Úterý, 7 února, 2023
spot_img

Tchibo v Guatemale pomáhá ženám vymanit se z pasti chudoby

Ženy v Guatemale, které pracují při sklizni a výrobě kávy, se dostávají do složité situace, protože mají na starosti i péči o rodinu a děti. Společnost Tchibo jim pomáhá zlepšit postavení a finanční samostatnost. Vzděláváním dětí a celých komunit je vymaňuje z pasti chudoby. Je to jeden z mnoha projektů, kterými Tchibo podporuje pěstitele kávy a jejich rodiny po celém světě.

Středoamerický stát patří k tradičním producentům a vývozcům kávy. Tchibo odebírá kávu od 1600 zdejších malopěstitelů. Právě odtud pochází káva Latin Grande – kořeněná káva s jemným nádechem čokolády. A protože se společnost Tchibo zavázala k ekologické i sociální odpovědnosti ve všech oblastech, kde působí, hledala cesty, jak konkrétně pomoci i v Guatemale.

Péče o ženy i děti

Většina kávových plantáží se rozprostírá v horské oblasti Guatemala Highlands, kde se ukázala nejvíc potřebná podpora místních žen a dívek. V patriarchálních komunitách leží na bedrech žen starost o domácnost a o děti. K tomu pracují při sklizni kávy. V Guatemale se v sezóně mnoho lidí za prací přesouvá a nezbývá jim nic jiného, než vzít děti s sebou. Děti pak nechodí do školy a pracují spolu s rodiči na plantážích, protože každý sklizený kilogram kávy znamená větší příjem. Chybí jim pak ale vzdělání a zůstávají uvězněné v pasti chudoby. Společnost Tchibo se rozhodla tento zaběhnutý systém narušit a ve vytipovaných oblastech zřídila školky a centra, kde mohou rodiče své děti nechat bez obav o jejich bezpečí. Kromě adekvátního programu mají děti zajištěnou také pravidelnou stravu.

Klíčem k vystoupení ze začarovaného kruhu je kromě zajištění péče o děti také dodatečný příjem pro ženy, díky kterému získají silnější rozhodovací pozici v rodině i sebedůvěru. Tchibo ve spolupráci s místní neziskovou organizací Coffee Care připravilo projekt, který je přiblíží větší nezávislosti. Ženy se učí vyrábět náramky, které pak mohou prodávat v charitativních obchodech po celé Guatemale. Tchibo také poskytuje stipendia dětem pěstitelů, aby mohly pokračovat ve studiu a nemusely opouštět školu kvůli práci na farmě.

Foto: Tchibo

Tchibo Joint Forces! ®

Tento projekt v Guatemale je součástí globálního programu Tchibo Joint Forces! ®, který společnost založila v roce 2009 s hlavním cílem vzdělávat pěstitele kávy a podporovat je při přechodu k ekologičtějšímu způsobu pěstování při dodržení sociální odpovědnosti.

Přes 80 % celosvětové produkce kávy pochází od malopěstitelů, proto se Tchibo zaměřuje právě na ně. Pořádá pro ně odborná školení, přináší jim nové poznatky o úrodnosti půdy či ochraně klimatu a posiluje jejich podnikatelské aktivity, aby farmáři mohli pěstovat kvalitnější kávu a jejich farmy byly ekonomicky životaschopné. Důležitý je přitom dlouhodobý horizont, aby byly nově zavedené procesy funkční a udržitelné. Program TJF® se také stará o vzdělávání dalších členů jejich rodin nebo o zajištění přístupu k infrastruktuře.

Do programu už se od jeho vzniku zapojilo přes 43 tisíc farmářů ze všech hlavních oblastí Ameriky, Afriky i Asie, odkud Tchibo odebírá kávu.

100% udržitelnost

Cílem Tchibo je postupně přejít na 100% udržitelný způsob podnikání a tedy i pěstování kávy. Jednou z podmínek je pěstování kávy bez pesticidů a chemických hnojiv. Bude-li úrodnější půda, zlepší se kvalita kávy a farmáři budou mít šanci na vyšší výnosy. K úspěšnému naplnění závazku a k řešení současných globálních výzev je třeba zapojit všechny složky výrobního řetězce ve všech zemích, které se na procesu podílejí. Bez společného úsilí o změnu se totiž může stát, že se kvůli vyčerpání půdy a klimatickým změnám káva stane naprosto nedostatkovým zbožím.

Již v roce 2001 společnost založila platformu ICP (Intrenational Coffee Partners), která podporuje farmáře ve 13 zemích. Pomáhá jim adaptovat se na klimatické změny a dosáhnout udržitelného pěstování kávy, ale nejen to. Snaží se, aby projekty měly širší a trvalější dopad a přivedly k udržitelnému chování celé regiony. Tchibo díky tomu pomáhá zvyšovat životní úroveň v rozvojových oblastech a minimalizovat dopady pěstování kávy na životní prostředí.

Foto: Tchibo

A co u nás?

V České republice se sice káva nepěstuje, ale i zde Tchibo našlo způsob, jak pomáhat svým know-how v oblasti týkající se kávy. V roce 2019 začalo spolupracovat se sociálními kavárnami, které zaměstnávají klienty s mentálním či fyzickým znevýhodněním. Školitelé a zaměstnanci Tchibo pro ně jako dobrovolníci v rámci projektu Laskavý šálek pořádají workshopy, školí je ve znalostech o kávě a její přípravě, ale také například v komunikaci se zákazníky. Bezplatné workshopy dokážou ušít každé kavárně na míru.

Víte, že… ?

Tchibo je v České republice největším prodejcem kávy s certifikací Fairtrade s tržním podílem 65 %. Další druhy kávy nesou certifikaci Rainforest Alliance a Bio.

Vychází 31. ledna

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů...

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky Kneipp jsou navíc také v...

Mucha i Toyen zblízka – online a pro všechny ve sbírce...

Ležíte doma s virózou a nikam nemůžete? A víte, že vilu Tugendhat nebo třeba sbírky Uměleckoprůmyslového muzea si můžete prohlédnout i ze své postele a zdarma?

Londýnský architekt navrhl nádherné udržitelné bydlení na stromech

Co říkáte na probuzení v korunách stromů? Architekt Matthew Chamberlain chce aktivně pomáhat v boji proti vysokému znečištění londýnských...

Potravinová intolerance může chutnat sladce. Upečte si lahodný cheesecake

Pokud nepatříte mezi ty, kteří by mohli bez problému sníst vše, na co mají zrovna chuť, nezoufejte. Potravinové alergie...

Konec hledání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem!

Často slýcháme frázi, že práce a život by měly být v rovnováze. Je tu ale problém: tato fráze sama o sobě postrádá smysl. Jak vše vzájemně propojit a nehledat v tom konflikt?
Zavří­t reklamu