Jak se změnila klientela hotelů v důsledku pandemie a ruské války na Ukrajině? Jezdí se lidé do Karlových Varů léčit nebo lázeňské město navštěvují bez zdravotních komplikací s touhou po procedurách a wellness? Na tyto a další otázky odpovídá ředitel ASTORIA Hotel & Medical Spa v Karlových Varech, Milan Krajovan.
Jak se hotelnictví v Karlových Varech vyvíjelo v posledních letech a jaké jsou hlavní trendy, které ovlivňují tento sektor?
Významně se nám změnila klientela. Dopady pandemie koronaviru jsme považovali za časově omezené a věřili jsme, že se vrátíme k předcovidovému období a skladba klientů bude stejná nebo podobná. Jenže ruská válka na Ukrajině změnila náš pohled na obchodní strategii zcela definitivně. Aktuálně došlo k posunu od tradičního karlovarského léčení k produktům mezi léčením a wellness. Do Karlových Varů jezdí stále více zdravější lidé a očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Od svého pobytu vylepšení zdravotních problémů očekávají spíše výjimečně. I když péče o duševní zdraví je také vlastně léčení, což je celosvětový trend.
Jaký je váš názor na konkurenci mezi hotely v Karlových Varech? Co dělá váš hotel unikátním a jak se odlišuje od ostatních ubytovacích zařízení ve městě?
V Karlových Varech je 148 hromadných ubytovacích kapacit a přes různé platformy se tu nabízejí stovky bytových jednotek. ASTORIA je ale na špičce zájmu, v našich šesti budovách nabízíme 142 pokojů. Loni jsme koupili dům s deseti bytovými jednotkami a letos v zimě spustili rekonstrukci celého objektu. Vznikne zde deset apartmánů pro rodiny s dětmi. Ve městě a v okolí je totiž spousta zajímavých míst a aktivit právě pro tuto skupinu návštěvníků. Na projektu Family Apartmens s námi spolupracuje streetartový umělec Chemis, jehož umělecká díla se objeví v interiéru. Unikátní jsme jistě svou polohou – umístění našich hotelů v srdci historického centra a lázeňského území světově proslulého lázeňského města, zapsaného na seznam UNESCO.
Další výjimečnost je v rozsahu našich služeb a zaměření: od klasického léčení, přes medical wellness, wellness, touristics – leisure segmenty.
Můžete popsat typického hosta, který navštěvuje hotely v Karlových Varech? Jakým způsobem váš hotel uspokojuje potřeby různých segmentů trhu?
Typický host u nás teď stráví zhruba týden. Náš lékař mu sestaví plán léčebných procedur v kombinaci s pitnou kúrou, obvykle to vychází na 1–2 procedury denně. Zvláště oblíbené jsou koupele v minerální vodě, kterou máme vyvedenou přímo do naší balneo sekce. Léčebné procedury pak host doplňuje masážemi podle svého výběru, návštěvou saunového světa nebo bazénu a také aktivním programem, ať už jde o poznávání, sport nebo procházky v okolní přírodě. Jezdí k nám jednotlivci, páry všech věkových skupin i rodiny s dětmi.
Jakou roli hrají lázeňské služby a léčebné procedury v nabídce hotelu? Myslíte si, že lázeňský charakter města přitahuje více turistů do Karlových Varů než jiná česká města?
Naši klienti už jsou poučení, vědí, co chtějí a velmi dbají na kvalitu služeb. Pokud chcete to nejlepší, je dobré sledovat, zda má zařízení certifikaci Poskytovatel zdravotních služeb – lázeňské léčebně rehabilitační péče, která garantuje skutečně profesionální personál. Zdraví máme jen jedno, a čím lépe se o něj budeme starat, tím déle nám bude sloužit.
Jak to máte s obsazeností? Máte ještě kapacity během MFF? A kdy je ve Varech tradičně nejsilnější sezóna?
Obsazenost máme nyní velmi dobrou, až na 80 %. Na termín konání Mezinárodního filmového festivalu ještě volné kapacity najdeme, zbývá cca čtvrtina volných pokojů, díky velké poptávce však rychle volná kapacita ubývá. Nejsilnější sezóna je tradičně právě na MFF a pak v září a říjnu, kdy je v Karlových Varech stále krásné počasí.
Plánujete na následující sezonu nějaké novinky a jaké jsou vaše vize?
Nyní jsou intenzivně v řešení nové rodinné apartmány a výhledově, doufejme, že během cca dvou let, vystavíme hotel Bílý lev, kterým rozšíříme naše ubytovací kapacity.
Vnímáme poznatky hostů a víme, že parkování kolem hotelu není zcela ideální, proto máme v plánu zajistit pro hosty parkovací dům, který jim bude k dispozici pro pohodlné zaparkování. V rámci hotelu budeme rozšiřovat wellness centrum, renovovat restauraci a rovněž i recepci. Plány tedy máme veliké a nezbývá nic jiného, něž se do toho vrhnout po hlavě.
Naše vize? Ta je pro nás jasná: centrální část ASTORIA určená převážně pro léčebné a wellness pobyty. Budovy Art Deco Wolker a nově Bílý lev nabízející zážitkové ubytování, turistické a relaxační pobyty a Family Apartments obohatí segment rodinných cestujících. A cíl? Být mezi deseti nejlepšími hotely v celém Karlovarském kraji.
Více informant na Astoria-spa.cz