Úterý, 7 února, 2023

Na výstavě věnované femme fatale české nové vlny se můžete pomazlit s kočkami

Ester Krumbachová byla nejen originální kostýmní návrhářkou a scénografkou, ale také múzou slavných režisérů a nespoutanou renesanční osobností, která výrazně ovlivnila filmovou tvorbu především v 60. letech 20. století. Už tak dost originální výstavu v brněnském Domě umění doplňuje originální upozornění, kterému by měli věnovat pozornost alergici. Ve výstavních sálech totiž pobíhá dvanáct koček.

Kdyby tisíc klarinetů, Romance pro křídlovku, Všichni dobří rodáci, Svatba jako řemen nebo třeba seriál Byli jednou dva písaři. To je letmý výběr ze seznamu filmových a televizních děl, pod nimiž je Ester Krumbachová podepsaná jako autorka kostýmů. Její nadání a nápady se však promítly do estetiky i obsahu více filmů. Pracovala na rekvizitách a interiérech, podílela se na scénářích a dramaturgii. Její povídka dala vzniknout filmu O slavnosti a hostech, Otakaru Vávrovi pomáhala s texty a vyzněním scén v historickém dramatu Kladivo na čarodějnice.

Než se Ester Krumbachová dostala k filmu, pracovala jako scénická a kostýmní výtvarnice pro divadlo. Foto: Martin Polák

Nespoutaný talent

Byla bohém a všichni ji milovali. Točilo se kolem ní mnoho mužů, třikrát se vdávala, přesto byla nespoutaná. V 50. letech žila s režisérem Miroslavem Macháčkem, s nímž se potkala v českobudějovickém divadle, kde začala její kostymérská dráha. Pozdější manžel Jan Němec s ní pracoval na několika snímcích a mluvil o ní jako o šedé eminenci filmů 60. let. S Věrou Chytilovou natočila rozverný experimentální kousek Sedmikrásky, protože jim způsob, jakým se u nás točily filmy, připadal příliš nudný. Chystaly i pokračování, ale nikdy na něj nedošlo.

Sama režijně a scenáristicky stála pouze za jedním snímkem, komedií Vražda Ing. Čerta. Možná by jich zrežírovala víc, v roce 1972 však musela u filmu skončit. Režimu byla nepohodlná svým spojením s trezorovými filmy Ucho a Valérie a týden divů i tím, že otevřeně říkala, co si myslela, třeba o okupaci v srpnu 1968. Více se pak ponořila do psaní textů, vyráběla šperky, ale také častěji sahala po alkoholu. Po deseti letech se s Chytilovou výjimečně mohla podepsat pod protimužskou satiru Faunovo velmi pozdní odpoledne. Po revoluci se vrátila k natáčení, vytvořila například videoklip pro Ivana Krále. Nemoc a alkohol jí však už mnoho času a tvůrčích sil nenechaly. Zemřela v 72 letech, 13. ledna uplyne 26 let od její smrti.

Výstava v brněnském Domě umění trvá do 6. března. Foto: Martin Polák

Aktuální výstava v Domě umění města Brna je první ucelenou připomínkou tvorby a života Ester Krumbachové. Sestává z jejích kostýmních návrhů, obrazů, textů, filmových projekcí nebo artefaktů, jimiž se brněnská rodačka ráda obklopovala. Pocházejí z teprve nedávno nalezené pozůstalosti.

Nový domov pro kočky

Kočky se prolínají celou její tvorbou, jsou na stovkách fotografií a kreseb nebo v dojemném dopise adresovaném kočkám,“ vysvětlují kurátorky Edith Jeřábková a Kateřina Svatoňová přítomnost dvanácti mňoukajících chlupáčů, kteří se procházejí expozicí. Nejsou to však exponáty nebo atrakce pro zábavu. Kočky pocházejí z útulku Tlapky Mochov a cílem je najít jim nový domov. Majitelka útulku vybrala taková zvířata, která nebudou pobytem mezi lidmi traumatizovaná. Celou dobu je o ně dobře postaráno a mají se kam schovat, kdyby toho na ně bylo moc. Zkontrolovat je můžete vždy od úterý do neděle mezi 10. a 18. hodinou. Výstava potrvá do 6. března a každou středu je vstupné pouze 20 Kč.

Foto: Martin Polák

Ester Krumbachové by se nápad s kočkami nepochybně líbil. Byl by jí blízký svou neotřelostí i dobročinným přesahem. Zachraňovala kočky z ulice a brala si je do bytu v pražské ulici Za zelenou liškou, kde prožila většinu života. Epitaf, který pro sebe vymyslela, zněl „Žila pro kočku“.

Vychází 31. ledna

Výstava Prague Photo ukáže, jak vidí svět mladí fotografové

V úterý 18. října startuje čtrnáctý ročník přehlídky fotografií studentů a čerstvých absolventů uměleckých škol, ale i etablovaných autorů. Svou tvorbu představí například Robert Carrithers, který spolupracoval s Keithem Haringem nebo Basquiatem.

Jana Zielinski: Každý večer si připomínám věci, za které jsem vděčná

Festival Designblok pořádá již 24. rokem. Původně malou akci pro několik firem postupně proměnila v největší přehlídku designu ve střední a východní Evropě. Přesto v její práci rutinu ani stereotyp nehledejte. „Když jsem byla mladší, každý rok jsem tajně doufala, že letos už něco půjde samo. Ale postupně zjišťuji, že taková situace asi nikdy nenastane,“ směje se neúnavná propagátorka designu Jana Zielinski.

Malířka Jelly Green používá své obrazy k záchraně pralesa

Sedmadvacetiletá britská malířka Jelly Green se rozhodla, že její pomoc Amazonskému deštnému pralesu neskončí pouze u sdílení tragických obrázků...

Jak si udržet psychickou i fyzickou kondici v karanténě: Respektujte změny, kterými procházíte

Během zdlouhavých dní karantény, kdy musíte většinu času trčet zavření doma, se mnohdy zdá až nemožné, aby si člověk...

Karolína Kurková, Eva Herzigová nebo Hailey Bieber ukázaly na virtuální přehlídce svá těla i vlastní modely. Bojují tak proti koronaviru

Kim Kardashian, Hailey Bieber, Karlie Kloss, Adriana Lima, Irina Shayk nebo třeba české krásky Eva Herzigová a Karolína Kurková. Nejznámější světové modelky, modelové a hvězdy se...
Zavří­t reklamu