V pondělí na slavnostním večeru Jan Černý převzal cenu v kategorii Módní design a stal se také absolutním vítězem, Grand Designérem roku 2024. Do síně slávy byla uvedena fotografka Libuše Jarcovjáková.
Devatenáctý ročník výročních cen Akademie designu České republiky vyvrcholil slavnostním večerem v pondělí 3. března ve Stavovském divadle, kde byli vyhlášeni vítězové jednotlivých kategorií. O tom, kdo si domů odnese trofej v podobě kousku dortu z křišťálu, kterou dle tradice navrhnul loňský držitel titulu Grand designér roku ‒ umělecký ředitel sklárny Moser Jan Plecháč, rozhodlo 67 členů akademie, mezi nimiž jsou zastoupeni domácí i zahraniční kurátoři, galeristé, novináři a teoretici designu. „Každý oceněný získal jeden kus křišťálového dortu jako symbol toho, že jen společně tvoříme uměleckou scénu a jen průniky oborů nás mohou posouvat dál,“ zmínil autor. Křišťálový dort vznikl ve sklárně Moser, která byla loni ohodnocena jako Výrobce roku.
Titul Grand designéra roku se uděluje napříč kategoriemi a za rok 2024 patří Janu Černému, který si odnesl také cenu v kategorii Módní design. Jeho moderní pojetí nástupové kolekce pro Český olympijský a paralympijský tým 2024 v internetových diskuzích vyvolávala široké spektrum reakcí. V zahraničí a ve světě designu, ostatně i u samotných olympioniků, kteří si ho ke spolupráci vybrali, každopádně sklízela obdiv a chválu.
„Jan Černý dokázal proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní. Výsledkem byl vizuálně atraktivní unisex komplet v barvách české trikolory v mírně posunuté barevnosti směrem k elegantnějšímu vyznění, jehož základem je výrazný plášť. Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ vysvětlila volbu poroty kurátorka Moravské galerie v Brně Andrea Březinová a dodala: „Pečlivou přípravu, své zkušenosti a kreativitu vtělil Černý se svým týmem do genderless outfitu, který je funkční i elegantní zároveň, má silný autorský rukopis, je současný, a zároveň pracuje s jemnými vrstvami nostalgie a národní tradice. Kolekce vzbudila zasloužený mezinárodní ohlas.“

Do kategorie Designér/ka roku také promluvila významná sportovní událost loňska. Vítězka Kateřina Handlová, která je uměleckou ředitelkou sklárny Rückl, porotu oslovila medailemi pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2024, ale také kolekcí váz Unreality (Rückl) a svítidly Flare (Bomma).

Cenu Designér/ka šperku roku získala Magdalena Šťastníková za šperky Tender Tendrils a Drape ke kolekci cruise24 módního designéra Tomáše Němce. V kategorii grafického designu uspěl Projekt Identita, který zahrnoval knihu, výstavu, film a televizní cyklus o českém grafickém designu.

Ilustrátorem roku se stal Michal Bačák za návrh intarzií z vzácných dřev pro bar Forbína. Slovenská fotografka Lena Knappová bodovala ve fotografické kategorii díky svým pracem pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage snímky pro módní designéry Ann Demeulemeester a Ricka Owense.

Objevem roku je mladá designérka Natálie Navrátilová za návrh příborů z nerezové oceli Boldi pro značku Fabini a kolekci kancelářských potřeb Office pro českou firmu Mikov.

Ondřej Zita a Luděk Šteigl, kteří pod svou značkou Master & Master vytvářejí produkty pro řadu designérů, si vysloužili titul Výrobce roku 2024. Porota ocenila květinový stolek Oasis, křeslo a sofa Log Jiřího Pelcla, stoly SAD od Atelieru SAD a stolky Dalmatin značky Palma de Alma.

Do Síně slávy českého designu vstoupila doma i ve světě uznávaná fotografka Libuše Jarcovjáková. „Je paradox, že Jarcovjáková je vůbec první fotografkou nebo fotografem uvedeným do Síně slávy Czech Grand Design, ocenění pro užitou tvorbu, protože sama na zadání pracuje vzácně. Z posledních let lze zmínit kampaň pro Národní divadlo, fotografie pro knihu Mami, miluju, architektonickou knihu Projektil 33 nebo Vogue CS,“ uvedl Michal Nanoru, předseda Odborné poroty fotografie Akademie designu ČR. Do konce března můžete navštívit retrospektivní výstavu Libuše Jarcovjákové v Národní galerii v Praze. Dokumentární film Ještě nejsem, kým chci být, který z jejích fotografií a životního příběhu poskládala režisérka Klára Tasovská, stále běží v kinech. Na Cenách české filmové kritiky se stal dokumentem roku a je v pěti kategoriích nominován také na Českého lva.
Do 10. března ještě stihnete v pražské Kunsthalle výstavu SHOTBY.US: Space of Desire, na níž se představují všichni finalisté a finalistky Czech Grand Design. Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie v Brně až do ledna 2026 hostí výstavu Jan Plecháč: Vzhůru! loňského držitele titulu Grand designér.