Brusel má nové místo pro co-working či konference Sparks Meeting s jedenácti rozmanitými prostory, eventovou halou a jedním divadelním sálem. Do původní art decové budovy architekti vnesli také dávku brutalismu, ale v aktualizovaném složení.
Kdyby se čeští interiéroví designéři a architekti nebáli alespoň způlky takového radikalismu, přejeme si nahlas. Vedení Sparks dalo studiu Cobra, které existuje teprve dva roky a založili ho architekt Kenny Decommer a scénograf Hugues Delaunay, volnou ruku, ale omezený rozpočet. Jak tedy pojmout návrh prostoru o rozloze 2 500 m2 s tuctem zasedacích místností, vstupní halou, barem/restaurací a zázemím?
Výsledkem nemusí být hybrid nového technického vybavení, několika kusů nábytku od prestižních designových značek a víceméně náhodně poskládaného vintage nábytku, což je velmi častý český recept. Výsledek ani nemusí působit jako neutrální, standardní hotelový nebo hubový interiér, které bývají celkem zaměnitelné. Jak je vidno, návrh může být plný kontrastů – překvapivý a zároveň charizmatický. I když má každý prostor ve Sparks svou vlastní identitu, jako celek dohromady fungují, jako když poskládáte krásnou stavebnici. Interiér totiž architekti vybavili autorskými prvky od A do Z. Jen pár jich je z produkce, která se dá koupit na jejich webu nebo ve vybraných obchodech s art designem, masivní většina židlí, stolů, lamp, pohovek i závěsů ale vznikla na míru místu v srdci Bruselu. Svou povahou zůstávají věrné DNA Cobra Studios, k němuž patří plastičnost, základní geometričnost, barevnost, objemnost, sochařskost a dekorativnost zároveň.
Mramor, samet, ocel
Základ designového konceptu tvoří odkazy k originálním prvkům monumentálního art deco komplexu Shell, postavenému v letech 1932 až 1934 podle plánů architektů Alexise Dumonta a Marcela Van Goethema. Nejvíc spojitostí, hlavně v barevné paletě (s tmavě modrou, zelenou, červenou, bílou, šedou a béžovou), se váže na podlahu v oválné hale, dílu belgického sochaře Oliviera Strebelleho, ke tříbarevnému mramoru a vložené keramice. Původní materiály, které jsou v budově stále přítomné, jako travertin, mramor a beton, jsou zkombinovány s novými, jako jsou latex, hlína, nerezová ocel, pěna, pryskyřice, samet a hliník. Vznikl tak vesmír elegantní a zábavný, kontrastní, a přesto jednolitý. Kenny Decommer a Hugues Delaunay se netají tím, že je baví 80. léta a vizuální slovník postmodernistů a rádi jej přetavují do svého rukopisu.
Ve Sparks vidíme nově definovaných, použitelných objemů mnoho. „Rozpor je klíčový, svět je nudný, dopřejme věcem okolo nás barvy. Tvrdé tvary se musí srážet s měkkými doteky. Kusy musí být minimalistické, ale dekorativní. Každý kus musí odolat času a trendům,“ říkají tvůrci a poukazují třeba na lesklé kovy, dualitně postavené k matnému a jemně působícímu travertinu, na průsvitné a neprůhledné…
Recyklace kvůli rozpočtu
Vzhledem k tomu, že rozpočet byl omezený, museli při výrobě kreativně improvizovat, znovu používat a recyklovat materiály a předměty z vlastních zásob, využili například zbylou pryskyřici, a kromě toho spolupracovat s řemeslníky a nedalekými výrobci. Například pro výrobu stolů byly použity ocelové oblouky, které běžně používají stavitelé lodí.
„Museli jsme být vynalézaví. Použité nástěnné obklady pocházejí z automobilového průmyslu – používají se na kapoty aut, z tunningu jsme si vypůjčili značení, které ve Sparks tvoří orientační systém, trubky jsou vytvořeny z košťat, oblouky a zábradlí je z měkkého leštěného akrylu… Chtěli jsme vytvořit futuristickou obdobu k art deco stylu. Vstup do Sparks znamená vstup do nového prostředí, svět kontrastu a reflexe, ideální pro setkání s novými tendencemi.“
Jak už bylo řečeno, Sparks nabízí různé prostory pro setkávání lidí a organizací. Co-workingový prostor by neměl být pouze fyzickým prostorem, v němž mohou lidé pracovat a spolupracovat. Měli by v něm i komunitně sdílet, k čemuž nové prémiové zasedací prostory také vybízejí. Architekti dostali v zadání také úkol vytvořit několik kioskových koutů, lounge pro relax a dokonce i místnost určenou pro siestu. Zasedací místnosti však zůstávají malými svatyněmi klidu, odtržené od hektického okolního světa, kde klienty neruší telefonní hovory, zvuk drnčícího kávovaru nebo větráku, který si zapnula kolegyně, jako tomu bývá v kancelářích a open spacech. Zabookovat si ve Sparks lze pět klasických modulárních zasedaček, šest speciálních místností upravených pro vizuální strategie, brainstorming, konverzaci, školení, konference a místnost vhodnou pro zasedání vyšší úrovně, i s čtyřmetrovým mramorovým stolem a pohovkou – jako na Wall Street.