Blonďatá kráska byla loni vyhlášená jako nejlépe vydělávající zpěvačka uplynulé dekády. Za jejím úspěchem ale nestojí jen perfektní vzhled amerického zlatíčka a schopnost napsat příběhy, z nichž se stanou celosvětové hity. Modrooká umělkyně totiž dokáže zaujmout i trefnými klipy, v nichž si často vyřizuje účty s nepřáteli ze showbusinessu nebo si z nich prostě jen střílí. Nejinak tomu je i tentokrát v poněkud feministicky laděné skladbě The Man.
Nedávno spatřil světlo světa dlouho očekávaný dokumentární film Miss Americana, který měl premiéru na americkém festivalu Sundance a v těchto dnech už si ho můžete najít i online. Snímek je sondou do soukromého i pracovního života Taylor Swift. Právě nejlépe vydělávající zpěvačka, která prodává miliony alb a plní sportovní stadiony, prošla v posledních dvou letech obrovskou proměnou. Z holky, která se do ničeho neplete se stala zarytá feministka, bojovnice za práva osob LGBT+ i mladá žena, co se začala zajímat o politiku. Ostatně spoustu jejích názorů prezentuje právě v dokumentu.
Klipy jako zbraň
Přestože její feministické výkřiky a vyjádření, že chce bojovat proti návratu hodnot padesátých let, kdy ženy mohly jen mlčet, jsou spíš úkazem poslední doby, už léta si ve svých klipech bere na paškál jedince, kteří jí v jejích očí ublížili nebo se nezachovali podle jejích představ. Opřela se například do rappera Kanyeho Westa, který jí na pódiu při ceremoniálu MTV ukradl cenu za nejlepší videoklip, kolegyně Katy Perry, nebo svých bývalých partnerů v čele s hercem Jakem Gyllenhaalem.
Právě poslední jmenovaný je spojovaný i s nejnovějším klipem třicetileté umělkyně s názvem The Man. Feministická hymna, kde si roli úspěšného muže obletovaného modelkami zahraje sama namaskovaná Swift, vyvolala řadu spekulací například i v médiích jako je The Guardian. Hlavní hrdina, který v některých momentech vypadá jako by z oka vypadl známému herci, má podle Swift v mnohých scénách znázorňovat typické chování bohatého bezohledného muže. Během toho, co Taylor zpívá o tom, jaké je to chlubit se pitím, penězi, mít lehké holky a modelky, tak hlavní hrdina rozhazuje jako macho rukama v kanceláři, v metru se roztahuje na sedačce, klepe popel z doutníku na spolucestující, nebo třeba močí na zeď, kde jsou nasprejovány názvy jejích alb a vylepený nápis „postrádá se, když je naleznete, vraťte je Taylor Swift”. Právě tato scéna nás pak například odkazuje k jejímu právnímu boji s majitelem vydavatelství Big Machine Scooterem Braunem, který si nárokuje práva na veškerou její diskografii. No a také se v ní dozvídáme, že její další album se pravděpodobně bude jmenovat Karma.
Jako Leo v Saint Tropez
Dalším odkazem na známou hvězdu je pak skoro stoprocentně chvíle, kdy se převlečená Taylor v klipu prochází po lodi plné polonahých modelek. Podobné radovánky si totiž užíval třeba i Leonardo DiCaprio, který míval ve zvyku pořádat party na jachtách ve společnosti těch nejvybranějších supermodelek a pro každého byl za frajera. Kdežto Taylor bývala často kritizována za to, že podle některých často měnila partnery. Že se opravdu jedná o narážku na oblíbeného herce, zpěvačka podpoří i samotným textem, kde zpívá: „Nechte hráče hrát, byla bych stejná jako Leo v Saint Tropez”. Vlastně i celá hlavní postava videoklipu tak trošku s DiCapriem souvisí. Podle jejího chování totiž odkazuje také na Jordana Belforta, postavu, kterou si DiCaprio zahrál ve velkofilmu Vlk z Wall Street.
V klipu se pak objeví ještě spousta dalších narážek na nerovnost mužů a žen. Najdete je?