Designblok vstoupil do 27. ročníku s tématem Odvaha. Všímá si odhodlání objevovat nové cesty, propojovat tradiční řemesla s nejmodernějšími technologiemi i otevírat prostor ženám, jež formují svět designu a architektury. Od 7. do 12. října zaplní pražské výstavní prostory desítky projektů českých i zahraničních autorů, včetně studentů evropských designových škol. Pro ně je určena mezinárodní soutěž Diploma Selection, která představí nejlepší diplomové práce. Z letošních patnácti finalistů jsme vybrali osm, kteří nás zaujali estetikou i silným životním příběhem.
Šatník Anne Sykes
Diplomová práce The Dress Diary (Deník šatů) představuje kolekci inspirovanou stejnojmennou knihou Kate Strasdin, která vychází z deníku Anne Sykes, viktoriánské ženy, jejíž osobní příběh doplňuje sbírka vzorků látek z té doby. Kolekce zrcadlí proměny Annina života – od elegantních dnů v anglickém Lancashire přes exotický pobyt v Singapuru až po období smutku. Česká designérka Hana Valtová ve své práci spojuje dobové vrstvení materiálů, spodní prádlo a korzety, které utvářely klasickou viktoriánskou siluetu, s moderními pleteninami vzniklými ve spolupráci s firmou KNIT-TEX. Důraz klade na ruční šití a konstrukci korzetů podle historických technik.

Domov v sobě
Kolekce Oboro-Tsuki (Mlhavý měsíční svit) představuje intimní cestu vedoucí k nalezení vlastní identity. Japonská návrhářka Taiga Sato, absolventka prestižní italské univerzity Polimoda, čerpá z hlubokého zážitku návratu domů a bolestného poznání: „Už nejsi Japonka.“ V duchu filozofie wabi-sabi, jež oslavuje krásu nedokonalosti a pomíjivosti, se šaty stávají zrcadlem nestability mezi kulturami a vzpomínkami. Každý model evokuje pohyb při taneční zkoušce a vyjadřuje jej přerušovaný- mi syrovými švy i asymetrií. Materiály v tlumených tónech země, popela a vybledlého indiga vyprávějí příběh tvaru, který není bezchybný, zato je velmi živý.

Krása v nedokonalosti
„Nic není absolutní, vše je v pohybu a proměnné,“ sděluje norská designérka Le Lieu skrze svou diplomovou kolekci Dancing in Tune with Oneself and Others (Tanec v souladu se sebou i s ostatními). Zaměřuje se na propojení své osobnosti s oděvem i s vnějším světem. Sbírá nevyužité materiály, například norské tovární příze a hedvábí ze starých kimon, využívá rostlinná barviva z cibulových slupek a kávových zbytků a všemu dává nový život. Její tvorba, inspirovaná vietnamským stylem, využívá ruční techniky jako barvení, tkaní a plstění, přičemž se pohybuje na škále přírodních odstínů žluté, béžové, hnědé a růžové. Celý proces je pro ni meditací, která podtrhuje harmonii všeho kolem nás a zároveň vyzývá k přijetí toho, že vše nemusí být vždy perfektní.

Fluidní móda
Designérka se španělskými kořeny Andrea Rehbein pracuje v kolekci Approximations to the Acrobatics of Flesh (Přiblížení se akrobacii hmoty) se zbytky látek a gravírovanou kůží, které formuje do nepředvídatelných tvarů. Její výtvory reagují na pohyb těla i okolí. Andrea studuje na Švédské škole textilu a ve své práci kombinuje řemeslo s abstrakcí, aby zpochybnila tradiční představy o tvaru a identitě v módě. Oděv nevnímá jako ozdobu, ale jako prostor, kde se tělo i materiál potkávají.

Platonova pouť
Z temnoty jeskyně do světla přinášejícího změnu. Cesta, jež vyžaduje odvahu opustit pevně daný scénář a vstoupit na pole nejistoty. I Will Wade Out (Vykročím ven) je vizuální meditací nad svobodou volby a nad tím, jak oděv může zviditelnit niternou proměnu. Jemenská designérka Mayar Mohammed se inspirovala Platonovým podobenstvím o jeskyni a akt oblékání povyšuje na rituál, při němž se vnitřní změny odrážejí do tvarů a materiálů. Osm oděvů se stává osmi zastaveními na pouti, která nikdy nekončí. Vede na hraně mezi známým a neznámým, mezi tím, co je skryto, a tím, co se teprve odhalí.

Spontánní improvizace
Zamlžený pohled může odhalit víc než dokonalý obraz. Kolekce Out of Focus (Rozostřeno) se vydává po stopách Miroslava Tichého – fotografa, který tvořil pomocí vlastních fotoaparátů vyrobených z plechovek, kartonu a dalších nezvyklých materiálů. V dialogu s kyjovským folklorem a prostředím, z něhož Tichý vzešel, vzniká sedm oděvů balancujících na hranici mezi objektem a oděvem. Autor kolekce, český návrhář Šimon Žák z Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM, v duchu art brut a wabi–sabi spojuje řemeslo s DIY postupy, experimentálními tisky a upcyklací. Dráty, ventilační potrubí, staré pásky či obnošené kusy oblečení se zde stávají prostředníky mezi surovostí a něhou.

Hlas vnitřního dítěte
Před sedmou hodinou večerní patřil svět jen hře, fantazii a svobodě. Kolekce Wild before Seven (Divoký před sedmou hodinou) polského návrháře Konrada Sumery se navrací k okamžikům dětství, kdy se slévaly hranice mezi snem a realitou a dospělost představovala vzdálený stín. Inspirace spisovatelkou Astrid Lindgren a fenoménem „syndromu Petra Pana“ se odráží v nostalgických střizích 50. a 60. let – od panenkovských šatů přes krinolíny až po školní sukně a krátké kalhoty s kšandami. Tlumené zemité tóny se prolínají s hravými pastely, ručně pletené ponožky, plstěné barety a autorské potisky přinášejí ironii i něhu. Každý model je ochranným „krunýřem“ pro vnitřní dítě – prostorem, kde se hravost stává tichou vzpourou proti konvencím.

Světlo jako východisko
Korejský návrhář Youngjin Choe, student módního designu na ni- zozemské Artez University of Art, přetavil vlastní hluboce emotivní zážitky do poetické kolekce Duality of Light (Dualita světla). Jejím výchozím bodem je vzpomínka na otce, jenž mladému tvůrci v těžkých chvílích slíbil, že bude zdrojem světla v jeho dnech plných temné bolesti. Youngjin proto zkoumá světlo nejen jako fyzikální jev, ale také jako symbol naděje a léčení. Kolekce čerpá z tradiční korejské kultury, přidává moderní siluetu a pohrává si s koženými odlesky, které evokují různou intenzitu světla. Dvanáct outfitů tak osciluje mezi křehkostí a silou, mezi stínem a září.

