Sobota, 28 května, 2022
spot_img

Od kostýmků k teplákům. Jak pandemie a jiné dějinné události mění styl našeho oblékání?

Uplynulé dva roky přinesly do šatníků vítr a změnily naše módní návyky podobně jako třeba vynález kola, válka nebo feministické hnutí. Jak přesně se to projevilo a jaký další vývoj teď můžeme očekávat?

Pandemie mi toho hodně ukázala. Kromě jiného i to, že můj šatník není ani za mák praktický. Nespočet džínsů, šatů a halenek. Zkrátka věcí, které se perfektně hodí do kavárny nebo na poradu, ale doma je moc nevyužijete. A tak zatímco většina mých krásných hadříků visí smutně už druhým rokem nepoužitá ve skříni, moje sbírka legín, tepláků a mikin značně narůstá. A vzhledem k tomu, že mě pandemie „donutila“ přesunout se mimo jiné na venkov, očekávám, že většinu toho, co jsem nosila před ní, prodám nebo daruji. Pandemie změnila více či méně nás všechny a naše oblečení je další připomínkou této nezamýšlené a zároveň nepopiratelné transformace. A nejde jen o pohodlí. Přijde mi, že mé „předpandemické“ oblečení vůbec nevystihuje mou osobnost. Teď jsem jiná, a tak je logické, že se budu chtít i jinak oblékat. Věřím, že rozhodně nejsem jediná, kdo to tak cítí.

Místo krásy pohodlí

Už na začátku pandemie se snažili módní návrháři a další odborníci předvídat, jak by práce z domova a další aspekty našeho nového, omezenějšího životního stylu mohly změnit vnímání módy. Časopis Teen Vogue tehdy například předpokládal, že pandemie změní způsob oblékání navždy, časopis InStyle zase předpovídal zpomalení příchodu nových trendů a jeden historik módy uvedl pro magazín NPR, že časem by mohly zcela vymizet vousy a dlouhé nehty, protože nejsou v souladu s hygienickými ochrannými prostředky, jako jsou například masky či rukavice. Zatímco některé předpovědi se potvrdily, jiné nikoli.

Američanka Ashley O’Donnell, majitelka online butiku Hella Classic z Marylandu, shrnula pandemickou módu stručně: „Nikdo už si nechce oblékat opravdové šaty.“ Na otevření svého online obchodu, k němuž došlo v březnu 2020 v pátek třináctého, nyní vzpomíná s úsměvem. V ten samý den byly v jejím okrese uzavřeny školy, tělocvičny, sportovní akce a zábavní podniky. Stát také doporučil zavřít méně důležité obchody. Ashley nepotřebovala analýzy z oboru k tomu, aby jí došlo, že bude muset přehodnotit svůj původní obchodní model, který zahrnoval především prodej módních doplňků, jako jsou ozdoby do vlasů, šátky či šperky.

Ležérně i elegantně, foto: Sophistic

Věděla, že lidé nebudou kupovat ozdoby do vlasů ani sluneční brýle, když budou pořád doma. A tak udělala to, co mnoho dalších podobných podniků. Začala prodávat takzvané athleisure (athletic + leisure) oblečení, které spojuje pohodlí a módu – například legíny nebo jogger tepláky. Věděla, že pro zachování jejího podnikání je to nezbytný krok. Ostatní majitelé obchodů s módou také uvedli, že jim klesl prodej šperků, zatímco například poptávka po krajkových braletkách vzrostla. Mnoho zákaznic zkrátka zatoužilo po maximálním pohodlí i v oblasti spodního prádla.

Transformace v Česku

Trendy, které pandemie přinesla, se pochopitelně odrazily i na poli českého návrhářství. Důkazem je například značka Sophistic zaměřená na minimalistické kousky z pohodlných materiálů. Veronika Štěrbová firmu založila už v roce 2010, poslední dva roky však považuje za jedny z nejúspěšnějších. „Zatímco před pandemií byla moje značka orientovaná především na dámské šaty, v prvním lockdownu jsme prodali rekordní počet kalhot snad za celou dobu našeho fungování. Samozřejmě jsme na tento trend pružně zareagovali a nabídli nové střihy a pohodlné materiály v duchu workleisure,“ popisuje Veronika, podle níž pandemie pomohla i k rozjetí e-shopu, v němž byly do té doby nákupy spíš náhodné, protože klientky upřednostňovaly osobní návštěvu ateliéru.

Legíny už nepatří jen do fitcenter. Foto: Mikela da Luka

„Díky pandemii se poptávka po našem zboží zvedla,“ potvrzuje trend i Michaela Tlustá, majitelka dalšího butiku s pohodlným a minimalistickým oblečením Mikela da Luka. Volný čas, který vznikl kvůli nutnosti zavřít kamenný obchod, využil brand k vytvoření e-shopu a také k navržení ležérnějších modelů, jako jsou tepláky, oversized mikiny a trička. „Nyní je již viditelná tendence nosit elegantnější outfity než před rokem, kdy nikdo netušil, kdy vlastně bude moct vytáhnout paty z domu,“ konstatuje Tlustá.

V reakci na změnu životního stylu vzniklo během pandemie také hned několik zbrusu nových tuzemských značek s ležérní módou. Konkrétně se jedná například o sportovní Kinoko s širokou nabídkou barevných legín, Anamé s batikovanými teplákovými soupravami a šaty z pravého hedvábí či Virulent založený grafickým designérem Otakarem Šenkýřem.

Móda ovlivněná společností

To, že pandemie ovlivňuje náš šatník, není z historického pohledu žádnou novinkou. Už dříve měly velké globální události – války, nemoci, deprese, revoluce – přímý vliv na to, co nosíme. „Období největších změn v módě jsou v souladu s velkými změnami ve společnosti,“ říká Jennifer Dasher, odborná asistentka kostýmního designu na Floridské univerzitě.

Například vynález jízdního kola přinesl trend racionálnějšího oblečení, tj. oblečení, ve kterém se dá pohodlně pohybovat. Změnu logicky spustila i první světová válka, která ženy, jež zůstaly samy doma, „donutila“, aby se kvůli praktičnosti začaly vzdávat sukní a raději oblékly kalhoty. Další převrat odstartovala například feministická hnutí. Když začala být populární, jedním ze symbolů ženských práv a svobody se staly minisukně.

Značka Virulent stojí na pohodlných teplákovkách. Foto: Virulent

Hravá a svobodná popandemická móda

Ačkoli se móda většinou mění velmi pomalu a přechody mezi jednotlivými styly jsou sotva postřehnutelné, občas přijde událost, která tímto oborem zatřese a změní ho k nepoznání. A mezi takováto „zemětřesení“ pandemie rozhodně patří. Jak to tedy bude nyní? Stanou se opravdu trička s potiskem a legíny i trendem budoucnosti?

„Myslím, že zpět do doby před covidem už se trendy nevrátí, určitě ne hned. Covid rozhodně urychlil trend nakupovat pomaleji, smysluplně a více od lokálních výrobců,“ míní Štěrbová. I podle zahraničních odborníků už se zákazníci nebudou tolik přizpůsobovat módním výstřelkům. „Hlavní roli bude hrát naše vlastní osobnost, vyjádření kultury a přetrvávající touha cítit se pohodlně,“ předpokládá Jennifer Dasher. „Očekávám, že uvidíme spoustu barev,“ souhlasí Gail Brassard, která vyučovala kostýmní návrhářství na Wisconsinské univerzitě v Madisonu. „Covid byl událostí, která výrazně změnila náš život – podobně jako válka nebo ekonomický krach. I jejich dopady budou hluboké.“

Gail Bassard očekává nyní na konci pandemie v oblékání více nápaditosti, volnosti a hravosti. Soudě podle bujarých tvarů a odvážných barev na současných přehlídkových molech má pravdu. Móda se po pandemii mění rychlým tempem a nový vzhled bude reakcí na to, co jsme právě kolektivně prožili. Těšíme se, že se budeme ve svém oblečení cítit pohodlně (alespoň já ano) a zároveň nebudeme lpět čistě na teplácích.

Roční předplatné + dárek

Předplaťte si WHAT a my vám darujeme kousek té nejčistší přírody. Díky biOrganica.cz si užijete hýčkání aktivizující super-food maskou nebo pečující čokoládovou maskou z dílny britské 100% bio značky Inlight.

Lékařka Lucie Kalinová: Během života je velmi důležité chopit se všech...

Dream gap by se dal doslovně přeložit jako „propast mezi sny a realitou“. Představujeme vám tři výjimečné ženy, které nikdy nepřestaly věřit tomu, že...

Nový trend v beauty světě zkoumá propojení psychiky a stavu pokožky....

Být krásná uvnitř je fajn, ale vypadat dobře i navenek je ještě lepší. Co když se to všechno smíchá dohromady? Beauty světu teď vládne...

Norové přišli s účinným receptem na dobrou náladu. Skrývá se pod pojmem friluftsliv

Díky free-luftz-liv (takhle se to pravděpodobně čte), si lidé v severských zemích udržují dobrou náladu. Na termín poukázal už...

Velikonoce ve světě: Víte, kdo o svátcích hází hrnce z balkónu nebo dělá obří omeletu?

Pletení pomlázky, barvení kraslic, pečení beránka nebo mazance a koledování – to je velikonoční klasika v České republice. Jak...

Zachraňte restaurace: skočte si pro jídlo s sebou

Následující dny a týdny mohou být pro českou gastronomii likvidační. Už teď některé restaurace zcela uzavřely svůj provoz, ostatní...
Zavří­t reklamu