Jednatel a spolumajitel značky Sonnentor Josef Dvořáček svůj úspěch postavil na lidskosti, férovosti a nadšení. Na schůzku dorazil v mikině s vysmátým sluníčkem a hned po pár minutách dokázal na každého přenést svou radost nejen z bylin a koření, ale i tu ze života.
Na LinkedInu o sobě píšete, že vlastníte půlhektarovou zahrádku, abyste s rodinou byli částečně soběstační v produkci potravin. Máte na ni ale ve svém pracovním vytížení čas?
Byl jsem si dobře vědom toho, že pokud chci firmě opravdu rozumět, musím pochopit a na vlastní kůži zažít, co jsou principy ekologického zemědělství. Alespoň částečná soběstačnost a lokálnost jsou pojmy, kterých bychom se měli držet a ke kterým je potřeba se vracet. Není nad to, když si můžete utrhnout na své vlastní zahradě rajče, které dozrálo na sluníčku, bez zbytečných chemikálií a přirozeně. Znáte celý jeho příběh, zasadili jste malou rostlinku a ona se vám odmění. Člověk to pak všechno vidí jinak. A hlavně si mnohem víc váží přírody i potravin. Zahradničení je pro mě opravdovým relaxem. S mojí ženou jsme vychovali tři děti a přišlo nám důležité naučit je se o sebe postarat. Dodnes vzpomínáme na společně strávené chvíle na zahradě. Ono opravdu platí, že práce šlechtí!
Jaká bylina patří mezi vaše nejoblíbenější a proč?
Je těžké vybrat jen jednu. Mám moc rád meduňku, příjemně voní a hlavně uklidňuje, měli by ji pít všichni, kteří si stěžují na stálý stres. Nejraději mám ale měsíček. Krásně rozkvetlé pole sluníčkové barvy je pohlazením po duši. Poslední roky pořádáme tzv. Bylinkobraní, zážitkový den pro veřejnost. Jedeme na pole sbírat měsíček, pak jej rozprostíráme v sušárně, jdeme se podívat, co se s bylinkou dál děje, a nakonec ochutnáme finální produkt. Dokážeme tak lidem více přiblížit nejen filozofii naší firmy, ale i důležitost ekologického zemědělství vůbec. A musím říct, že za to nadšení v očích dospělých zákazníků, když stojí s košíkem uprostřed měsíčkového pole, všechna ta práce stojí.
Jak vzpomínáte na úplné začátky firmy Sonnentor?
Já osobně na palubu Sonnentoru naskočil trošku později, firma byla ale založena již roku 1988 v rakouské vesničce Sprögnitz. Johannes Gutmann byl tehdy třiadvacetiletým mladíčkem, který na jednu stranu chtěl pomoct sedlákům z rodného chudého kraje, na stranu druhou ale také sám potřeboval práci a byl nezaměstnaný. Tak začal prodávat po trzích byliny drobných pěstitelů a doufal, že to klapne. Stejně tak jsme doufali i my na Jižní Moravě, když tu Sonnentor v roce 1992 začínal. Spoluzakladatel Tomáš Mitáček patří dodnes k nadšeným průkopníkům ekologického zemědělství. Johannes je skromný veselý chlapík a myslím, že podobně smýšlející lidé se prostě přitahují. Od začátku je náš tým v Čejkovicích opravdu skvělou partou, kterou spojuje myšlenka hodnot ekologie a trvalé udržitelnosti.
Co to znamená prakticky?
Jak to udělat, aby nešlo pouze o slova a marketingový plán? Především je potřeba se s těmito hodnotami vnitřně sžít. Pokud byste měli dělat něco, čemu nevěříte, nedařilo by se. Sonnentor vznikl z myšlenky podpořit regionální pěstitele a dodnes jsou právě ti jedním ze základních kamenů celé společnosti. Vztah k dodavatelům bere spoustu firem jako „vyždímat co nejvíce, co nejvíce stlačit cenu“. Ale jsem přesvědčený o tom, že se nemůžete usmívat na svoje zaměstnance a být darebák na své dodavatele… To se promítne i do atmosféry ve firmě.
A co se týče udržitelnosti?
Začali jsme obnovením brownfieldu, rozpadlého kravína na čejkovickém kopci, kde naše firma sídlí. Dnes své produkty balíme do kompostovatelných obalů z celulózy a kukuřičného škrobu, používáme nebělený filtrační papír a dokonce jsme našli cestu využití odpadů, v našem případě bylinného prachu, kterým vytápíme část objektu. Nyní se snažíme povědomí o zero waste (nulový odpad, pozn. red.) šířit dál, proto se každá naše větší akce pro veřejnost nese právě v duchu bezodpadovosti. Stále je co zlepšovat, i když je to někdy opravdu náročné. Ale správná cesta není nikdy jednoduchá.
Jak motivujete své zaměstnance?
Na konferenci Lovebrand jsem viděl na jedné prezentaci krásný citát od Richarda Bransona: „Zákazníci nejsou na prvním místě. Zaměstnanci jsou na prvním místě. Když se nejdříve postaráte dobře o své zaměstnance, ti se postarají o vaše zákazníky.“ Poslední dobou potkávám mnoho vedoucích, kteří nepěkně mluví o svých podřízených. Myslím, že lidé musí vědět, že je máte rádi a že vám na nich záleží. Protože nakonec jde přece i o člověka! Můj táta vždy trval na tom, abychom společně obědvali, a moc rád na to vzpomínám. I u nás v Sonnentoru jsme zavedli tradici společných obědů, každoročně pořádáme společné akce, na kterých trávíme čas jako kamarádi, a nejen jako kolegové. V létě se nám daří organizovat Raráškův tábor pro děti zaměstnanců a propojit tak navzájem celé rodiny. Pokud se nám něco podaří, sdílíme radost z úspěchu všichni dohromady.