Eva Nemčková už nechtěla dál oblékat svou dceru trpící dětskou mozkovou obrnou do infantilních a nedůstojných doplňků, které u nás velmi omezený trh s pomůckami pro postižené nabízí. A tak vzala našetřené peníze a založila vlastní e-shop. Jmenuje se Needo.cz a najdete na něm spoustu stylových a užitečných kousků pro hendikepované za přijatelnou cenu. A jak to celé začalo? To nám tato inspirativní žena sama prozradila.
Myšlenka na spuštění vlastního e-shopu se speciálními designovými pomůckami pro hendikepované…
… mě napadla pokaždé, když jsem hledala cokoliv potřebného pro svou postiženou dceru. Trh je totiž velmi omezený a rodiny nebo pečovatelé musí bohužel často volit jen kompromisní řešení. Musím říct, že pro mě, jako pro matku, bylo nejtěžší najít bryndák pro dospívající dceru bez infantilních obrázků a střihu, co by vysloveně nepoukazoval na to, že ho na krku má. Vlastně mě hodně překvapilo, že prakticky neexistuje nějaký designový kousek na způsob šály nebo šátku, který by byl nepropustný, ale přesto vypadal dobře. Velký zlom nastal v USA, kde pro hendikepované vznikly samostatné kolekce pod značkami Tommy Hilfiger nebo Target. Bohužel jsou to kolekce omezené jen pro americký trh a do evropské distribuce se nedostaly.
Dnes už vím,…
… proč se do výroby podobných doplňků u nás nikdo příliš nehrne. Trh se speciálními pomůckami pro postižené totiž není dostatečně zajímavý pro komerční výrobu a kvůli nepřesným statistikám o počtu hendikepovaných vlastně ani nejde přesně odhadnout, jak velká je vaše klientela. Navíc všechny speciální pomůcky, které firmy prodávají, rozhodně nejsou levná záležitost, jelikož jde vždy o limitovanou, individuální výrobu o pár kusech. Ať už jde tedy o dětský kočárek nebo například židličku na jídlo, nejenže jsou ceny několikanásobně vyšší a pohybují se v řádech desetitisíců korun, ale ještě v daném čase potřebujete více kusů. Například právě židličky na stavování potřebujeme současně tři. Jednu do školy, jednu na doma a jednu do stacionáře, přičemž jedna vyjde okolo 100 000 korun. Pojišťovna vám přispěje jednou za deset let na jeden kus, a to rozhodně ne na celkovou nákupní hodnotu. Říkám to proto, aby si každý dokázal představit, že rodiny rozhodně nemají extra finance na nákupy dalších věcí a trh se speciálními pomůckami je pro jeho omezenou klientelu a nákupní sílu strašně předražený.
Celý rozběh firmy a skladovou zásobu…
… si hradím sama. Měla jsem totiž naštěstí šanci si našetřit během mé předchozí pracovní činnosti a do vlastního podnikání jsem se pustila až v momentě, kdy jsem byla přesvědčena, že nepotřebuji pro start investora. Šlo mi o to si začátek prožít, sbírat zkušenosti a nebýt pod tlakem z investičních zdrojů.
Tváří značky se stala dcera Paulínka…
… které je dnes dvacet let a narodila se po vážných porodních komplikacích s diagnózou spastické formy dětské mozkové obrny. Je bohužel ležák, nemá ani jemnou ani hrubou motoriku (nedokáže uchopit ani udržet předmět, nesedí ani nestojí), je plně odkázána na pomoc druhé osoby. Nedokáže mluvit, ale máme to štěstí, že je velmi vnímavá a dokáže komunikovat pohledem, zvuky, úsměvem, nebo naopak pláčem. Můj nápad otevřít si e-shop Needo.cz vlastně krásně zapojil do „podnikání“ i Paulínku a všechny výrobky tak fotím sama na ní. Má z toho radost, baví ji to a už když spatří objektiv fotoaparátu, nahodí svůj úsměv. Pauli nám také samozřejmě umí i naznačit, který výrobek se jí líbí.
V nabídce máme širokou škálu stylových produktů…
… jako oblečení pro vozíčkáře, bryndáky nebo pomůcky na plavání. Ale to, co dnes vidíte na NEEDO.cz, je jen setina z věcí, co bych tam chtěla mít. Připravujeme pěkné plavky pro inkontinenci, aby mohli hendikepované děti a dospívající navštěvovat veřejná koupaliště a plovárny. Rádi bychom rozšířili sortiment o kompletní oblečení, chybí nám kalhoty, legíny s posílenými kolenními oblastmi, protože ve většině případů je plazení jediný pohyb postiženého. Plánujeme navrhnout třeba i mikiny s postranními zipy pro snadnější oblékání a co se týče stravování, tam máme připravené opravdu krásné produkty, které by měly usnadnit a zpříjemnit čas spojený s jídlem. Zařazování nových věcí jde ale asi pomaleji, než bych si na začátku představovala, je to i pro mě škola života. Zároveň mám dobrý pocit s každou objednávkou, na kterou vždycky dostávám pozitivní zpětnou vazbu. A taky krásná slova o tom, že dělám dobrou věc a jdu správným směrem. To mě motivuje pokračovat.
Nejprodávanějšími výrobky jsou v tuto chvíli…
… určitě bryndáky ve tvaru “Voda” nebo igelitové bryndáky na stravování. Bryndáky vyvíjíme spolu s mou kolegyní Martinou, která je vystudovaná švadlena. Inspiraci hledáme v klasických šálách, šátcích a tyto střihy se snaží přizpůsobit do funkční podoby s vrstvou, která zajistí nepromokavost. Volíme vždy vzorové látky, aby na nich nebyly vidět mokré skvrny a přihlížíme na kvalitu a savost materiálu. Procházíme také stránky jako Fler, Instagram, Pinterest a hodně se také rozhlížím kolem sebe, co lidé na ulici nosí kolem krku a všechny podněty se snažím přetavit do své značky. Vlastně celých devadesát procent textilu na Needo.cz je vyrobeno přímo námi. Ostatní výrobky hledám všude možně po světě, často se také účastním různých veletrhů a sbírám kontakty. Mojí podmínkou vždy je, že všechny výrobky, které prodáváme, bych klidně oblékla své dceři a nestyděla se za ně, což se mi zatím daří.
Moje plány do budoucna…
… jsou expandovat do států Evropské unie. Počet mých zákazníků je totiž hodně limitovaný a bez překročení hranic nemám absolutně šanci růst a poskytnout tak dostatečně velký výběr. Jde mi především o zaplnění díry na trhu, usnadnění životů rodin, které mají podobný osud a získání většího povědomí o problematice života s postižením a jeho péče. Kdo to nezažil, nemá šanci pochopit, jak těžké to je. Do budoucna bych právě proto také chtěla propojit e-shop s informativní platformou pro rodiče, kterým se postižené dítě narodí. Představuji si to jako spojení se státním portálem, který by registrovaného uživatele informoval o jeho povinnostech, možnostech a novinkách. A zároveň by bylo možné zapojit se do diskuzního fóra na způsob eMimina nebo Modrého koníka.