Středa, 15 července, 2020

Nejkrásnější chvíle jsem zažil s Naomi Campbell, přiznal extravagantní návrhář Daniel Lismore

Málokterá osobnost módního průmyslu vyvolává vzhledem víc emocí. Excentrický britský umělec, kreativní konzultant, designér a stylista Daniel Lismore totiž svými extravagantními modely často působí jako pohádková postava s jemně hororovým nádechem. V jeho kouscích, v nichž precizně kombinuje haute couture s vintage textiliemi, drahými šperky i odpadními materiály, jsme ho zastihli také tehdy, když otevíral Festival udržitelné módy ve Westfield Chodov. Přišla řeč na vztahy s modelkami, aktivismus, Vivienne Westwood i udržitelnost.

Módní průmysl prošel za posledních deset let velkými změnami. Vnímáte je pozitivně?

Ano, určitě. Domnívám se, že za posledních deset let se módní odvětví stalo mnohem méně elitářským, a především pak otevřenějším ke skutečnému umění. Trendy se v poslední době změnily a doufejme, že přetrvají i nadále. Před deseti lety jste jako model nemohl jen tak někam přijít a vést debaty o udržitelnosti. Nebo tedy mohl, ale nikdo by vás neposlouchal. Myšlenka rozmanitosti a odlišnosti byla dřív vnímána spíš s úšklebkem. Pevně věřím, že změny, které nová doba nastolila, zůstanou v naší kultuře dál.

Zmínil jste udržitelnost. Myslíte, že se stane jen trendem několika dalších let, nebo ji berete jako hozenou rukavici a nastavení směru dalším generacím?

Během uplynulých let jsem provedl celou řadu výzkumů a je jasné, že udržitelnost musí zůstat jednou z klíčových rolí při vytváření jakéhokoli produktu. A tím nemyslím jen módu, ale třeba i architekturu. Prostě jakékoliv umění. Každý by si měl uvědomit, jak je důležité být laskavější sami k sobě, všem živým tvorům i planetě, na níž žijeme. Upřímně tedy říkám, že pokud je udržitelnost pouze krátkodobým trendem a módní průmysl jedním z největších znečišťovatelů, pak nemáme žádnou šanci.

Jste zapáleným aktivistou, vyslancem společnosti Cool Earth a úzce jste spolupracoval i s Vivienne Westwood na jejích projektech Climate Revolution. Plánujete se podobným aktivitám věnovat i v budoucnosti?

Určitě. Jsem velmi otevřený práci na dalších podobných projektech. Pokud tedy půjde o podporu lidských práv, záležitostí ohledně změny klimatu nebo vývoje a transformace módního průmyslu. Právě podobné oblasti jsou pro mě nejdůležitějšími a také těmi, kde já osobně můžu pomoci udělat nějakou změnu.

Jak vlastně vzpomínáte na spolupráci právě s Vivienne Westwood? Oba jste velmi výrazné a v jistém směru neuchopitelné osobnosti. Dokázala vás v něčem překvapit?

Víte, Vivienne mě neustále překvapuje svou znalostí toho, co se děje ve světě, svými poznatky o změně klimatu, kultuře i uměleckých hnutích a historii. Navždy se budu od ní a dalších aktivistů, co se objevili v mém životě, učit.

A v čem vás snaha ochránit planetu ovlivnila v běžném životě?

Naučil jsem se recyklovat, upcyklovat a znovu používat snad všechny druhy věcí. Taky jsem si přestal pořizovat spoustu předmětů, které by si mé mladší já s radostí utíkalo koupit.  No a když přijde na práci, tak velmi často přemýšlím o co nejlepších způsobech, jak šetřit zdroje nebo využít kousků, co už mám. A také jak je přeměnit na nové věci.

Mně právě ohromně zaujalo, jak dokážete ve svých modelech efektivně kombinovat například odpadní materiály s drahými šperky. Jaký největší kontrast jste už vytvořil?

Nedávno jsem začal používat krabičky od starých rozbitých šperků a předmětů a v těchto krabicích jsou všechny druhy věcí od drahých kamenů po kousky rozbitých plastů a knoflíky a skořápky, které jsem našel na podlaze. Začal jsem je tedy přeměňovat v nejrůznější montáže a kousky, které nosím ven.

Řekl jste, že věci nemusí být drahé a nové, aby byly krásné. Je těžké o tom přesvědčit bohaté lidi, kteří si velmi rádi kupují právě drahé a nové oblečení a doplňky, aby ukázali svou sílu, vliv a úspěchy?

Myslím, že bohatí lidé se v budoucnu stanou více pozornými k tomu, co se děje ve světě a okolo nich samotných. Sice to zabere hodně času, ale jsem přesvědčený, že vychloubání se bohatstvím se může přeměnit na chuť dělat dobré věci s dobrými značkami a postupně tak vytvářet změny. Uznávám, že někdy je opravdu těžké přesvědčovat lidi, že v udržitelnosti se ukrývá budoucnost a že podpořit ji, je to nejlepší, co můžou udělat. Pokaždé, když se ale dozvím, že se tak zachovají, jejich status v mých očích hodně stoupá. Jde prostě o celosvětovou situaci, která vyžaduje dlouhé diskuse, čas a také nějakou tvář a lídra. Za dobrý začátek určitě považuji, že lidé jako Anna Wintour říkají, že nechtějí být součástí rychlé módy. Bohatým bych tedy poradil spíš jít za někým opravdu talentovaným a nechat si od něj vytvořit něco speciálního namísto nákupu drahých designérských značek, které je strhnou z kůže. No a na konci dne jsou to stejně oni, kteří strádají.

Zrovna vaše módní kreace jsou asi určitě jedny z nejoriginálnějších a nejextravagantnějších, co lze vidět. Jak o nich přemýšlíte, když je tvoříte?

Na úplném počátku jsem pracoval hodně se svým tělem, používal jsem ho jako plátno a vytvářel sochy, abych vyprávěl příběhy o tom, jak se žije život jako umění. To, co vytvářím, je vlastně někdy něco jako zbroj a podle mého názoru jsou třeba takoví terakotoví válečníci nelepší armádou, která kdy byla postavena. Já sám jsem pak také vytvořil armádu věcí na sebe, které jsem za posledních pětadvacet let oblékl. Každá socha má stovky myšlenek a vůbec mi nevadí, co si z toho každý jednotlivec vezme, pokud to bude vůbec něco. Každé dílo je navrženo podle nejrůznějších barev, textur a tvarů, přičemž odkazuje na mou minulost. Některé z nich jsou sahají od pop kultury až po módní scény, kterými jsem si procházel na své cestě. Doufám, že se lidé dokáží orientovat a číst v tom, co dělám. A hlavně, že si z mé práce odnáší nějaké myšlenky.

Magazín Vogue vás jmenoval nejexcentričtějším stylistou v Anglii. Co pro vás vlastně slovo výstřední znamená?

Nemyslím si, že jsem se o tu nálepku nějak zvlášť přičinil.  Naopak já sám mám mnoho excentrických přátel. Jde o nastavení mysli a stav bytí, kdy jste opravdu sami sebou, oprostíte od nejrůznějších sociálních bariér a opravdu se bavíte nebo děláte věci, o kterých si ostatní mohou myslet, že už jsou mimo určitou šablonu. Pro mě je právě tenhle typ lidí opravdu inspirativní.

Nejkrásnější-chvíle-jsem-zažil-s-Naomi-Campbell-přiznal-extravagantní-návrhář-Daniel-Lismore
Zdroj: Archiv události/ Milosh Harajda

Během své kariéry jste už spolupracoval s mnoha známými tvářemi. Minulý rok se vám například poštěstilo otevírat Fashion for Relief show Naomi Campbell. Jaký je váš nejsilnější zážitek s nějakou ze slavných modelek?

Myslím, že ty nejkouzelnější chvíle, jaké mě v tomhle ohledu potkaly, proběhly právě při otevírání Fashion for Relief show. Strávil jsem už celkem sedmnáct let ve společnosti těch nejlepších světových modelek a myslím, že mysl Naomi je opravdu úžasná a otevřená. Skutečnost, že mě nechala tuto akci zahajovat, ukazuje postoj k průmyslu, pokud jde o rozmanitost lidí v něm. Prožil jsem i spoustu dalších nezapomenutelných nocí, v paměti mi zůstalo třeba i povídání si s Lily Cole, která je podle mě úžasná aktivistka, co mě ohromně inspiruje i díky tomu, jak zajímá o planetu, na které žijeme.

The new Volvo XC60

Volvo XC60: Láska na první pohled, nebo postupné zamilovávání?

Do redakce se nám dostalo na zkoušku Volvo XC60 B4 mild-hybrid. A tak jsme si řekli, že testování pojmeme trošku jinak. A to z...

Matěj Ruppert: Poslední špetka vzdoru

Čas karantény nám zhusta zpříjemňoval zpěvák Matěj Ruppert, který svým smyslem pro humor a parodiemi na Instagramu zlepšoval náš mentální diskomfort. Karanténa naplno ukázala...

Propadněte kouzlu lázní a wellness. 5 míst, které bude milovat vaše tělo i duše

Kvalitní wellness a lázeňské zázemí je stále častějším kritériem pro výběr hotelu. Zapomeňte na stres, napětí i...

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů Kneipp

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky...

Nenechte si ujít výstavu malíře Adama Jílka

Talentovanému malíři, který si i přes svůj relativně nízký věk stačil vyvinout jasně rozpoznatelný vizuální styl, se...
Zavří­t reklamu