Sobota, 9 prosince, 2023

Kolíbalova výstava na bienále v Benátkách může opět okouzlovat

Stanislav Kolíbal je jedním z nejvýznamnějších představitelů českého konceptuálního umění. I proto Českou a Slovenskou republiku reprezentuje na 58. mezinárodní bienále umění – La Biennale di Venezia. A to s Výstavou Bývalé, nejisté, tušené, která rozvíjí klíčová témata Kolíbalovy tvorby, času a lability. Jenže pavilon byl kvůli poškození střechy obrovskou bouří minulý měsíc uzavřen. Nyní ale mohou návštěvníci společně s třiadevadesátiletým umělcem opět nahlížet do minulosti. 

Na bienále v Benátkách, jedné z největších a nejprestižnějších přehlídek současného umění, řádila minulý měsíc bouře, která poškodila pavilon, v němž třiadevadesátiletý Stanislav Kolíbal prezentoval omračující výstavu Bývalé, nejisté, tušené. Po odstranění popadaných stromů, zajištění bezpečnosti v okolí pavilonu a zabezpečení uměleckých děl, ale také likvidaci rozbitých skel světlíku, stínící plachty a zajištění poškozených nosných konstrukcí je nyní návštěvníkům Bienále pavilon opět zpřístupněn. Výstava, která rozvíjí klíčová témata Kolíbalovy tvorby, času a lability, jako kritické reakce na složitý politický a sociální kontext v Československu i v současnosti má zatím obrovský úspěch a v Benátkách bude k vidění až do listopadu. 

Iluze nebo realita? 

Stanislav Kolíbal, který mimochodem v roce 2005 obdržel medaili Za zásluhy, od počátku 60. let pracuje individuálním tvůrčím stylem, který se zabývá kritickým přehodnocením minimalismu a konceptuálního umění. Jeho dvou i trojrozměrná díla mažou hranice mezi malbou, kresbou, sochařstvím a architekturou a balancují mezi iluzí a realitou – ve vztahu dokonalosti a nedostatečnosti, stability a nestability, jistoty a nejistoty. Vycházejí z kritického vnímání neustálých změn společenského i politického prostředí. Aktuální výstavu tak lze chápat jako konceptuální odpověď na téma letošního Bienále – umění jako membrány složitosti časů, ve kterých žijeme.

Název výstavy Bývalé, nejisté, tušené je odvozen od Kolíbalovy instalace z poloviny 70. let. Její poetický a nejednoznačný charakter má zásadní význam pro pochopení postavení umělce v souvislosti s časem, životem a uměním. Kolíbalovo umělecké dílo je pak bezpochyby určeno „nejzajímavějšími časy“, které zažil v Československu od počátku 40. let. 

Vychází 28. listopadu

IKEA staví udržitelný architektonický skvost

Žádná parkovací místa a desítky stromů přímo na budově. V rakouské metropoli brzy vyroste nová prodejna společnosti IKEA a rozhodně nepůjde o podobný obchod,...

Jak ukrást Monu Lisu: Slavné umělecké krádeže, které se (ne)vyplatily

Co byste udělali z lásky k umění? Představte si, že existoval milovník umění, který každých čtrnáct dní ukradl nějaké dílo a celkem jich doma...

Dovolená jinak

Když jsem se na přelomu roku rozhodla s přáteli navštívit zemi, která ve mně vyvolávala nádherné vzpomínky z doby...

Jak odhalit partnerskou krizi: Rozpoznejte varovné signály, že váš vztah potřebuje odbornou pomoc

Páry, které procházejí krizí, většinou váhají, zda vyhledat profesionální pomoc, a problém často popírají. Mít však objektivní třetí stranu,...

Olympionička Nikola Ogrodníková: Čím jsem starší, tím větší smysl mi dává se nevzdávat

Jejími poznávacími znameními jsou zapletené copánky, široký úsměv a neuvěřitelné odhodlání překonávat sebe sama, svoje strachy i limity. „Vždycky...
Zavří­t reklamu