Pondělí, 30 ledna, 2023

Každý měsíc celosvětově vyhodíme téměř 130 miliard roušek. Jihokorejský umělec přišel na to, jak s odpadem smysluplně naložit

Roušky se staly nedílnou součástí našeho života a každý měsíc se jich celosvětově spotřebuje 129 miliard. OSN navíc odhaduje, že až 75 procent pak končí na skládkách a v oceánech, kde se rozkládají desítky let. Jihokorejský designér Kim Ha-neul se tak rozhodl shromažďovat desetitisíce použitých jednorázových roušek, recyklovat je a vytvářet z nich originální nábytek. Třeba duhové stoličky.

Pokud bychom dali na rady a doporučení odborníků ze Státního zdravotního ústavu, znamenalo by to, že bychom denně spotřebovali klidně okolo pěti roušek. Ty by se totiž měly měnit nejméně po dvou hodinách. Použitou ochranu úst a nosu také mnozí radí zabalit do plastových obalů a až poté vyhodit. Odpadu, který vyprodukujeme během pandemie, tedy přibývá raketovou rychlostí.

Roušky v oceánu i v lese

Obrovské množství vyhozených roušek, které se budou desítky let rozkládat na skládkách, ale není jediným problémem. Použité ochranné masky se totiž navíc povalují i v lesích, parcích, na frekventovaných turistických trasách, zaplavují moře a znečišťují pláže. Podle odhadů OSN končí na skládkách a ve vodních hladinách až 75 procent použitých roušek. Zatímco tedy množství emisí skleníkových plynů ve světě v době pandemie koronaviru ubývá, odpadu ve světových oceánech je mnohonásobně více. Podle některých odhadů totiž každý měsíc použijeme až 129 miliard roušek a 65 miliard plastových rukavic. Konference OSN o obchodu a rozvoji navíc uvedla, že celosvětový prodej jednorázových roušek vzrostl v roce 2020 více než dvěstěkrát oproti předešlému roku. Některé známé oděvní značky se snaží problém vyřešit tím, že uvádí na trh opakovaně použitelné roušky vyrobené z recyklovaného materiálu, jiní pak zase přemýšlí, jak smysluplně zužitkovat odpad, který z těch jednorázových vzniká.

Z odpadu designovým nábytkem

Na zajímavý nápad, jak nad obrovským množstvím použitých ochranných pomůcek vyzrát, přišel jihokorejský designér Kim Ha-neul, který založil projekt s názvem Stack and Stack. Jak informoval server dezeen.com, Kim se rozhodl nainstaloval do kampusu své univerzity boxy na sběr použitých jednorázových roušek, který pravidelně vyprazdňoval. Shromáždil tak desetitisíce kusů, jež dal na nějakou dobu “do karantény”, a pak se rozhodl z nich vyrábět nábytek. Začal se stohovatelnými stoličkami, přičemž na jednu takovou spotřebuje 1500 chirurgických roušek. Student Kaywonské univerzity umění a designu postupuje tak, že nejprve odstraní drátek v oblasti nosu i poutka, které se dávají za uši. Polypropylenový filtr a netkanou textilii pak vloží do připravené formy a roztaví je pomocí horkovzdušné pistole. Když pak materiál vychladne a znovu ztvrdne, vznikne velmi odolný plast.

Konečný produkt pak už nepotřebuje žádné lepidlo nebo pryskyřici, aby ho držely pohromadě. Je tedy kompletně vyroben z recyklovaných roušek bez přidaných materiálů. Dokonce ani pestrobarevné vzory židliček nejsou způsobeny žádnými barvivy, ale pouze původními barvami ochranných pomůcek. Pokud tedy mladý designér inspiruje další umělce, mohli bychom mít časem namísto oceánů plných roušek třeba celý obývák z recyklovaných ochranných pomůcek.

Vychází 31. ledna
Foodstylistka Denisa Bartošová

Foodstylistka Denisa Bartošová: Blogeři zkazili ceny na trhu

 Denisa Bartošová je jednou z žen, které pozvedávají jídlo na umělecký zážitek. Nejprve působila jako dekor stylistka pro časopisy a s foodstylisty jen spolupracovala.   Když...
Needo pomůcky pro hendikepované

Needo vyrábí designové pomůcky pro hendikepované. Jaký je příběh originální značky?

Eva Nemčková už nechtěla dál oblékat svou dceru trpící dětskou mozkovou obrnou do infantilních a nedůstojných doplňků, které u nás velmi omezený trh s...

Jak do hrobu ekologicky: V módě je rubáš z hub i spláchnutí do kanalizace

Smrt není konec. Alespoň tedy co se týká toho, jak moc vaše tělo, v tomto případě tedy spíš ostatky...

5 tipů, kam odjet za luxusním kempováním

Nový cestovatelský trend se jmenuje glamping - neboli glamorous camping. A právě díky němu začíná být dovolená ve stanu...

Kate Moss má nový job – je kreativní ředitelkou Diet Coke

Značka oblíbeného nápoje slaví 40. narozeniny a při té příležitosti oznámila jméno nové kreativní ředitelky. Topmodelka Kate Moss tak získala post, který dříve obsadil třeba návrhář Marc Jacobs.
Zavří­t reklamu