„O tom, jak funguje auto, lidé často vědí víc než o reprodukčním cyklu. Chceme to změnit,“ říkají Olga Lounová a Lilia Khousnoutdinova, které se představí na startu letošního ročníku East African Safari Classic v soutěžním voze Opel Ascona v týmu ACCR Racing 21. Druhou posádkou týmu budou Vojtěch Štajf a Jan Bejvl v Porsche 911 SC.
Slavná soutěž historických vozů se letos koná v termínu 9. – 18. prosince 2023 a její trať s náročným nezpevněným povrchem o délce přibližně 3600 kilometrů povede na území Keni.
Ženská posádka vnímá svou účast jako velkou výzvu v mnoha ohledech. „Naším cílem je kromě samotného závodění i šíření informací o kojení a mateřství. V Keni je obrovský problém s přístupem k porodní a poporodní péči, během jízdy proto podpoříme organizaci RedTribe poskytující lékařskou péči a vzdělávání komunitě 15 tisíc Masajů v jižní Keni. Spolupracujeme s Lejlou Abbasovou, která se skvěle vyzná ve zdejším prostředí, a tak můžeme pomoc směrovat skutečně smysluplně,“ říká zpěvačka Olga Lounová, která má bohaté zkušenosti nejen z mnoha startů v rallye během uplynulých deseti let, ale také jako účastnice Rallye Dakar 2022 v kategorii Classic.
Do sbírky pro kliniku RedTribe se můžete zapojit prostřednictvím platformy Znesnáze21. Finance umožní na klinice vybudovat a vybavit prostor vhodný k porodům a jsou určeny také na edukativní program pro masajské matky o kojení a výživě.
Závodní Opel Ascona A bude polepen slogany o prenatální péči a po boku Olgy Lounové do něj nasedne i Lilia Khousnoutdinova coby navigátorka. „Osvěta o reprodukčním cyklu je třeba všude. V Keni samozřejmě v mnoha aspektech víc než u nás, informovanost o plodnosti a reprodukčním systému je ale bohužel bídná i v Česku. Naše bannery by proto měly inspirovat i české diváky rallye,“ vysvětluje Lilia Khousnoutdinova.
Jak se na náročnou soutěž historických vozů těší? „Tato rallye má pro mě osobně velký přesah. Jedeme za témata, která jsou mému srdci a Nadačnímu fondu Propolis blízká. Je mi ctí a radostí sednout do auta jako navigátorka zrovna Olze. Nečeká nás jednoduchý terén, nerada jezdím rychle, navíc jsme obě matky, a tak pojedeme spíš na vytrvalost než na rychlost. V každém případě doufám, že budu pro Olgu dobrým navigátorem. Podobnou cestu jsme sice zatím společně ještě neabsolvovaly, ale jinak toho máme za sebou hodně, tak věřím, že to dáme,“ směje se Lilia.
Do Afriky míří historické vozy i matematická hra
Vzdělávací přesah automobilové soutěže nekončí u osvěty o reprodukčním cyklu a porodní péči, do Keni se chystá i zábavná edukativní hra Mathesso.
„Jde o hru na bázi chytrého pexesa, kterou je velmi jednoduché se naučit. Není k ní třeba žádný složitý výklad, takže ji můžeme rozdávat i v rozvojových zemích. Pravidla jsou velmi jednoduchá, děti Mathesso obvykle zvládnou za sedm minut, třeba v Peru si ji osvojily domorodé děti bez jakéhokoliv vzdělání,“ vysvětluje Karel Janeček, zakladatel madace Science 21, která za vývojem hry stojí, a zároveň společník a zakladatel ACCR Racing 21.
Díky Mathessu děti získávají vizuální opěrný matematický systém, na základě kterého dokáží bezchybně reflexně určit (nikoliv počítat) násobilku do 121, druhé mocniny, prvočísla, čísla Fibonacciho posloupnosti, faktoriály i další rozšíření. Tato dovednost pak při začátku školní docházky zcela odstraňuje problémy s matematikou a tím zvyšuje studijní sebedůvěru a zásadně šetří čas rodičů. „Nejlevnější vystřihovací verze vyjde na dvě koruny. Věříme, že se nám podaří hru v rozvojových zemích rychle rozšířit. A samozřejmě doufáme, že se nám časem podaří Mathesso prosadit i do základních škol v Česku,“ upřesňuje.
Rallye velkých jmen a legendárních vozů
Druhou posádku ACCR Racing 21 tvoří zkušený český matador automobilových soutěží Vojtěch Štajf, který do světa rallye vstoupil před více než 25 lety. Na East African Safari Classic ho bude navigovat ve voze Porsche 911 SC z roku 1978 spolujezdec Jan Bejvl. Manažer týmu ACCR Racing 21 Vojtěch Štajf má na kontě během dosavadní bohaté sportovní kariéry množství výrazných úspěchů na soutěžích doma i v zahraničí.
Soutěž East African Safari Classic sice vstupuje z pohledu počtu ročníků do své druhé desítky, ale její kořeny sahají až do roku 1953, kdy se na pomyslné mapě světových automobilových soutěží poprvé objevila slavná Safari Rallye, tehdy pod úplným názvem East African Coronation Safari Rallye, a to na počest korunovace tehdejší britské královny Alžběty II. Poté se začala psát bohatá historie této soutěže, která vyvrcholila jejím přidáním do kalendáře soutěží Mistrovství světa v letech 1973–2002. I proto zavítaly v tomto období do Keni elitní posádky továrních týmů, pro které se Safari Rallye stala z pohledu obtížnosti tratě nejnáročnějším podnikem sezóny.
Od roku 2003, kdy započala éra East African Safari Classic Rallye, se někteří legendární jezdci i navigátoři do Keni vrátili. Patří mezi ně například Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Björn Waldegård, Michéle Mouton, Travis Pastrana nebo navigátoři Fabrizia Pons, Stéphane Prévot či účastník letošního seriálu WRC Nicolas Gilsoul.