Pondělí, 21 června, 2021

11 tipů na uspořádání udržitelného eventu

Pokud vás čeká pořádání důležité akce, nezaměřujte se jen na to, jak sehnat co nejkrásnější prostory, nejchutnější catering a nejvýznamnější hosty. Podstatnou složkou je totiž také fakt, kolik „vrásek” váš event přidělal planetě a jak velký náklad přihodil na bedra životnímu prostředí. Ve spolupráci s magazínem Listí Asociace společenské odpovědnosti vám proto přinášíme jedenáct tipů na uspořádání udržitelné akce, jež sepsala eventová a produkční agentura M – Ocean. 

„Přes 15 let tvoříme události, poslední tři roky se to snažíme dělat vědomě s ohledem na životní prostředí a dostupné zdroje – v duchu myšlenky „nemáme žádnou planetu B“. Nejsme naivní, žádné opravdu stoprocentně zero waste akce tu na trhu eventů a marketingových akcí ještě hodně dlouho nebudou, ale to není důvod a omluva neudělat vždy alespoň krůček dál směrem k udržitelnosti,” uvedli pro magazín Listí lidé z M- Ocean. No a jak si s pořádáním zelených eventů poradit v praxi? Přečtěte si jejich tipy. 

1. Změna myšlení – evaluace dosavadních dopadů

Doteď jste akce nějak dělali. Vyhodnoťte si je. Co se nám líbilo? Na co jsme hrdí? Co chceme změnit?

 2. Eventová strategie – přerámování 

Každá změna začíná rozhodnutím udělat první krok. A pak další a další. Zvládnete to, anebo na to nemusíte být sami. Jak to chceme dělat? Co k tomu potřebujeme? Kdo nám s tím může pomoci? 

3. Lokace – místo konání 

Zvolit vhodnou lokaci je klíčové pro další kroky v nastavení udržitelnosti eventu. Je místo dobře dostupné hromadnou dopravou? Je například možné přijet na místo na kole a kola bezpečně uskladnit? Má místo vyřešené sociální zařízení? Jak jednoduché bude na místo dopravit vše potřebné? Je potřeba hodně lokaci upravovat? Jaké přirozené prvky a výhody lokace nabízí? Jaká je energetická udržitelnost pronajatého objektu? 

4. Catering – dobré a chutné jídlo, potěšení pro oko, chuťové pohárky i životní prostředí

Dobře zvolené menu dostupného jídla a nápojů je klíčové. Z jakých zdrojů pochází jídlo a jak je připravováno? Zajímá nás uhlíková stopa jídla? A které jídlo ji má nejmenší? Na čem se jídlo bude servírovat? Co s tím potom budeme dělat? Je v rámci místa konání akce dostupná pitná voda pro všechny? Máte jako organizátor akce možnost ovlivnit práci subdodavatelů a nastavit určitý standard?

 5. Vybavení – aby to nebylo takové holé… 

Tady se vyplatí si nejdříve ze všeho položit otázku: Skutečně to pro úspěch akce potřebujeme? Můžeme si to půjčit a pohodlně zase vrátit? Pokud ano, jaké materiály se rozhodneme použít? Odkud bude pocházet vybavení, které je potřeba zapůjčit? Jsou zapůjčené věci od firem v lokalitě? Jsou dekorace navrženy z udržitelných materiálů nebo se dají dále využít? 

6. Zelené energie a energetická úspora 

Velmi obvyklé je, že je potřeba na akce a eventy zajistit další zdroje energií. Víme, odkud bere svou energii pronajímatel místa? Potřebujeme zajistit záložní/další zdroje energie? Můžeme tato řešení volit alternativně anebo zapojit účastníky do produkce energie? Můžeme obecně změnit politiku naší firmy/instituce a začít nakupovat energii ze zelených programů? 

7. Merchandise, dárky a propagační předměty 

Tradičně jednou z největších položek, kde vzniká odpad, je na akcích produkce dárků, odměn, firemních materiálů, podkladů a podobně. Kde jsou tyto navržené výrobky vyrobeny? Prokážeme jejich původ? Jsou vyrobeny z udržitelných nebo recyklovaných materiálů? Mají pro obdarovaného emoční hodnotu? Dají se opakovaně využít? Zvážili jsme alternativy? Jaký počet výrobků je vhodný? Mají lidé na místě možnost si svobodně zvolit, co z námi nabízených dárků a materiálů skutečně využijí a co se rozhodnou nechat na místě pro potřebu dalších akcí? 

8. Aktivity 

Pokud v rámci akce mají probíhat také nějaké aktivity, nabízí se několik variant, jak k designu takového programu přistoupit. Je možné minimalizovat vznik dalšího odpadu při realizaci? Co bude hlavním principem aktivity? Co chceme zařazením aktivity komunikovat?

9. Odpady, cirkulární systémy eventů 

Nakládání s odpady na eventech, festivalech a akcích se řídí základním principem – lidé chtějí servis, službu, ne nutně nějaký produkt. Příklad: Lidé se chtějí najíst. Nikoliv dostat do ruky plastový talířek, tři kusy jednorázových příborů, pět ubrousků a hořčici v malém balení. Proto když nevnáším do prostoru akce zbytečné materiály a najdu jiná řešení, na konci nezůstanu s pytli odpadu. Eventy jsou ideální ukázkou uzavřeného cyklu cirkulární ekonomiky. A mohou být inspirací, kterou si účastníci odnesou domů. 

10. Je to brzda x Je to sexy – PR, které slouží všem

Platí okřídlené, buďme změnou, kterou chceme ve světě vidět. Buďme vlajkovou lodí změny myšlení a buďme na to hrdí. Zároveň je třeba komunikovat důležité organizační informace na místě. Pokud se akce realizuje v udržitelném režimu, je žádoucí komunikovat to s hosty, dobře je seznámit s principy, na kterých je vaše akce postavena a vtáhnout je do naplnění principů. Sdílet s nimi odpovědnost. To vše se dá dále využít pro atraktivní PR celé akce v pozitivním duchu. 

11. Bonusový bod – Reduce Reuse Recycle

RRR… aneb pirátská metrika udržitelnosti nejen pro eventy. Potřebuji to? Můžu si to půjčit? Pokud to musím koupit, co s tím potom udělám?

Roční předplatné + dárek

Předplaťte si WHAT a my vám darujeme kousek té nejčistší přírody. Díky biOrganica.cz si užijete hýčkání aktivizující super-food maskou nebo pečující čokoládovou maskou z dílny britské 100% bio značky Inlight.

spot_img

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů...

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky Kneipp jsou navíc také v...

Zkrvavené želvy i raci v plechovkách. To jsou mrazivé snímky vítězů...

Naporcovaní žraloci i šťastně si plavoucí mořští koníci. Soutěž Underwater Photographer of the Year se snaží ukázat rozmanitost vodního života, všechny jeho krásy i...

Vít Navrátil: Společnost dohání umělce k potřebě šokovat

Ještě donedávna pochyboval o svém talentu i o tom, jestli vlastně vůbec umí malovat. Dnes už má Vít Navrátil...

Stáří jako katastrofa? Ageismus v kosmetickém průmyslu je prý na ústupu

Ať už si otevřete svůj oblíbený magazín, nebo zapnete televizi, s velkou pravděpodobností uvidíte příspěvek, který vás bude povzbuzovat...

Kosmetická společnost Natura & Co se zavázala k boji proti globálnímu oteplování

Brazilská kosmetická společnost Natura & Co čítá značky jako Natura, Aesop a The Body Shop, které už v minulosti...
Zavří­t reklamu