Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik přípravků vlastně potřebujeme, abychom se cítili dobře, ale nedrancovali tím planetu? Saháme po šetrnější přírodní kosmetice značek, které se snaží snižovat dopady na životní prostředí, ale můžeme jít ještě dál. Kosmetický minimalismus je trend, který má smysl následovat.
Na sociálních sítích jste v nedávné době mohli začít vídat holčičky, které už ve věku okolo devíti let po vzoru maminek používají na pleť silné aktivní látky, a dokonce na svých rodičích vyžadují několikakrokovou kosmetickou rutinu. Může to vypadat jako roztomilý nápad, ale rozhodně to není totéž, jako když dceři koupíte na hraní lak či barevnou rtěnku.
„Téma je složitější, každopádně dítě na prvním stupni kosmetiku nepotřebuje, pokud neřeší konkrétní problém, povětrnostní vlivy nebo třeba ochranu před dlouhodobou expozicí sluncem. Dítěti v pubertě pak stačí jeden až dva produkty, pokud opět nebojuje s nějakým problémem. Nemusí je navíc používat pravidelně, ale mělo by se učit nacítit, kdy je jeho pleť potřebuje. Všechny další cesty totiž způsobují nadspotřebu a ta v dnešní době vede ke zkáze přírody a časem by mohla vést i k naší vlastní zkáze,“ upozorňuje Andrea Vémolová, která stojí za festivalem přírodní kosmetiky Green Beauty Market a Pečující konferencí.
„Osobně jsem přesvědčena, že ani dospělá pokožka toho mnoho nepotřebuje, pokud vnitřně i navenek nebojujeme se stárnutím. Sušinky by na tomto místě pravděpodobně zvolaly: Když se nemažu, cítím pnutí, svědění a nekomfort! To je ale přesně ta chvíle, kdy je použití kosmetiky na místě a má tedy účel zcela legitimní,“ dodává.
Uhlíkově neutrální produkt zatím v podstatě neexistuje
Přírodní i konvenční produkty určené primárně k hygieně by měly naší marnivosti sloužit jen v nejnutnější možné míře. Neznamená to, že si musíme za každou cenu kosmetiku upírat. Ostatně hranici potřebné péče má každý z nás jinde. Někdo se neobejde bez pěti přípravků dvakrát denně, jinému stačí v koupelně dva kelímky, které použije jednou za pár dní. Oba přístupy jsou naprosto v pořádku, pakliže si opravdu uvědomujeme všechny aspekty nákupu takového produktu. Je totiž třeba kromě blahodárného účinku na pleť začít vnímat i stopu přípravku. Stopu, kterou po sobě zanechají suroviny, z nichž je vyroben, dopravu na všechny světové strany, někdy dokonce letecky, dopady živočišné výroby, pokud nejde o veganský produkt, a nakonec třeba i naši cestu, když si pro něj jedeme.
Producenti kosmetiky usilují o to, aby mohli na trh uvést CO2 neutrální produkt. Nevymažou jejich snahu zákazníci nakonec tím, že si do parfumerie nebo drogerie přijedou autem? Viktor Třebický, jeden z předních odborníků na uhlíkovou stopu v rámci Klimatické akademie 2024 na to říká, že CO2 neutrální produkt dnes v podstatě neexistuje. Vše, co je vyrobeno, má nějakou stopu v surovinách, a i když například zelená energie pochází z Norska, pravděpodobně vážila cestu k nám. Firmy se vypouštění CO2 při výrobě snaží neutralizovat vysazováním stromů, ale to, jestli si tím zajistí skutečnou neutralitu, zatím není úplně jasné. Proto je případné tvrzení o CO2 neutrálním produktu zatím čistý greenwashing.
Způsoby, jakými výrobci kosmetiky šetří přírodu
Americká green beauty značka Codex Labs na svých stránkách podrobně popisuje, jak chce uhlíkové neutrality dosáhnout do roku 2025. Jako důkaz uvádí konkrétní procesy v získávání surovin a biotechnologických složek, podpoře biodiverzity, ve férovém přístupu k lidem a maximálně šetrném postoji k obalům a marketingu. Máme tedy všichni jedinečnou možnost sledovat, jestli se jí to podaří.
„Kanadská značka Attitude redukuje uhlíkovou stopu svých produktů vysazováním stromů a extrémní eliminací plastového odpadu. Přešla totiž v pleťové i dekorativní péči na unikátní papírové obaly, které skrývají přípravky v tuhé podobě, a to včetně pleťového séra či oleje pro různé typy pleti. V oblasti tělové a vlasové péče pak nabízí kostky v kartonových obalech nebo velká balení, což znamená až o 80 % méně plastu,“uvádí zástupkyně značky na českém trhu Kateřina Bošanská. Zároveň firma na dvojnásobek plní kontejnery, které kosmetiku dopravují z Kanady do Evropy, používá 100% obnovitelné energie a výrobu kompletně soustředí na jedno místo.
Značné úsilí na tomto poli vyvíjí také ručně vyráběná veganská kosmetika Lush. Podle Barbory Hranoš ze společnosti Lush se britská značka snaží co nejvíce obalů zachovat v uzavřeném cyklu vracení kelímků, jejich znovupoužití a recyklace, čímž se každoročně ušetří cca 65 tun oxidu uhličitého, 90 tun plastu, který se nikdy nemusí vyrobit, a s ním spojených 800 barelů ropy, jež poslouží jiným účelům. Až polovina všech produktů Lush se prodává bez obalu. Když se podíváme třeba jen na tuhé šampony, celosvětově to znamená úsporu 6 milionů plastových lahviček.
Čeští výrobci jsou často uvědomělí, co se týká materiálu a znovupoužití obalů. Někteří, jako třeba Anela, Alchymistky nebo Biorythme, mají nastavený systém vracení a znovupoužití. „Toto téma si zaslouží hlubší diskuzi, proto jsme připravili diskuzní panel o non toxic složení přírodní kosmetiky a ekologii, který se uskuteční v rámci Pečující konference 8. listopadu ve Spojka Events Prague. Můžete se zúčastnit osobně, nebo si koupit lístek jen na online stream – určitě to bude stát za to,“ zve Andrea Vémolová.
Jak zařadit kosmetický minimalismus do života?
Méně je více. Kvalita, ne kvantita. To jsou hesla, jimiž se řídí kosmetický minimalismus, který má za cíl zjednodušit péči o pleť a tělo. Možná jste se setkali také s anglickým termínem SSS: sustainable supportive skincare. Přinášíme několik osvědčených tipů, jak tento trend využít v praxi.
Tělo a vlasy
Dávejte si kratší sprchu v méně horké vodě. Pokud nemáte problémy s vlasovou pokožkou a je dostatečně teplo, nechte čas od času vlasy proschnout na vzduchu a nepoužívejte fén. „Kosmetičtí experti a odborníci na péči o vlasy se mnou nyní budou nesouhlasit, ale kosmetiky potřebujete jen nejnutnější malé množství. Nejdůležitější pro vaši pokožku je pocit, jaký máte, když si na ni sáhnete,“ říká Vémolová. Svou pokožku bychom se v první řadě měli naučit znát, stejně jako známe své chutě. Každá pleť je jedinečná a jen vy jí můžete dát šanci na zcela přirozenou komfortní péči.
Pleť
Dejte si pár dní úplný detox, nepoužívejte opravdu nic, ani make-up. Zkuste se umýt jen vodou, vždy se jemně a dobře osušte a poté si pomaloučku nastavte novou rutinu. Je dobré umět pracovat s kvalitním jednodruhovým olejem určeným pro váš typ pleti, ke kterému třeba přidáte květovou vodu. Pokud taková kombinace vaší pleti nestačí, až pak přichází chvíle pro úvahu, jestli zkusit hydratační sérum třeba s glycerinem, případně nějaký krém.
„Formulace krému ovšem bývá sofistikovanější, a není-li producent dostatečně uvědomělý a nepracuje s kvalitními surovinami, běžně se může stát, že na některé složky nemusí kůže reagovat dobře. Osobně proto dávám přednost produktům, které obsahují aktivní látky, ale jsou smývatelné. Jde třeba o čističe s nějakými kyselinkami na rychlé vyhlazení anebo masky, které nechám působit pár desítek minut a pak je smyji,“ doporučuje Andrea Vémolová. „Kdybych si ráno nanesla celou složitou rutinu, která obsahuje mnohdy i desítky jednotlivých složek, jež na sebe vzájemně reagují, přidám make-up a během dne ve městě na moji pleť působí ještě emise, prach a pot a dochází navíc i k oxidaci složek, neumím si představit, že by se kůže pod takovým tlakem vůbec mohla cítit komfortně.“
SPF a well-ageing
Pozor na opalovací krémy. I největší odborníci na změny klimatu, jako je třeba fyzik Jan Hollan, tvrdí, že slunce je od října do dubna lék a od května do září bychom se mu měli vyhýbat. Vždy načerpat právě tolik, abychom doplnili vitamin D, a rozhodně to nepřehánět s SPF, jehož nadspotřeba v současné době doslova vyrývá uhlíkovou stopu. „Ano, každodenní ochranou před sluncem eliminujeme vrásky, ano, předcházíme tím rakovině kůže, ano, je to ochrana – ale není to nezbytný krok pro přirozenou péči o zdravou a komfortní pleť, především pak ne v chladných měsících,“ upozorňuje zakladatelka Green Beauty Days. Vrásky, pigmentové skvrny, různé textury kůže, to vše je normální stav pleti, který je dobré přijmout, a pak o sebe pečovat co nejpřirozeněji. Naskočit na trend well-ageingu, tedy zdravého přístupu ke stárnutí, vám může ušetřit spoustu peněz a starostí při pohledu do zrcadla. A samozřejmě to uleví životnímu prostředí.
Zorientovat se v oblasti přírodní kosmetiky a vybrat si kvalitní a srdcový produkt, když nabídka je tak široká, není snadné. Usnadnit si to můžete na Green Beauty Marketu, který se koná 9. listopadu v Laufen Space Prague, kde budete moct vybírat všemi smysly z více než 80 skutečně přírodních značek. Na místě bude také možnost poradit se s řadou odborníků na péči o tělo, pleť i vlasy.