Prý je kacířské jen pomyslet na to, že byste na nákup luxusního zboží dostali slevu. Nicméně i výjimečné a drahé věci se dají koupit chytře. A vy na ně v takovém případě překvapivě máte. Aspoň občas. Takže vezměte kreditku, odvahu a rozum do hrsti a vstupte – třeba do Pařížské.
Taky už jste přišli na to, že nejlevnější řešení je paradoxně koupit si to nejlepší, co si v dané chvíli můžete dovolit? Člověk musí přes poličku plnou napolo použitých krémů a X párů bot ze slevy, které mu vyzdobí nohy leda tak puchýři, dospět do bodu, kdy si za cenu pěti nedokonalých věcí radši počká a pak koupí jednu dokonalou. Pak teprve pozná ten pocit příjemného zadostiučinění dobře investovaných peněz, a to pokaždé, kdy onen dokonalý předmět vezme do ruky, doplněnou hřejivou radostí z toho, že tento předmět dokáže sloužit daleko déle. Tohle je cesta do nirvány pravověrného shopaholika – postupně se rozrůstající kapsulový šatník plný dobrých úlovků a polička v koupelně obsahující jen několik vysoce kvalitních produktů, takže na ni lze umístit nejen misku s olivami, ale i starožitnou sošku. K tomuto zjištění se nicméně člověk chvíli probíjí záplavou nákupních zkušeností a poučení. Osobně si myslím, že není kacířské je společně sdílet a trochu toho zbytečného tajemna z nákupů luxusního zboží sejmout.
Qu´est-ce que c´est, sleva?
Abych parafrázovala slavnou Mademoiselle – ty nejlepší věci v životě jsou zadarmo. Na ty druhé nejlepší se slevy nedávají. Chanel, Hermès, Gucci nebo Dior nikdy nemají výprodeje kolekcí. Pokud u nich utratíte dost, octnete se na listu vážených zákazníků, kteří jsou zváni na různé eventy nebo si mohou exkluzivně koupit nějakou tu specialitku, ale ceny budou až na případ, že se jmenujete Natalie Portman, pořád stejné. Malospotřebitele, kteří si kupují šátek tak dvakrát ročně, určitě může zajímat, že Hermès mění (rozuměj zvyšuje) ceny jednou ročně vždy na úplném začátku ledna, což bohužel platí i pro starší kolekce. V posledních letech je to o 8 – 10 procent, takže pokud dostanete pod stromeček obálku s penězi, váhejte s nákupem maximálně do Silvestra. Stejným způsobem zdražují třeba luxusní hodinky (vždy v únoru). Co se méně prestižních, nicméně stále luxusních značek, týče, krom evropských outletových center běžte v době jarních a podzimních slev propátrat zádveří butiků Versace, Ferragamo nebo D&G. Sice budete ty věci nosit o pár měsíců později, ale za plnou cenu je zase umí koupit každý nouveau riche.
Do Pařížské jen s umytýma nohama?
A propos, běžte si je koupit. Nákupními kuloáry se šíří nepodložené zvěsti, že do butiků v Pařížské nemá smysl vstupovat, nejste-li popsaní značkami jak vagón metra graffiti, protože vstoupíte-li s výrazem venkovského naivy a bezejmennou kabelou na ruce, budete po ukamenování pohrdlivými pohledy předhozeni k sežrání pražským holubům. Není tomu tak – personál je tu profesionální a žebračenku po vás požadovat nebude. Jen si na vstup do dveří budete muset vystát frontu společně s několika Asiaty a pánem v teplákové soupravě. Oblíbeným sportem pražské finanční smetany je totiž chodit nakupovat luxusní zboží v teplákách, ale nezasvěceným toto nelze doporučit. Manžel mé známé chodí takto oděn kupovat prsteny do butiku Boucheron a šaty k paní Matragi, tedy až na horké letní dny, kdy dává přednost žabkám a kraťasům, které vypadaly strašlivě už při jachtingu v Karibiku před deseti lety, ale solventnost se pozná spíše z celkového přístupu a držení těla než z garderoby. Prodavači v buticích sledují lidi jako zoologové obyvatele džungle po tisíce hodin, takže dokážou na perimetr devíti metrů a pěti centimetrů poznat, co jste zač, co by se k vám hodilo a na co máte. Ideální je proto hodit předsudky a trému za hlavu, nechat si otevřít dveře a prostě si ten nákup užít.
Virtuální potěšení
Doplňky a drobnosti nemá vždycky smysl kupovat v butiku, zvlášť když se u něj špatně parkuje. Naštěstí, většina luxusních značek má naprosto špičkový servis v originálním e-shopu. Doprava je v ceně pro jakoukoliv maličkost zvíci té nejlevnější řasenky, a za pár dní vám UPS nebo DHL přiveze až pod nos krásnou krabici vyloženou hedvábným papírem a ozvláštněnou nejnovějšími vzorečky. Třeba vůněmi z vyšších řad typu Les Exclusifes de Chanel nebo Dior Collection Privée, pro které byste se jinak musela obtěžovat do butiku. Sklenku bublinek do ruky a užijte si příjemný unboxing, to vše s vědomím, že ceny kosmetiky v originálním e-shopu jsou mnohdy levnější než u přeprodejců. Fakt! A k tomu ten báječný servis. Jen si dejte pozor na ceny. Jste-li ten typ, který potřebuje před nákupem kosmetiku vyzkoušet, buďte v buticích (ne v kamenných parfumeriích, v originálních buticích) obezřetná. Někdy zde totiž cena umí být výrazně vyšší než online. Zamilovala jsem se onehdy do vůně damašské růže a oudu, která byla dostupná jen v butiku jedné úžasné značky na Chodově nebo v Pařížské. Na netu zrovna došla, vypravila jsem se tedy za reálným nákupním zážitkem. Ten se ovšem zvrhl v infarkt myokardu poté, co se ukázalo, že díky kompenzaci nestabilního kurzu koruny, který dle zástupců oné značky zřejmě dosahuje důvěryhodnosti turecké liry, stojí parfém místo sto padesáti euro patných online rovných dvě stě. I přes nutnost určitého střehu mám ovšem k nákupu luxusní módy online jednu výhradu – je to návykové. Osobně před víkendovým scrollováním novinek obkládám kreditku pastmi na medvědy.
Poučení z druhé ruky
Stejně jako muž, i móda, kterou už někdo miloval, vás může udělat šťastnou. Dokonce se prý doporučuje občas chodit v botách někoho jiného. Třeba já chodím ve střevíčkách Prada z jednoho vintage obchodu z Perského zálivu. Cena dobrá, stav skvělý, jen se při nákupu z neevropského webu nenechte překvapit tím, že balíček projde celnicí. Což znamená minimálně několik stokorun až tisícikorun navíc. A to jsem do celního prohlášení napsala „sandály dámské, ošlapané“. Můžete se poohlédnout i na Instagramu nebo ve vyhlášených prodejnách nošeného luxusu. V tomto případě umí být užitečné se pro všechny případy nejdříve trochu přiučit o tom, jak poznat padělek. A nebýt příliš lačná. Samozřejmě platí presumpce neviny, ale právě to, že sledujete kolekce a víte, co kdy a kolik stálo nebo bylo na trhu, vám pomůže se lépe orientovat, a nekoupit buď padělek nebo věc sice pravou, ale stále dražší, než ji původní majitelka před půlrokem koupila ve slevě v jednom ze severoitalských nebo britských outletů. To už si tam raději udělejte výlet sama.