Sobota, 19 září, 2020

Punková enviromentální aktivistka Vivienne Westwood mění planetu v pustinu

Žena, která byla u zrodu punkového hnutí, ikona, jež řadu let ovlivňuje svět módy i zarytá enviromentální aktivistka, která poukazovala na dopady průmyslu na životní prostředí mnohem dříve, než se o ekologii a udržitelnost začal zajímat celý svět. I letos Vivienne Westwood vede svou “válku” za záchranu planety skrz své kolekce. Ta nejnovější s názvem No Man’s Land byla předvedena v krajině připomínající pustinu. 

Vivienne Westwood už dávno není jen módní návrhářkou, která oblékala kapelu Sex Pistols nebo Margaret Thatcher. Během posledních dvaceti let totiž vedla kampaň a získávala finanční prostředky pro řadu charitativních organizací zapojených do environmentálních otázek a veřejně podporovala například i britskou Stranu zelených. Stále stoupající spotřeba veškerých výrobků ji ale znepokojovala už dávno před tím, než se udržitelné chování stalo celosvětovým trendem. Na rozdíl od většiny ostatních návrhářů ani nebažila po komerčním úspěchu a často v rozhovorech zmiňovala, že se značka rozšířila na její vkus až moc. 

Demonstrace i vzdor na přehlídkových molech 

Symbol britské punkové kultury, kterým osmasedmdesátiletá návrhářka bezesporu je, se tak nikdy nebál své kolekce doprovázet odvážnými politickými prohlášeními i efektivními akcemi, jako když návrhářka nechala skupinu aktivistů protestovat v kostele, nebo vlastní umělé kožešiny polévala krví. Jako jedna z prvních žen v módním průmyslu také veřejně mluvila o dopadu globálního oteplování, její hlas byl slyšet během demonstrací, a především pak na přehlídkových molech prostřednictvím všeříkajících modelů. Tématem jejích přehlídek se tedy v průběhu let stalo hned několik politických nebo enviromentálních témat, jako jsou klimatické změny, etická móda nebo brexit. 

Bambus a konopí

Z důvodu ostré kritiky fast fashion i konzumního stylu života se Vivienne Westwood  rozhodla omezit počet kolekcí a od roku 2017 je snížila na  polovinu. Právě to má podporovat vizi, aby lidé kupovali méně oblečení větší kvality. Její vášni pro ekologii a udržitelnému smýšlení odpovídají i materiály, ze kterých tvoří. Kolekce na letošní jaro a léto tak byla například vyrobena z devadesáti procentní acetátové směsi, několik modelů pak z dřevní buničiny plantáží, na nichž probíhá program regulovaného znovuzalesňování, a na pár kousků se zase využila směs konopí a bambusu. Dalšími oblíbenými materiály jsou pak recyklovaná bavlna, len nebo veganská kůže. 

Pustina jako proroctví osudu Země 

Bývalá partnerka legendárního Malcolma Mclarena si tak v posledních letech zakládá především na kouscích, které nepodléhají trendům, nadčasových střizích a používání ekologických materiálů. Ani v nejnovější kolekci na příští jaro a léto, kterou před několika dny doprovázel velký poprask, si Vivienne Westwood nenechala ujít možnost rýpnout si do systému. Už jen název No Man’s Land napovídá, že se opět jedná o odkaz k alarmujícímu stavu naší planety. Tentokrát je hlavním tématem odvážný manifest o ekonomické a hospodářské revoluci. Utilitářský pohled v kombinaci s excentrickým rukopisem extravagantní návrhářky byl tak v podobě nevšedních modelů prezentován na pozadí pustiny, která měla znázorňovat osud Země po radikální změně klimatu. Sama umělkyně s bouřlivou minulostí, jež svou módou už řadu let vyjadřuje silné postoje, pak na svých stránkách Climate Revolution mluví o strategii na záchranu Země založenou na myšlence, že vlastnictví půdy je zdrojem globální korupce, která údajně časem vedla právě ke změně klimatu. 

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů...

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky Kneipp jsou navíc také v...
The Art Evening

The Art Evening představí novinky z různých oblastí umění. A to...

V luxusních prostorech KARE Design se sejdou zástupci prestižních značek ze světa fashion, design, art a beauty, aby představili svou nejnovějších kolekci....

Raiffeisenbank nabízí studentům unikátní možnost vyzkoušet si radosti i strasti podnikání

Raiffeisenbank je již patnáct let partnerem organizace Junior Achievement, kterou v Čechách v roce 1992 založil Tomáš Jan Baťa....

Rudo před očima: Co ještě nevíte o rtěnce ikonické barvy?

Rudá barva je odjakživa symbolem vášně, svůdnosti i elegance a v davu je téměř nepřehlédnutelná. Rudá rtěnka, jako základní...

V prodejním pop-upu Tabule najdete vše pro stylové stolování

Stále vám v domácnosti chybí osobité nádobí, stylové dekorace nebo zajímavé doplňky? Tak si v sobotu 18....
Zavří­t reklamu