívá.

Přestože se tvůrci občas snaží přijít s překvapením, obecně se dobové seriály drží žánrových zvyklostí a pracují s archetypálními hrdiny. Podle americké psycholožky Pamely Rutledge je pro diváka uklidňující a pohodlné, když ví, co může očekávat.

Příkladem takového vybočení ze zajetých kolejí byl rasově rozmanitý casting seriálu Bridgertonovi, který naboural monopol bílých herců na role šlechty, což zafungovalo i jako prvek atraktivity. První řada romantické ságy o bohatých sourozencích Bridgertonových podle předlohy americké spisovatelky Julie Quinn se stala hitem Neflixu. Aktuální druhá série dokonce na žebříčku nejsledovanějších anglicky mluvených seriálů streamovací platformy (Netflix porovnává sledovanost během prvních 28 dnů od nasazení) sesadila z trůnu tu první. Schválená už jsou další dvě pokračování. Třetí řada by se mohla objevit na jaře 2023 a seriálová tvůrkyně Shonda Rhimes pracuje také na prequelu, který je věnovaný královně Charlotte.

Jeden happyend, prosím

Ať už se dobová dramata ozvláštňují pomocí castingu nebo třeba nezvyklé hudby, jejich hlavním tématem jsou stále mezilidské vztahy. Divák se ztotožňuje s postavami a citově se angažuje. „Tyto příběhy jsou jako letecký simulátor života,“ řekla televizi CBC Pamela Rutledge, ředitelka Psychologického výzkumného centra v Kalifornii, která se zaměřuje na média. „Ukazují nám způsoby žití prostřednictvím univerzálních témat lásky, zrady, vykoupení, nevinnosti, spravedlnosti, oběti a transformace. Umožňují nám prožít emoční extrémy, aniž by nás to existenčně ohrozilo.“ Je přesvědčená, že historická dramata zlepšují naše mentální zdraví.

Milujeme hrdiny, kteří překonávají překážky, milujeme příběhy velké lásky, milujeme happyendy a taky milujeme silné ženské hrdinky. Takové se potkávají třeba v letošní seriálové novince z HBO Pozlacený věk o střetu několika žen v New Yorku v období ekonomických změn na konci 19. století. Na příští rok už se chystá další řada, ve které dostanou vedle zástupců smetánky větší prostor jejich sloužící. Čímž se seriál začíná přibližovat jinému hitu od stejného autora, Juliana Fellowese – Panství Downton. K tomu se ještě dostaneme.

Cynthia Nixon a Christine Baranski v seriálu Pozlacený věk, foto: HBO

Rodinná pouta

Cítíme potřebu sounáležitosti a napojení, ale nerozlišujeme mezi skutečnými vztahy a těmi z příběhů. Prostřednictvím emocí se přenášíme do jiného prostředí a připadáme si být součástí vyprávění. Výzkum Shiry Gabriel z Univerzity v Buffalu ukazuje, že se díky dojmu sounáležitosti a důležitosti získanému u seriálů cítíme šťastnější a máme lepší dojem z vlastních životů. Snižuje se tím negativní dopad pocitů izolace a vyloučení, které byly časté v období pandemie. Při sledování příběhů ze vzdálené doby zapomínáme na vlastní současné problémy.

Seriály ovšem nepřinášejí jen náhražku vztahů. Doktorka Rutledge připomíná, že populární seriály posilují opravdové sociální vazby. Sdílení zážitků ze sledování a budování komunit fanoušků vede k vytváření a upevňování přátelství. Také by to podle doktorky Gabriel mohlo znamenat, že sledování pořadů, do nichž se emočně pokládáme, může vést ke zvýšení naší emoční inteligence.

Fenomén Downton

Velkou komunitu příznivců má britský seriál Panství Downton. Oficiální facebooková stránka Downton Abbey má přes 2,7 milionu sledujících. Po prvních dvou řadách čněl na cenách Emmy s nejvyšším počtem nominací ze všech mezinárodních seriálů a jako nejlépe hodnocený seriál se dostal i Guinnessovy knihy rekordů.

Záhy po odvysílání poslední 52. epizody začal Julian Fellowes pracovat na scénáři celovečerního filmu s jednoduchým názvem Panství Downton. Celosvětové tržby se přiblížily 200 milionům dolarů a už při jeho uvedení měl Fellowes nápady na další film. Novinka s podtitulem Nová éra přichází do našich kin 28. dubna. Zaměří se víc na ženy – část rodiny odjíždí na Francouzskou riviéru prozkoumat tajemství spojené s dědictvím babičky Violet a na panství přebírá velení Lady Mary, která se musí vypořádat s americkými filmaři, kteří tam hodlají točit velkofilm. Hádejte, kam asi fanoušci seriálu vyrazí letos na dovolenou…

Češi to taky umí

U nás se z odkazu Panství Downton v roce 2014 zrodil seriál První republika, který stejně jako jeho vzor na kostře reálných historických událostí rozvíjí vztahy a životní peripetie fiktivní rodiny. Rodina Valentových se dočkala zatím tří sérií, z nichž poslední se právě úspěšně reprízuje na ČT1. „V průměru se na každou ze tří odvysílaných řad díval více než milion diváků starších patnácti let, v souhrnu pak seriál oslovil více než čtyři a půl milionů lidí,“ prozradila nám mluvčí České televize Karolína Blinková. Ke zklamání milovníků První republiky nicméně dodala, že na pokračování se teď nepracuje.

Podle Asociace televizních organizací tráví Češi u obrazovek stále více času. V roce 2020 to byly u diváků starších 15 let denně 3 hodiny a 59 minut! K tomuto rekordu v televizní sledovanosti od počátků peoplemetrového měření pochopitelně přispěla pandemie. Společnost Atmedia na základě loňského průzkumu potvrzuje stoupající tendenci sledovanosti u lidí nad 35 let.

Třetí řada seriálu První republika je zatím poslední a další hned tak neuvidíme. Foto: Česká televize

Historické seriály patří k osvědčeným diváckým magnetům. Přestože známe jejich benefity, všeho s mírou, jak upozorňuje psycholožka Gabriel: „Dobové seriály mohou v našich životech hrát pozitivní roli, dokud je lidé berou jen jako součást života, což dělá naprostá většina lidí, a nenahrazují tím celý svůj život.“

Vychází 31. ledna
Když jsem se poprvé osobně setkala s obětí mučení, cítila jsem se zodpovědná za to, co se stalo, říká ředitelka české pobočky Greenpeace

Když jsem se poprvé osobně setkala s obětí mučení, cítila jsem...

Zahide Senterzi je ředitelka české pobočky Greenpeace. Mluvily jsme spolu o její životní cestě, hodnotách i o tom, jak vypadá život ekologické organizace, která...

Poslední záchrana aneb 10 tipů na vánoční dárky

Do Štědrého dne už nezbývá příliš dlouho a vy ještě nemáte ani balící papír, natož nápad, co do něj ukrýt?  Pokud také patříte mezi...

Propadněte chuti podzimu s dýňovo-mandarinkovým džemem

K podzimu patří dýně stejně neodmyslitelně, jako pestrobarevné listí poletující po zemi nebo sychravé dny proválené pod dekou v...

Klára Nademlýnská: Když jsem přijela do Paříže, neměla jsem ani na lístek na metro

Hned po maturitě se vydala do Paříže. Bylo to rok před revolucí a i přes těžké začátky se jí podařilo otevřít cestu do velkého světa módy.

Trendy k vodě: Plavky sportovní, rafinované i menstruační

Jednodílné, dvoudílné, surfařské s dlouhým rukávem... Nedaří se vám sehnat přesně padnoucí plavky? Vytipovali jsme pro vás místa, kde je seženete.
Zavří­t reklamu