Česká sklárna Moser má od loňska nového uměleckého ředitele. Jan Plecháč získal hned několik ocenění Czech Grand Design, jeho návrhy pro české i zahraniční značky zaujaly odbornou veřejnost i privátní sběratele. Pro Moser navrhl působivou masivní vázu Abyss. Poprvé byla prezentována nai prestižní světové přehlídce Milano Design Week.
Abyss je unikát, který zaujme na první pohled. Nepřehlédnutelný křišťálový objekt v odstínu akvamarínové modři je technologickou výzvou sklářského řemesla a byl inspirován pocity při volném potápění. „Abyss je ztělesněním překonávání lidských možností a posouvání fyzikálních hranic při výrobě křišťálových objektů.
Svým tvarem v sobě snoubí jemnost lidského dechu a čistě brutalistní formu, čímž manifestuje um sklářů na huti i preciznost našich brusičů,“ přiblížil novinku Abyss tvůrce Jan Plecháč.
DECH MÍSTO PODPISU
Samotná výroba vázy Abyss je velmi náročná. „Sklář, který ji má na píšťale a fouká ji, nese neuvěřitelnou váhu. Jeho dech se objevuje jako jedinečná bublina uvnitř,“ popisuje Jan Plecháč proces výroby. Právě jádro vázy tvarované dechem skláře dělá z každého kusu unikát. Roztavená hmota o váze dvaadvaceti kil na sklářské píšťale činí z vázy Abyss nejnáročnější objekt, který ve sklárně Moser vzniká, proto se ročně může vytvořit pouze pár desítek kusů.
TEMNĚ MODRÁ ELEGANCE
Kromě organicky tvarovaného jádra a ostře broušených vnějších brutalistních hran zaujme Abyss i výrazným odstínem modři. Při výběru barevnosti se nechal designér Jan Plecháč inspirovat původní barevnou vzorkovnicí technického a uměleckého ředitele sklárny z počátku minulého století Leo Mosera, proslulého průkopníka nových technik kolorování. Akvamarín je odstín mořských hlubin, kamene lapis lazuli i umělce Yvese Kleina.
SVĚTOVÁ PREMIÉRA V MILÁNĚ
Mimořádný objekt si zasloužil velkorysou premiéru. V rámci prestižního festivalu Milano Design Week uvedla značka Moser vázu Abyss v prostorách galerie známé italské sběratelky a kurátorky Rossany Orlandi. Samu Orlandi oslovila váza už od prvního zhlédnutí návrhů Jana Plecháče a měla zájem o její uvedení ve své galerii. Umělecké dílo v Miláně zaujalo milovníky designu.
TRADICE A VIZE
→ od roku 1857 je sklo Moser symbolem bohatství, vybraného estetického cítění a váženosti
→ Moser je proslulý mistrovstvím ve výrobě opticky čistého bezolovnatého skla, průhlednými barvami a ručním brusem
→ představením vázy Abyss začíná proměna tradiční sklárny v moderní značku určující přední trendy