„Rap je hudba ulice, a chtěl jsem, aby náš film působil jako film ulice,“ vysvětluje režisér a scenárista Adam Sedlák kreativní volbu natáčet na mobilní telefon. Díky tomu se taky lépe dařilo dodržovat zásady zeleného natáčení.
Příběh wannabe rappera Alexe (Adam Mišík), který při rozvážení kokainu po Praze sní o velké hudební kariéře, proto chce za každou cenu nahrát banger, tedy pořádný hit, s velkou star (Sergei Barracuda), je temné drama a ještě temnější komedie. Mimořádně přesvědčivý herecký výkon Marsella Bendiga v roli Alexova parťáka Ládi, autentické dialogy s řadou hlášek nebo filmařská progresivita, s jakou je odvážné téma zpracováno, už se zmiňují od července, kdy se BANGER. stal jednou z událostí festivalu v Karlových Varech. Dnešním dnem vstupuje do oficiální distribuce.
Kola, kebab, kokain
Adrenalinové dobrodružství jedné noci se stihlo natočit za patnáct dní a kompletně na iPhony. Minimalistická povaha natáčení byl záměr, díky němuž si štáb vystačil s relativně skromným rozpočtem necelých sedmi milionů a usnadnil i to, co je pro větší filmové produkce problém – poměrně hladce dodržovat zásady zeleného natáčení. I když hladce… „Měli jsme veganský catering a na to si většina lidí stěžovala,“ smál se režisér. „Prý bez masa nedokážou fungovat.“ Jedno masové jídlo se ale přece jen na place objevilo – kebab ze Žižkova, který si „zahrál“ v úvodu filmu. „Těch jsme zrovna spotřebovali asi šest,“ vzpomínal na tiskové konferenci před pondělní slavnostní premiérou producent Jakub Jíra.
To, že se film točil na iPhony, pomohlo roztěkané a vtahující atmosféře, ale mělo i zásadní vliv na kompaktnost štábu. „Díky kamerové technice, kterou jsme nahradili mobilem, jsme nemuseli mít tři dodávky na světla, na kameru, na grip. U kamery jsme měli jednoho člověka, který obsluhoval všechno, a dva osvětlovače,“ vypočítává Jíra další ekologické i ekonomické úspory. Dost energie se ušetřilo i tím, že se nenatočilo tolik dat, která by poté zatěžovala postprodukci.
Filmaři se také snažili o maximální recyklaci, což bývá na place často problém. „Když má štáb dvacet lidí, je to samozřejmě jednodušší, než když jich je sto,“ poznamenal druhý producent filmu Kryštof Zelenka. „Snažili jsme se vyhnout plastům, pití pro komparz jsme řešili barelem s vodou. Ale občas tam nějaké petky a plasty byly. Zatím jsme nepřišli na to, jak to efektivně nahradit. Většina lidí ze štábu si to ale uvědomuje a nosili si vlastní lahve na vodu.“
Jedním z partnerů natáčení byl projekt sdílených kol Rekola. „Mohli jsme se pohybovat po městě na kolech, protože jsme točili většinou v centru. Celou dobu jsme měli i kompaktní vozový park – dvě, občas tři dodávky, které vozily štáb a herce, pak jeden osvětlovací vůz a jeden pro rekvizitáře,“ doplňuje Jíra.
Exkurze na party
Navzdory počátečním obavám tvůrců, že BANGER. nebude mezinárodně srozumitelný, už se ho podařilo dostat například na filmový festival v jihokorejském Busanu, který je považován za vstupní bránu na asijský trh. „Tam tedy letíme, jinak se tam dostat nedá. Ale já jsem teď třeba šest let neletěl,“ vtipkuje v návaznosti na předchozí téma Jakub Jíra.
Na reakce jihokorejského publika si musí film počkat do října, u nás ovšem sbíral pozitivní odezvu už při testovacích projekcích na středních školách. Právě tam je jádro cílové skupiny BANGERU. Tým má v plánu od podzimu spolupracovat s dalšími školami, pro které si připravil edukační program v kooperaci s adiktology.
Drogami, ostrými výrazy nebo explicitními scénami se ve filmu nešetří. Podle Jakuba Jíry jsou dnešní mladí diváci, kteří konzumují seriály jako Euforie z produkce HBO nebo tvorbu z Netflixu, na kontroverzní obsah připravení. „V českém prostředí toho pro ně moc nevzniká, a když ano, nedokáže to s nimi dobře komunikovat. Náš film by mohl,“ myslí si. Pro starší diváky pak může být BANGER. exkurzí do života současné party generace.
Adam Sedlák neskrývá inspiraci filmem Pusher (u nás uvedeným pod názvem Dealer) od režiséra Nicolase Windinga Refna z roku 1996. „Už v žádosti o podporu od Státního fondu kinematografie jsem psal, že chci natočit Pushera pro TikTok generaci. A kdyby z toho vznikla trilogie, jako je Pusher, nezlobil bych se. Bavilo by mě udělat z vedlejší postavy hlavní,“ prohlásil. „Ale asi je zbytečné o tom teď mluvit, protože film teprve vstupuje do distribuce a tam se rozhodne, jestli má vůbec cenu přemýšlet o druhém dílu.“