Domů LOVE PLANET 11 tipů na uspořádání udržitelného eventu

11 tipů na uspořádání udržitelného eventu

Pokud vás čeká pořádání důležité akce, nezaměřujte se jen na to, jak sehnat co nejkrásnější prostory, nejchutnější catering a nejvýznamnější hosty. Podstatnou složkou je totiž také fakt, kolik „vrásek” váš event přidělal planetě a jak velký náklad přihodil na bedra životnímu prostředí. Ve spolupráci s magazínem Listí Asociace společenské odpovědnosti vám proto přinášíme jedenáct tipů na uspořádání udržitelné akce, jež sepsala eventová a produkční agentura M – Ocean. 

„Přes 15 let tvoříme události, poslední tři roky se to snažíme dělat vědomě s ohledem na životní prostředí a dostupné zdroje – v duchu myšlenky „nemáme žádnou planetu B“. Nejsme naivní, žádné opravdu stoprocentně zero waste akce tu na trhu eventů a marketingových akcí ještě hodně dlouho nebudou, ale to není důvod a omluva neudělat vždy alespoň krůček dál směrem k udržitelnosti,” uvedli pro magazín Listí lidé z M- Ocean. No a jak si s pořádáním zelených eventů poradit v praxi? Přečtěte si jejich tipy. 

1. Změna myšlení – evaluace dosavadních dopadů

Doteď jste akce nějak dělali. Vyhodnoťte si je. Co se nám líbilo? Na co jsme hrdí? Co chceme změnit?

 2. Eventová strategie – přerámování 

Každá změna začíná rozhodnutím udělat první krok. A pak další a další. Zvládnete to, anebo na to nemusíte být sami. Jak to chceme dělat? Co k tomu potřebujeme? Kdo nám s tím může pomoci? 

3. Lokace – místo konání 

Zvolit vhodnou lokaci je klíčové pro další kroky v nastavení udržitelnosti eventu. Je místo dobře dostupné hromadnou dopravou? Je například možné přijet na místo na kole a kola bezpečně uskladnit? Má místo vyřešené sociální zařízení? Jak jednoduché bude na místo dopravit vše potřebné? Je potřeba hodně lokaci upravovat? Jaké přirozené prvky a výhody lokace nabízí? Jaká je energetická udržitelnost pronajatého objektu? 

4. Catering – dobré a chutné jídlo, potěšení pro oko, chuťové pohárky i životní prostředí

Dobře zvolené menu dostupného jídla a nápojů je klíčové. Z jakých zdrojů pochází jídlo a jak je připravováno? Zajímá nás uhlíková stopa jídla? A které jídlo ji má nejmenší? Na čem se jídlo bude servírovat? Co s tím potom budeme dělat? Je v rámci místa konání akce dostupná pitná voda pro všechny? Máte jako organizátor akce možnost ovlivnit práci subdodavatelů a nastavit určitý standard?

 5. Vybavení – aby to nebylo takové holé… 

Tady se vyplatí si nejdříve ze všeho položit otázku: Skutečně to pro úspěch akce potřebujeme? Můžeme si to půjčit a pohodlně zase vrátit? Pokud ano, jaké materiály se rozhodneme použít? Odkud bude pocházet vybavení, které je potřeba zapůjčit? Jsou zapůjčené věci od firem v lokalitě? Jsou dekorace navrženy z udržitelných materiálů nebo se dají dále využít? 

6. Zelené energie a energetická úspora 

Velmi obvyklé je, že je potřeba na akce a eventy zajistit další zdroje energií. Víme, odkud bere svou energii pronajímatel místa? Potřebujeme zajistit záložní/další zdroje energie? Můžeme tato řešení volit alternativně anebo zapojit účastníky do produkce energie? Můžeme obecně změnit politiku naší firmy/instituce a začít nakupovat energii ze zelených programů? 

7. Merchandise, dárky a propagační předměty 

Tradičně jednou z největších položek, kde vzniká odpad, je na akcích produkce dárků, odměn, firemních materiálů, podkladů a podobně. Kde jsou tyto navržené výrobky vyrobeny? Prokážeme jejich původ? Jsou vyrobeny z udržitelných nebo recyklovaných materiálů? Mají pro obdarovaného emoční hodnotu? Dají se opakovaně využít? Zvážili jsme alternativy? Jaký počet výrobků je vhodný? Mají lidé na místě možnost si svobodně zvolit, co z námi nabízených dárků a materiálů skutečně využijí a co se rozhodnou nechat na místě pro potřebu dalších akcí? 

8. Aktivity 

Pokud v rámci akce mají probíhat také nějaké aktivity, nabízí se několik variant, jak k designu takového programu přistoupit. Je možné minimalizovat vznik dalšího odpadu při realizaci? Co bude hlavním principem aktivity? Co chceme zařazením aktivity komunikovat?

9. Odpady, cirkulární systémy eventů 

Nakládání s odpady na eventech, festivalech a akcích se řídí základním principem – lidé chtějí servis, službu, ne nutně nějaký produkt. Příklad: Lidé se chtějí najíst. Nikoliv dostat do ruky plastový talířek, tři kusy jednorázových příborů, pět ubrousků a hořčici v malém balení. Proto když nevnáším do prostoru akce zbytečné materiály a najdu jiná řešení, na konci nezůstanu s pytli odpadu. Eventy jsou ideální ukázkou uzavřeného cyklu cirkulární ekonomiky. A mohou být inspirací, kterou si účastníci odnesou domů. 

10. Je to brzda x Je to sexy – PR, které slouží všem

Platí okřídlené, buďme změnou, kterou chceme ve světě vidět. Buďme vlajkovou lodí změny myšlení a buďme na to hrdí. Zároveň je třeba komunikovat důležité organizační informace na místě. Pokud se akce realizuje v udržitelném režimu, je žádoucí komunikovat to s hosty, dobře je seznámit s principy, na kterých je vaše akce postavena a vtáhnout je do naplnění principů. Sdílet s nimi odpovědnost. To vše se dá dále využít pro atraktivní PR celé akce v pozitivním duchu. 

11. Bonusový bod – Reduce Reuse Recycle

RRR… aneb pirátská metrika udržitelnosti nejen pro eventy. Potřebuji to? Můžu si to půjčit? Pokud to musím koupit, co s tím potom udělám?

- Reklama -
Udržitelné bydlení na stromech

Londýnský architekt navrhl nádherné udržitelné bydlení na stromech

Co říkáte na probuzení v korunách stromů? Architekt Matthew Chamberlain chce aktivně pomáhat v boji proti vysokému znečištění londýnských ulic. A to...

Doba brožová

Plovoucí park z recyklovaného plastu se rozrůstá

Plast v mořích a oceánech se stal velkým tématem současnosti. V Rotterdamu se této problematice ale rozhodli postavit čelem. A...

Kristína Nemčková: Jen v kuchyni se cítím sama sebou

Mluví se o ní jako o „gastro zázraku“. Sedmnáctiletá Kristína Nemčková ale veřejnost neokouzlila jen svým dechberoucím...

Vyzkoušejte limitku od Lancôme a mějte šmrnc jako Chiara Ferragni

Kráska Chiara Ferragni je podle Forbesu nejvýznamnější módní influencerkou. Má vlastní panenku Barbie, úspěšný obchod a objevila...