Neděle, 29 ledna, 2023
spot_img

Máš na míň. Nová kampaň bojuje například proti plýtvání jídlem

Celosvětově se nesní až jedna třetina veškerého vyprodukovaného jídla a v České republice je to pak přes osm set tisíc tun vyhozených potravin ročně. I na tuto problematiku je zaměřena nová kampaň organizace Greenpeace Máš na míň, která se zabývá především ohleduplným životním stylem a orientuje se na komplexní propojení všech oblastí našeho každodenního života se společnou snahou o systémovou změnu.  „Tempo naší spotřeby se dostalo za hranici udržitelnosti a abychom to dokázali zvrátit, musíme přestat žít na dluh,” říká organizace. 

Kampaň Máš na míň je rozdělena do několika etap, přičemž každá z nich se soustředí na jedno konkrétní téma, například na negativní dopady produkce potravin a jejich plýtvání, na udržitelnou elektřinu dostupnou všem, snížení produkce zbytečných jednorázových výrobků a obalů nebo udržitelnou nákupní politiku. „Z přírody si bereme více, než je schopna obnovovat. Ty i já, každý z nás může změnit své chování – míň plýtvat, míň nakupovat, míň vyhazovat. Pomozte nám přesvědčit politiky, korporace i veřejnost, že naše planeta už více neunese,” apelují lidé z Greenpeace na svých webových stránkách.

Foto: Shutterstock

Změna v každodenním životě i tlak na politiky 

Cílem kampaně Máš na míň je pak především navrhnout jednotlivé kroky a změny, které můžeme zavést ve svých každodenních životech, ale také nabídnout spotřebitelům možnosti a nástroje k tomu, aby mohli apelovat na politiky a výrobce. První fáze kampaně, která poběží až do půlky září, je pak zaměřena právě na vše okolo plýtvání jídlem. Průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Akademie věd totiž například ukázal, že i nezkažené jídlo vyhazuje třetina Čechů proto, že ho koupili moc, nebo na něj už nemají chuť. Až dvě třetiny z nás se pak zbavují hlavně potravin, jež mají po datu spotřeby. Cílem první fáze je ale nejen dovést spotřebitele k zamyšlení nad neuvěřitelným plýtváním, ale také snaha přimět je k tomu, aby se zajímali o ekologickou stopu potravin nebo poskytnout nástroje a informace, jak zatlačit na politiky a prodejce, aby podporovali udržitelnou produkci potravin. Prostřednictvím takzvaného akčního centra na webových stránkách budou mít zájemci možnost vyzvat obchody, aby informovaly o uhlíkové stopě potravin nebo zajistily, že jejich výrobky neobsahují například sóju, která se podle Greenpeace podílí na odlesňování a ničení ekosystémů.

Neúnosné emise skleníkových plynů 

„Jídlo je velice důležitou součástí našeho každodenního života a jako takové má samozřejmě velký vliv nejen na naše zdraví, ale i na zdraví planety. Mnoho plodin a potravinářských produktů má značnou ekologickou stopu a často to ani nevíme. Živočišná výroba, nešetrné pěstování zemědělských plodin a jejich cesta z různých koutů světa na náš talíř mají často dopady na přírodu, které si ani nedovedeme představit. Palmový olej, který dnes najdeme i tam, kde bychom ho zdaleka nečekali, je příčinou kácení či vypalování pralesů ve velkém a příčinou narušování biodiverzity. Pochoutky, které se v našem podnebném pásmu nedají vypěstovat, často putují přes půl světa letadlem a rostoucí spotřeba masa a mléčných výrobků vytlačuje z polí zeleninu, aby vznikal prostor pro pěstování krmiva pro dobytek či pro rozrůstající se pastviny. A nejdůležitějším společným jmenovatelem toho všeho jsou pak obrovské emise skleníkových plynů,” uvádí na svých stránkách Greenpeace s tím, že hlavním cílem celé akce je najít si cestu k věcem, potravinám i aktivitám, které tolik nezatěžují naši planetu. 

Pokud vás kampaň oslovila, na stránkách greenpeace.org/czech budete postupně nacházet rady, návody a úkoly, jak nežít na dluh a dozvíte se, jak omezit svou ekologickou stopu i jak změnu rozšířit za hranice své domácnosti. 

Vychází 31. ledna

Balení z korku a krabička z trávy. Propadněte kouzlu přírodních balzámů...

Zabalte své rty do balzámů,  které nejen nádherně voní, ale mají i stoprocentně přírodní složení. Například ty od značky Kneipp jsou navíc také v...

Progresivní české umění propaguje za hranicemi, k nám přiveze streetartovou legendu...

Galeristka Alexandra Karpuchina se s námi podělila o své plány na rok 2022 a pozvala nás na několik výstav. Byla jednou z osobností, kterých...

Sara Polak: Já, robot?

U Artificial Intelligence neboli AI (umělá inteligence) tvoří základ slovo art. Dalo by se tedy s nadsázkou říct, že...

Měli bychom víc naslouchat teenagerům, myslí si PR agentka Pavlína Fechterová

Již více než dvacet let stojí za agenturou 2media.cz – jednou z nejsilnějších agentur na trhu kulturního PR. Zároveň zastupuje jako agentka mladé začínající herce nebo originální výtvarníky a na sociálních sítích tráví čas jako kulturní influencer.

Konec spalovacích motorů v EU? Doba elektromobilů se blíží

Evropská unie představila návrh klimatického balíčku, který se řadí do její zelené politiky. Komise navrhla, aby byl od roku...
Zavří­t reklamu