Jsou alba, která potěší nejen váš sluch, ale i oko. Jak to dopadlo, když známí hudebníci oslovili ke spolupráci na přebalech svých desek originální umělce?
Tiskové vyprávění
Kapela Talking Heads debutovala v roce 1977, od té doby tři roky po sobě vydávala nová alba. Páté album s názvem Speaking in Tongues jim však trvalo vydat tři roky. Proč? Částečným důvodem byl přebal, který navrhoval umělec Robert Rauschenberg. Frontman skupiny David Byrne deníku The New York Times popsal, jak objevil Rauschenbergovu tvorbu na výstavě ve slavné galerii Lea Castelliho. Dlouho neváhal a oslovil umělce s nabídkou navrhnout limitovanou edici přebalu jejich dalšího alba. Rauschenberg souhlasil pod podmínkou, že jeho návrh bude jiný, než bylo doposud v souvislosti s přebaly LP zvykem. Kapela souhlasila. Vznikl tak transparentní plastový obal, kde deska prosvítala mezi třemi kruhovými plastovými kolážemi. Každá z nich byla vytištěna jednou primární barvou – azurovou, purpurovou a žlutou. Rauschenberg tak přímo odkazoval na tříbarevný proces tisku. Koláž na každém plastovém disku byla poskládána z obrázků běžných věcí včetně rozbitého auta, dálničního billboardu či ložnice. Tento návrh přinesl umělci cenu Grammy za design a kapele značnou pozornost.
Skrytý a natřený na růžovo
Skupina The Velvet Underground & Nico začínala jako hudební seskupení ve Warholových newyorských ateliérech nazvaných Factory. A tak není divu, že jejich debutové album z roku 1967 navrhl sám Andy Warhol. Podrobnosti vzniku originálního přebalu přiblížil v knize The Velvet Undergrond & Nico hudebník a spisovatel Joe Harvard. První kopie alba obsahovaly nad obrázkem žlutého banánu text „Sloupni pomalu a uvidíš“. Novopečený majitel desky tak mohl odlepit nálepku na krytu a odhalit tak zářivě barevný banán pod ním. Tato vychytávka stála společnost MGM mimořádné výdaje, když kvůli výrobě přebalu tohoto alba musela vytvořit nový, speciální stroj. Lidé v MGM však věřili, že souvislost s osobou, v té době již slavného Warhola, bude mít velký vliv na prodej alba. A měli pravdu. Jde o jedno z nejikoničtějších alb historie a v současnosti vzácný sběratelský kousek.
Blízkost
I Damien Hirst, jeden z nejznámějších současných umělců na světě, se podílel na přebalu hudebního alba. V roce 2011 spolupracoval se skupinou Red Hot Chilli Peppers na jejich desátém albu, které na svém přebalu nese pilulku se sedící mouchou. Na léku je umístěn název alba I’m with you. Zpěvák Anthony Kiedis popsal magazínu Classic Rock titulní dílo desky takto: „Je to obraz. Je to umění. Ikona. Nedali jsme mu konkrétní význam, ale je otevřený výkladu.“
Umělečtí duchové
Českou výtvarnici Mílu Fürstovou žijící ve Velké Británii česká veřejnost lépe poznala až díky návrhu alba pro Coldplay. Fürstová dostala od známé kapely plnou důvěru a volnou ruku. Umělkyně pro svůj návrh zvolila pro ni typickou techniku leptu. Z umělecké svobody, kterou jí legendární kapela poskytla, tak mohla vzniknout ikonická křídla ve tvaru zlomeného srdce. Ty doprovázely desku Ghost Stories z roku 2014 i následné turné k ní. Proces vzniku díla zachytil v celovečerním dokumentu Křídla pro Coldplay režisér Peter Hirjak. „Zaujal mě příběh holky z vesnice na Vysočině, která se svojí pílí a talentem vypracovala tak, že nakonec spolupracovala s jednou z nejslavnějších kapel současnosti,“ řekl pro Český rozhlas.
Zrození popové koule
Zpěvačku Lady Gaga asi není třeba představovat, stejně jako jednoho z nejviditelnějších umělců současnosti Jeffa Koonse. Když se tito dva dali dohromady, vzniklo jedno z nejvýraznějších přebalů alb na světě. Realistická socha nahé postavy Lady Gaga má mezi roztaženýma nohama umístěnou velkou lesklou modrou kouli. Celý výjev působí jako porod tohoto pro Koonse typického díla, přestože zpěvaččin výraz nenese žádnou známku jakýchkoliv emocí. Pozadí této zvláštní scény tvoří fragmenty obrazu Sandra Botticelliho Zrození Venuše. Právě toto dílo Koonse při návrhu alba Artpop v roce 2016 inspirovalo, jak vysvětloval v pořadu MTV News. Lady Gaga Koonsovi na oplátku vzdala hold v jedné z písní s názvem Applause, kde zpívá: „V jednom okamžiku jsem Koons a najednou Koons je mnou.“
Hlasité tělo
Že se skupina Metallica nebojí kontroverze, dokázala i svými alby z let 1996 a 1997. Přebaly desek Load a ReLoad vznikly na základě děl umělce Andrese Serrana. Ten se ve své tvorbě nebojí provokovat a využívá různých živočišných tělních tekutin. Ani přebaly alb Metallicy tak nebyly výjimkou. První nese Serranovu fotografii, jež zachycuje směs hovězí krve s umělcovým spermatem, umístěnou mezi dvě plexiskla. Navazující LP pak zachycuje snímek kravské krve s umělcovou močí. Serrano na tehdejší tvůrčí proces letos zavzpomínal v interview pro magazín Metal Hammer a připomněl také, že ne všichni z kapely byli z volby přebalu nadšení. Zpěvák James Hetfield v roce 2009 pro magazín Classic Rock uvedl, že s tímto přebalem vnitřně nesouhlasil a dodal: „Miluji umění, ale ne proto, abych šokoval ostatní.“
Anna Pulkertová
Zaměřuje se na oblast výtvarného umění a designu, sběratelství, investic do umění a umělecký trh. Na umění ji fascinuje schopnost proměňovat vnímání, obohacovat ducha, promlouvat napříč generacemi. Vystudovala historii současného a moderního umění, mediální studia a kulturní antropologii. Aktuálně se věnuje tématu sběratelství na postgraduálním studiu. Pracovala v několika galeriích i v aukčním domě. V rámci uměleckých aktivit J & T Banky, služby Art Servis J & T Banky a Galerie Magnus Art pomáhá klientům i návštěvníkům objevit umění jako zajímavý způsob rozšíření vlastních obzorů.