V českých a slovenských dílnách se s úctou k historii a tradici po víc než třiceti letech zrodily nové kroje České obce sokolské, které jsou moderní, nadčasové a elegantní. Na návrzích pracovali přední čeští designéři, kteří pro WHAT přiblížili tvůrčí proces.
Štěpánka Pivcová, která stojí za vlastní značkou The MAY studio, dostala příležitost pokračovat v historické linii sokolského odívání, na jejímž počátku stál v roce 1862 výtvarník Josef Mánes. S prosbou o návrh prvního kroje jej tehdy oslovil spoluzakladatel Sokola Jindřich Fügner. Do podoby sokolského slavnostního oděvu později promluvil například i malíř František Ženíšek.
Současní Sokolové nosili „dočasný“ typ kroje, který vznikal narychlo v 90. letech po obnově sokolského hnutí. K plánům na nový kroj se přistoupilo až v roce 2022. Na kolekci se Štěpánkou Pivcovou spolupracovali přední čeští designéři, které spojuje kvalita jejich práce a originální přístup, ale třeba také to, že si jejich modely oblíbil náš současný prezidentský pár.
Brož vytvořil Hanuš Lamr, hedvábný šátek navrhla Andrea Z. Vytlačilová a baretem z materiálu od firmy Tonak doplnila look modistka Jolana Kotábová. 3D model znaku Československé obce sokolské, který se v kolekci objevuje na knoflících nebo funguje jako spona na pásku, vytvořil Martin Žampach.
Pro každou postavu
Při tvorbě pánského obleku, dámského kostýmu či šatů dostala Štěpánka od Sokolů poměrně volnou ruku. „Držet se původních detailů se nabízelo samo, protože jsem chtěla navázat na tradici Sokola a ponechat výraznou identitu, která je právě v kroji. Modernizovala jsem střihy tak, aby vyhovovaly současnosti a zároveň i široké škále typů postav, speciálně dámských,“ popisuje tvůrčí proces.
Už po první schůzce měla jasno, jak budou oděvy vypadat. Výzvy přišly později. „Výzva byla zprodukovat vzorky v česko-slovenských výrobách v krátkém čase tří měsíců od odsouhlasení finálních návrhů. Také vybrat látky, aby byly kvalitní a výrobci garantovali jejich výrobu následujících několik let.“
Původní kroje se šily z vlněného dyftýnu a košile z bavlny. Byly poctivě a pevně tkané, aby dlouho vydržely. „Chtěla jsem zachovat vlnu i bavlnu, ale u obleku a kostýmku jsem zvolila mix vlny, polyesteru a elastanu. Vlna dodává látce krásný charakter, mírný lesk a brilanci barev, s vlněným oblekem se však musí citlivě zacházet, a toho není každý v denním režimu schopen. Proto je v mixu polyester. Drží tvar látky, je odolný a nemačká se. Elastan zajistí komfort pohybu,“ vysvětluje návrhářka. Na šaty místo vlny zvolila lehkou viskózu, která je příjemná na tělo a dá se prát v ruce. Při tvorbě dámské halenky využila tencel – eukalyptové vlákno. „Splývavá látka je elegantní, připomíná první republiku. Na pánské košile jsem chtěla ,křupavou‘ bavlnu, která má jemná vlákna a husté tkaní, aby látka připomínala původní košili,“ dodává autorka.
Sokolí pírko
Kroj doplňuje originální šperk – brož Sokolí pírko, jejíž podobu navhrnul osobitý designér Hanuš Lamr. Jeho brože nosila Madeleine Albright i současná první dáma Eva Pavlová. Ke spolupráci ho oslovili sami Sokolové. „S Hanušem se známe a naprosto jsme si sedli ve vizi,“ zmiňuje Štěpánka Pivcová. Vytvoření brože v podobě sokolího pírka nebylo rozhodně jednoduchou záležitostí, jak potvrzuje autor: „Zobrazení struktury dravčího pera i charakteristických dvoubarevných pruhů je výsledkem složité, často až filigránské modelace. Věřím, že typickou kresebnost modelu se mi podařilo do materiálu v podobě zlacené mosazi věrně otisknout.“
Písmena jako stuhy ve větru
Novým prvkem v kroji je hedvábný šátek. Na popud Štěpánky Pivcové ho vytvořila Andrea Z. Vytlačilová, která se na práci s hedvábím specializuje. Její návrh vychází z barevnosti Sokola i jeho historie, motiv reflektuje jeho typografii. „Vévodí mu písmena S a O. V šátku jsou pak skryta všechna písmena slova Sokol. Tato písmena lze též interpretovat jako sokolské stuhy ve větru, cvičence v pohybu či rozvolněný sokolský znak. Bílé půloblouky jsou upomínkou vysokých oken Tyršova domu (tedy sídla České obce sokolské), pole bleděmodrých teček (moře hlav) pak odráží roj cvičenců připravených vykročit a společně šátek vzdává hold češství, české trikoloře, folkloru i pospolitosti a vzájemnosti,“ ozřejmuje designérka svoji inspiraci.
„Zejména jsem se snažila, aby šátek působil symbioticky s elegantními oděvy od Štěpánky. Věděli jsme, že oděv bude postavený na krásném límečku,“ doplňuje.
Sokol jako symbol češství
„Sokola mám spojeného s češstvím, pohybem a sounáležitostí,“ říká Andrea Z. Vytlačilová. „V dětství jsem sice v Sokolu nebyla, věnovala jsem se od mala baletu, ale pohyb byl pro mne vždy důležitý. Od té doby, co se nám narodila dcera, vnímám pohyb i skrze její malé krůčky a věřím že i její cesta bude lemována nějakou smysluplnou pohybovou aktivitou. Možná i v Sokole. To by se kruh pěkně uzavřel a navíc to na Malé Straně máme do Tyršova domu kousek.“
Čím dál vřelejší vztah k Sokolu má také Štěpánka Pivcová. „Intenzivně jsem spolupracovala se skvělými lidmi na velmi těžkém projektu. Táhli jsme za jeden provaz a co se dohodlo, platilo. Upřímně řeknu, že to je vzácné, a já si právě toho vážím nejvíc. Jako malá jsem do Sokola nechodila, protože byl zakázaný komunisty. Vstoupím do něj v příštích dnech, právě na základě této zkušenosti a ráda se stanu jednou z nich. A samozřejmě chci ty šaty,“ směje se.
Nové kroje jsou určeny výhradně členům ČOS. V první vlně do 21. března si mohou objednávat pět set kusů z limitované kolekce Jindřich Fügner 202 se speciální etiketou k 202. výročí narození spoluzakladatele Sokola.