Další z řady hudebně zaměřených kolekcí Balenciagy vyzdvihla francouzskou partu DJů a producentů, kteří spojují klubové techno s orientálními rytmy. Acid Arab v červenci vystoupí v Brně a jejich člen Hervé Carvalho nám odpověděl na pár otázek.
Demna Gvasalia naskočil na pozici kreativního ředitele značky Balenciaga v roce 2015, a jak už několikrát ukázal, rozhodně se nebojí experimentů a crossoverů módy s jinými obory, ať už to byly počítačové hry, nebo hudba. Založil pro Balenciagu kanál na Apple Music a v září 2020 uveřejnil první playlist s názvem Hello, My Name is Demna. Stovka jeho oblíbených songů demonstruje šíři jeho hudební inspirace – od Kanyeho Westa, se kterým spolupracoval, přes Nine Inch Nails nebo George Michaela po Róisín Murphy. Následně začala Balenciaga vypouštět minikolekce oblečení a doplňků ve spojení s konkrétními umělci, kteří vždy přispěli vlastním playlistem. A výběr byl opět eklektický.
První přišli na řadu Demnovi oblíbenci, industriální drsňáci Rammstein (v neděli a pondělí vystoupí v pražských Letňanech), další byl americký hudebník a drag queen RuPaul, vlastní kolekci měla francouzská populární r&b zpěvačka Aya Nakamura a na začátku května šla ven klubová edice s Acid Arab. Balenciaga dodala mikiny, kalhoty a tričko ve fluorescentní zelené barvě s nápisem Acid Arab latinkou i arabsky. Hudební kolektiv z Paříže dodal playlist, který je k poslechu a ke stažení na Apple Music.
První otázka je jednoduchá: Jak k tomu došlo, že jste se stali součástí nové kolekce značky Balenciaga?
Jednoduše. Balenciaga nám poslala e-mail s tím, že Demnovi se líbí, co děláme, a chce s námi spolupracovat. Takovou nabídku jsme nemohli odmítnout.
Jak to probíhalo? Setkali jste se osobně?
Šlo to dobře, ale s Demnou jsme se bohužel osobně nepotkali. Byli jsme v kontaktu přes digitální nástroje. Poslal nám svůj návrh – velmi jednoduchou kolekci pohodlného raveového oblečení, což se nám hned zalíbilo. Jen jsme pak společně udělali pár drobných změn a bylo to.
Podle jakých kritérií jste vybírali skladby na playlist, který je součástí spolupráce?
Dostali jsme ve výběru volnou ruku a snažili jsme se navodit zážitek z imaginárního světa, který by byl napůl cesty od našeho a jejich. Moderní hudba se současnými producenty a taky staré tracky, které dnes pořád zní svěže.
Neonově zelená barva mikin připomíná 80. léta. Co jste v té době dělali?
Tu fluorescentní zelenou milujeme! Mohla by být hezkým shrnutím té doby. V pozdních osmdesátkách a raných devadesátkách jsme byli děti a užívali jsme si plno srandy.
Co jste poslouchali jako teenageři? Ovlivňoval váš hudební vkus to, jak jste se oblékali?
Strhla nás techno scéna, která byla tehdy ohromná. To se hodně promítlo do naší muziky. Taky jsme poslouchali house a drumandbass. Když jsme chodili na party, chtěli jme se oblékat co nejvíc pohodlně a to platí i dnes.
Váš styl je fúzí elektroniky a orientální hudby. Jaké jste měli zkušenosti s arabskými zeměmi a jak jste byli propojení s jejich kulturou, než jste začali hrát tuhle hudbu?
Žijeme v Paříži. To město bylo a pořád je úžasným multikulturním mixem. Nasávali jsme arabskou hudbu, která nás obklopovala v komunitách původem ze severní Afriky.
Hudba, kterou hrajete, je dost atraktivní pro západní svět. Jak vás přijímají v Africe nebo na Blízkém východě? Vidíte rozdíl v tom, jak publikum reaguje v jiných zemích?
Snažíme se ve světě současné elektronické hudby vytvářet prostor pro arabskou kulturu a děláme to s velkým respektem. Máme možnost hrát po celém světě a všude cítíme stejné nadšení. Hudba je mezinárodní jazyk!
V roce 2018 jste vystupovali na festivalu Colours of Ostrava v areálu bývalých Vítkovických železáren. V červenci přijedete do Brna na festival, který se koná na chátrajícím sportovním stadionu. Na jakém nejdivnějším místě jste kdy hráli?
Nebylo to místo, ale situace. Jednou jsme hráli ve veřejném parku v Káhiře pro tisíce lidí, kteří nás neznali, většinou rodiny. Vstupné bylo zdarma a většina těch lidí by si normálně nemohla dovolit jít na takový koncert. Atmosféra byla skvělá! Ale bylo tak strašné vedro, že nám brzy po začátku přestala fungovat technika a naše mašinky už vůbec nešly restartovat. Dost nás to frustrovalo, protože lidi byli naším zvukem příjemně překvapení a cítili jsme, že by to mohl být úžasný společný zážitek. Bylo to poprvé, kdy jsme selhali, a byl to hodně divný a smutný pocit, když jsme to museli vzdát.
O Acid Arab
Acid Arab od roku 2012 rozehřívá taneční parkety po celém světě kombinací elektroniky a tanečních beatů s orientálními nástroji a vokály. DJové z Paříže spolupracují s tradičními hudebníky i producenty z Afriky a Asie. Ve své sbírce mají folklórní nahrávky i tuniské disko. Momentálně připravují třetí desku a v dubnu vydali minialbum Remixed s předělávkami tracků z prvních dvou alb. V centru Acid Arab stojí DJové Guido Cesarsky a Hervé Carvalho. Ve tříčlenné „live“ sestavě spolu s Kenzim Bourrasem dorazí 29. 7. na brněnský festival Pop Messe.