Rok 2025 se ukazuje být bodem zlomu, kdy luxusní domy převlékají své identity jako kabáty po sezóně. Změny kreativních ředitelů se dotýkají samotného DNA značek a přinášejí jim nový dech. Sezóna SS26 se tak stává laboratoří, kde se rodí móda zítřků. Pojďme se tedy spolu podívat na malé shrnutí těch nejsledovanějších hráčů – Balenciaga, Gucci, Chanel, Bottega Veneta i Versace.
Balenciaga pod vedením Pierpaolo Piccioli
U Balenciagy sledujeme přechod ze subverze k řeči elegance. Pierpaolo Piccioli, který v květnu přebral impérium značky po šestnácti letech působení v domu Valentino a ukončil tak jednou provždy její éru provokace. Ke kolekci SS26 přistupuje jako k „resetu“ a začíná tak tvořit novou vizuální budoucnost, jež z křiku přechází na podmanivý šepot. Piccioli se obrací k samotnému duchu Cristóbala Balenciagy – například k jeho ikonickému sack dress, tentokrát vyladěnému do nové podoby lehkosti. Rovná linie bez pasu, silueta, která připomíná spíš sochu než šaty, se mění v manifest klidu. Nový materiál, tzv. neo gazar, navazuje na legendární tkaninu domu, jen ji posouvá do budoucnosti – do doby, kdy objem a prostor vyprávějí víc než potisk nebo logo. Balenciaga zkrátka přestává šokovat nejen módní svět, ale učí se znovu dýchat – s pokorou, ale i s novým druhem odvahy.

Demna ovládá Gucci
Demna a Gucci — spojení, které znělo jako kulturní střet století, a přesto má v sobě zvláštní logiku. Italská noblesa se tu potkává s gruzínskou melancholií, a z jejich napětí se rodí něco nečekaně lidského. Kolekce SS26, na kterou módní svět čekal od březnového oznámení jeho nástupu, se jmenuje La Famiglia – a působí, jako by značka po dlouhém večírku našla zpět rodinu, své jméno i tvář. Každý look nese jméno – La Bomba, L’Incazzata, L’Archetipo, La Cattiva – malé portréty postav, které tvoří mozaiku nové estetiky Gucci. Demna se vzdává své dřívější karikatury luxusu a místo ironie volí empatii. La Bomba není exploze, ale energie ženy, která si dovolí být přítomná. L’Incazzata – „ta naštvaná“ – je manifestem síly, ne vzteku. L’Archetipo odkazuje k čistotě tvaru, La Cattiva k touze nebýt dokonalá. Místo opulentních nánosů přichází přesnost, místo teatrálnosti zranitelnost. Silueta je volnější, ale stále majestátní; saka působí, jako by si pamatovala těla, která je kdysi nosila. A kožichy – impozantní, měkké a s příběhem. Bravo!

Nová kapitola Chanel: Matthieu Blazy
Přechod od Virginie Viard k Matthieuu Blazymu znamenal otřes v samotných základech pařížského chrámu stylu. Chanel, značka opředená tradicí, se v jeho pojetí vydává k větší volnosti – k estetice, která víc osvobozuje a méně zdobí. Jeho debutní kolekce pro sezónu SS26, neoficiálně přezdívaná L’Universel („Univerzální“), s odvahou naznačuje, že luxus už nemusí být opakováním, ale pohybem vpřed. Tweed, kdysi pevná uniforma pařížské elegance, se transformuje do měkčích vrstev. Boxy saka, rozevláté kabáty a sukně sahající níž než obvykle – to vše tvoří nový rytmus chůze. Žena Chanel se přestává snažit být „ikonická“ – stává se skutečná. Blazy, známý svou precizností z Bottegy Venety, přenáší do Chanelu prvotřídní řemeslo, ale odkládá jeho vážnost. Všechno je lehčí, tekutější, neokázalé. Kolekce působí jako procházka po pobřeží: stále je to Chanel, ale se slaným větrem ve vlasech a znovu nabytou svobodou.

Louise Trotter redefinuje Bottegu Venetu
Bottega Veneta byla dlouho synonymem pro tichý luxus. Ale Louise Trotter se s ním v kolekci SS26 tiše, a přece nekompromisně loučí. Její debut je vyznáním síly – ženské, řemeslné, zároveň intuitivní. Zelená ustupuje, ale klidné tóny béžové a hlíny střídají výbuchy barvy – kanárkově žlutý kabát, malinové střevíce, syté oranžové tašky spletené do nových intrecciato struktur. Textura se stává jazykem, kterým Bottega znovu promlouvá. Fringe, drapérie, peří, hedvábí i hrubá kůže – vše ve službě pohybu. Trotter staví na své architektonické přesnosti, ale nebojí se spontánnosti. Formy jsou vrstvené, siluety silné, detaily ruční, ale přesto přirozené.

Nové Versace rukou Daria Vitale
U Versace se na první pohled zdá, jako by se toho moc nezměnilo. Vysoké pasy, krátké topy, kovové podprsenky, sukně z lesklé kůže, grafické potisky a ostré střihy – to všechno působí jako moderní pocta éře Gianniho. Vitale nepřichází, aby Versace ztišil, ale aby mu vrátil jeho ztracené sebevědomí. Barvy jsou křiklavé a hrdé – citronová, kobaltová, šarlatová. Versace pod jeho vedením zůstává vášnivé, jen zralejší. V kolekci se zrcadlí dědictví Gianniho i duch Donatelly, ale s novou dávkou klidu a rovnováhy.

