Sobota, 28 května, 2022

Kolíbalova výstava na bienále v Benátkách může opět okouzlovat

Stanislav Kolíbal je jedním z nejvýznamnějších představitelů českého konceptuálního umění. I proto Českou a Slovenskou republiku reprezentuje na 58. mezinárodní bienále umění – La Biennale di Venezia. A to s Výstavou Bývalé, nejisté, tušené, která rozvíjí klíčová témata Kolíbalovy tvorby, času a lability. Jenže pavilon byl kvůli poškození střechy obrovskou bouří minulý měsíc uzavřen. Nyní ale mohou návštěvníci společně s třiadevadesátiletým umělcem opět nahlížet do minulosti. 

Na bienále v Benátkách, jedné z největších a nejprestižnějších přehlídek současného umění, řádila minulý měsíc bouře, která poškodila pavilon, v němž třiadevadesátiletý Stanislav Kolíbal prezentoval omračující výstavu Bývalé, nejisté, tušené. Po odstranění popadaných stromů, zajištění bezpečnosti v okolí pavilonu a zabezpečení uměleckých děl, ale také likvidaci rozbitých skel světlíku, stínící plachty a zajištění poškozených nosných konstrukcí je nyní návštěvníkům Bienále pavilon opět zpřístupněn. Výstava, která rozvíjí klíčová témata Kolíbalovy tvorby, času a lability, jako kritické reakce na složitý politický a sociální kontext v Československu i v současnosti má zatím obrovský úspěch a v Benátkách bude k vidění až do listopadu. 

Iluze nebo realita? 

Stanislav Kolíbal, který mimochodem v roce 2005 obdržel medaili Za zásluhy, od počátku 60. let pracuje individuálním tvůrčím stylem, který se zabývá kritickým přehodnocením minimalismu a konceptuálního umění. Jeho dvou i trojrozměrná díla mažou hranice mezi malbou, kresbou, sochařstvím a architekturou a balancují mezi iluzí a realitou – ve vztahu dokonalosti a nedostatečnosti, stability a nestability, jistoty a nejistoty. Vycházejí z kritického vnímání neustálých změn společenského i politického prostředí. Aktuální výstavu tak lze chápat jako konceptuální odpověď na téma letošního Bienále – umění jako membrány složitosti časů, ve kterých žijeme.

Název výstavy Bývalé, nejisté, tušené je odvozen od Kolíbalovy instalace z poloviny 70. let. Její poetický a nejednoznačný charakter má zásadní význam pro pochopení postavení umělce v souvislosti s časem, životem a uměním. Kolíbalovo umělecké dílo je pak bezpochyby určeno „nejzajímavějšími časy“, které zažil v Československu od počátku 40. let. 

Roční předplatné + dárek

Předplaťte si WHAT a my vám darujeme kousek té nejčistší přírody. Díky biOrganica.cz si užijete hýčkání aktivizující super-food maskou nebo pečující čokoládovou maskou z dílny britské 100% bio značky Inlight.

Každý měsíc celosvětově vyhodíme téměř 130 miliard roušek. Jihokorejský umělec přišel...

Roušky se staly nedílnou součástí našeho života a každý měsíc se jich celosvětově spotřebuje 129 miliard. OSN navíc odhaduje, že až 75 procent pak...

Ozdobte si domácnost tradičními českými kraslicemi. Podpoříte tak  malérečky, které koronavirus...

Tisíce kraslic leží ladem v domě Zdeňky K. Moravské malérečky, která stejně jako dalších třicet dam převážně důchodového věku, se kterými spolupracuje, doplatila na...

Doba brožová

Prádlo ve tvaru dinosaura a salát jako pes. Helga Stentzel ve své tvorbě oživuje všední předměty

V Londýně usazená umělkyně fotí věci, které nám denně bez povšimnutí procházejí rukama, v hravých souvislostech. Jejím posledním dílem je košile ve tvaru holubice míru na podporu Ukrajiny.

Jak správně vybrat sportovní oblečení: Je lepší vsadit na výkon syntetiky, nebo zvolit přírodní cestu?

Funkční oblečení nemá zrovna snadný úkol. Musí podpořit fungování našeho organismu při zátěži a zároveň nás chránit před venkovními...

Biohackerka Veronika Allister: Vyhoření se týká stále mladších ročníků. Čtrnáctileté děti mi běžně píšou, že nevědí, co se životem

Odmalička ji bavilo mapovat vlastní hranice. Zkoušet, kam až ji realita pustí, a pohybovat se v extrémech. Po každém...
Zavří­t reklamu