Při nákupu oblečení dnes čím dál častěji hledíme na férovost výroby a původ toho, co budeme nosit. Nad kvantitou vítězí kvalita a udržitelnost. Jak se vyrábí oblečení, které šetří přírodní zdroje? A co se dá vytvořit z kávové sedliny?
Naštěstí už řada firem sleduje stejné hledisko a při svém podnikání klade velký důraz na šetrnost k přírodě i k lidem. Jednou z takových společností je Tchibo. Už nyní ve své textilní produkci z 98 % využívá bavlnu z udržitelných zdrojů a do roku 2025 plánuje dosáhnout garance odpovědné výroby a udržitelnosti materiálů u všech svých textilních výrobků. Samozřejmě za předpokladu, že nebude nutné slevit na kvalitě. Snaží se také minimalizovat odpad a myslí na to, aby produkty byly snadno recyklovatelné. Neustále hledá nová řešení, investuje do výzkumu a inovací. Dokáže například využít i kávovou sedlinu. Z kávového odpadu se vyrábí vlákna, z nichž může vzniknout sportovní oblečení nebo se stává příměsí do papíru, na který pak Tchibo tiskne katalogy.
Plavky z PET lahví
Plasty do moře nepatří a řada environmentálních iniciativ i jednotlivců se snaží čistit pláže a mořskou hladinu. Přesto stále v oceánech ročně končí až 12 milionů tun plastového opadu. Tchibo už od roku 2018 proměňuje odpad z moří v nové věci – ve svých sportovních kolekcí využívá recyklovaná vlákna vyrobená ze starých rybářských sítí nebo odhozených PET lahví. V loňském roce to bylo například 134 milionů PET lahví, které se zpracovaly na vlákna a mohly tak dál sloužit.
Tchibo používá kvalitní nylonová vlákna Econyl, která jsou ze 100 % vyrobena z plastového odpadu z oceánů. Staré rybářské sítě se tak mohou proměnit v plavky nebo jiné sportovní oblečení.
Recyklace přírodních látek
Více než 80 % bavlněných triček a dalších výrobků, které už dosloužily, končívá na skládkách. A úplně zbytečně. Existují totiž možnosti, jak přírodní materiály jako bavlnu, vlnu nebo kašmír zrecyklovat. Není to snadná cesta, ale je důležité využívat možnosti, jak šetřit cenné zdroje. Jak to v reálu probíhá? Napřed se musí všechno roztřídit podle barev, protože recyklovaná vlákna už se potom nebarví. Následně se látky strojově rozmělní na vlákna. Takto získaná vlákna jsou bohužel kratší než ta původní, proto je potřeba k nim přidat i nová vlákna, aby se dala spřádat do nití. Proto pak ve složení výrobku najdete informaci o tom, že jde o kombinaci recyklovaných a nových materiálů. Tchibo už má ale v nabídce i tenisky, jejichž textilní části jsou kompletně z recyklované bavlny.
Oblečte se do dřeva
Ano, čtete správně. Pro výrobu oblečení se využívá i dřevo. Když se například smísí bavlněný odpad s recyklovaným dřevem, vznikne vlákno Refibra, které vyvinula rakouská společnost Lenzing – přední inovátor v textilní výrobě specializující se hlavně na viskózu. Viskóza spolu s modalem patří díky hebkosti, splývavosti a prodyšnosti k oblíbeným moderním materiálům. Základem obou je právě dřevní celulóza. A jak je to s původem dřeva pro jejich výrobu? Viskóza z kolekcí Tchibo pochází z ekologicky pěstovaného dřeva. Odpovědné lesní hospodářství a ochrana lesů je totiž základním předpokladem pro ochranu klimatu.
„Kožené“ boty z rostlin
Veškerá imitace kůže, s níž Tchibo pracuje, je šetrná k přírodě i ke zdraví lidí, kteří ji zpracovávají. Neobsahuje totiž rozpouštědla ani jiné chemikálie. Letos zákazníkům v Česku představilo novinku – pohodlné sandály s řemínky z rostlinné alternativy kůže vyrobené z listů ananasovníků. Od ananasu taky vzešel název tohoto nového patentovaného přírodního materiálu Piñatex. Jeho vlákna se vyrábějí z odpadu z ananasových polí a kromě šetření přírodními zdroji přináší také další pozitivní dopad: dodatečný příjem pro komunity pěstitelů. Takhle vypadá cirkulární ekonomika v praxi.
A co „normální“ kůže?
Tchibo vkládá velké úsilí do vývoje nových, šetrnějších materiálů, které jsou vhodnou alternativou k materiálům živočišného původu. Jen u malé části spotřebního zboží využívá pravou kůži (která je vždy činěna bez chromu) a jiné materiály pocházející od zvířat. V takovém případě vždy dohlíží na to, aby se se zvířaty během chovu, stříhání či přepravy zacházelo důstojně. Pravé kožešiny ze svých kolekcí vyřadilo už před lety a připojilo se k mezinárodní iniciativě Fur Free Retailer, která sdružuje prodejce a organizace na ochranu zvířat. Můžete tedy nosit kožešiny z jejich nabídky s klidným vědomím, že jsou všechny syntetického původu a žádné zvíře kvůli nim nepřišlo k újmě.
Zajímá vás, co dalšího má Tchibo v nabídce? Sháníte nějaký hezký dárek? Podívejte se na náš Instagram – zrovna tam můžete soutěžit o tři dárkové karty Tchibo.