Pátek, 27 ledna, 2023
spot_img

Rok 2022 v módě: 10 věcí, které nám tento rok dal/vzal

Módní redaktor a stylista Jiří Hofbauer se obrací za uplynulým rokem a připomíná, co zásadního se v módním průmyslu událo.

Nejdřív pandemie, pak válka na Ukrajině. Jakoby to móda neměla už tak dost těžké. Možná proto byla letos barevnější, třpytivější a výraznější. Sundala sametové rukavičky a vystrčila drápky.

1. Kolaborace všeho druhu

Spojení značek Gap a Balenciaga s hudebníkem Kanyem Westem dalo vzniknout řadě oblečení nazvané Yeezy Gap Engineered by Balenciaga. Díky lásce módního návrháře Oliviera Rousteinga k panenkám Barbie vznikla ve spolupráci s domem Balmain kolekce pro živoucí Barbie a Keny. Kdo letos nelenil, byl italský dům Fendi, který představil dvě výrazné spolupráce – se značkou spodního prádla Skims, patřící Kim Kardashian, a kolekci Fendance autorů Kima Jonese a Donatelly Versace.

Fendi + Versace = Fendace, foto: Fendi

2. Místo v první řadě

Covid nám možná mnohé vzal, ale také nám dal přes prsty a donutil nás vážit si jistých věcí a mnohé přehodnotit. Firmy byly nuceny zavírat obchody, rušily se přehlídky, kampaně a taky dodávky nového zboží. V době koronakrize globální tržby v oděvním a obuvnickém průmyslu klesly za rok 2020 o 27 až 30 procent ve srovnání s rokem předchozím. Možná proto zahraniční značky, ale také lokální tvůrci chtěli v roce 2022 zaujmout nejen dechberoucími modely, ale i působivou prezentací.

3. Odchod módních ikon

Designér Issey Miyake, podnikatelka Ivana Trump, mecenáška Meda Mládková, královna Alžběta II. či herečky Olivia Newton-John a Angela Lansbury. Všechny tyto osobnosti, o které jsme letos přišli, se svým stylem nezaměnitelně zapsaly do módní historie. Budete chybět.

4. Jak to bude dál?

Koncem roku 2020 jsme se po dlouhých letech dočkali televizního pokračování seriálového fenoménu Sex ve městě. Carrie je vdova ve vintage Dior, Charlotte matkou transgendera, Miranda kvůli ženě opustila manžela a Samantha se stala terčem ghostingu. Druhou řadu HBO Max potvrdilo už letos v únoru, jen měsíc po finále první série. Kratičkou ochutnávku představila televize před Vánocemi v teaseru na rok 2023. Carrie v ní říká Mirandě a Charlotte: „Musím začít novou kapitolu. Ostatní lidé taky začínají.“ Trošku víc odkryla její představitelka Sarah Jessica Parker v září v rozhovoru pro Entertainment Today: „Druhá řada je o odolnosti, odrazu ode dna a smíchu a o snazším hledání smíchu pro lidi, kteří třeba prožili těžké chvíle.“

5. Česká móda na nohách

Jakub Polanka, Janja Prokić, Liběna Rochová, Tobias Equipment, Tatiana Kovaříková, Petra Balvínová či Zdeněk Vacek. To jsou jen některá jména, která v letošním roce představila nejnovější autorské kolekce. Česká móda a design se letos opět vrátily na vrchol. Češi mnohem více utíkají od fast fashion masových řetězců k ateliérové tvorbě lokálních tvůrců.

6. Jen růžová to může být

V březnu představil Pierpaolo Piccioli svou další kolekci vytvořenou pro dům Valentino. Show otevřela Piccioliho prosba o světový mír a akceptování státní suverenity. Kolekce v pronikavě růžové barvě nazvaná Pink PP se okamžitě stala ikonickou. Samotný odstín vznikl ve spolupráci s americkou korporací Pantone, jež je známá pro svůj propracovaný systém barev.

Růžová podle Pierpaola Piccioliho a Pantone, foto: Valentino

7. Všeho s mírou

Ekologicky uvědomělé nakupování je již několik let na vzestupu. Poptávka po výrobcích z veganské kůže vzrostla o 178 procent a zájem o výrobky barvených rostlinami se meziročně zvýšil o 131 procent. Přesto pořád platí, že nejlepší je číst etiketu. Tolik adorované plátěné tašky, prodávané konfekčními řetězci a určené k opakovanému nákupu, nejsou podle výzkumů zdaleka tak eko ani uvědomělé, jak se tváří.

8. Chanel v Praze

„Dlouho, toužebně očekávaný den nastal nám,“ jak by pravil Jirásek. V červnu letošního roku otevřel na adrese Pařížská 22 své dveře jeden z nejvýznamnějších francouzských domů – Chanel. Rekonstrukce interiéru se ujal newyorský architekt Peter Marino, který dokázal zachytil půvab a nadčasovost značky. Dvoupatrový butik zde nabízí vše, po čem touží srdce každého seriózního fashionisty.

Pražský butik Chanel, foto: Chanel

9. Fenomén celebrit

Modelka Naomi Campbell na mole Alexandera McQueena a Kate Moss v modelu Bottega Veneta, zpěvačka Cher jako hvězda show Balmain, Paris Hilton coby růžová nevěsta v kolekci Versace, Kim Kardashian jako múza domu Dolce & Gabbana. Známé obličeje stále táhnou, a pokud se ta správná dotkne toho pravého produktu, je vyděláno.

10. Budoucnost módy

Pařížská značka Coperni vedená Sébastienem Meyerem a Arnaudem Vaillantem během pařížského týdne módy nejprve všechny posadila na zadek, aby je vzápětí mohla zvednout. Pomocí Fabricanu, speciálního materiálu ve spreji, který ztvrdne na nositelný textil, vytvořili přímo před očima diváků na nahém těle modelky Belly Hadid unikátní šaty. Je tohle budoucnost módy?

 

Vychází 31. ledna

Lékařka Lucie Kalinová: Během života je velmi důležité chopit se všech...

Dream gap by se dal doslovně přeložit jako „propast mezi sny a realitou“. Představujeme vám tři výjimečné ženy, které nikdy nepřestaly věřit tomu, že...

Rouška je pohromou pro pleť. Zjistěte, jak o namáhanou pokožku správně...

Náš vzhled již nějaký čas dostává nový rozměr – rouška se stala naší každodenní součástí a vypadá to, že se jí jen tak nezbavíme....

Fotografie moravských polí uspěla v mezinárodní konkurenci soutěže Earth Photo

Autorem snímku z Českého Toskánska je fotograf Daniel Franc, který letos uspěl také v soutěži Czech Nature Photo. Prohlédněte si oceněné fotografie v online galeriích.

Lucie Poubová: Jsme přehlceni věcmi. Darovat oblečení už dnes není dobrý skutek jako dřív

Její šatník ukrýval tisíce kusů oblečení, převlékala se několikrát denně a běžné radosti i nespokojenosti řešila nákupem dalších a...

Plus size modelka Natálie Debnárová: Nebyla jiná cesta, než se začít mít ráda taková, jaká jsem

Natálii v roce 2019 oslovila návrhářka spodního prádla Tereza Vu, aby pro ni šla módní show. Natálie tehdy vážila 83 kilo. Nakonec se nechala přesvědčit a takřka přes noc se stala plus size modelkou.
Zavří­t reklamu